Kopplingsproblem Touring -60

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Lars
Drömmare
Drömmare

Kopplingsproblem Touring -60

Post by Lars »

Hej
Har någon något bra tips hur jag fixar min koppling. Jag hade problem med att den inte riktigt kopplade ur, utan "drog" lite när jag stod still på ettan. Jag tog isär och bytte allt, men felet kvarstår. Lamellerna har legat i olja ett dygn och det finns olja i motorn. Spänner jag kopplingen aningen mera så slirar kicken, så det är precis på gränsen, men ändå så kopplar det inte ur riktigt.
Allt såg helt och snyggt ut, men jag bytte ändå allt utom korgen. Men det hjälpte inte. Något tips någon??

Lars
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Om kopplingskorgens spår är skadade kan lamellerna hindras från att sära sig, och stanna i ingrepp. Kolla efter ojämnheter och om det behövs fila jämnt, eller byt korg.:):)
Lars
Drömmare
Drömmare

Post by Lars »

Hej.
Det fanns några mindre ojämnheter som jag filade till på korgen. Det såg bra ut och vid test innan montering så löpte det bra. Vespan och motorn var helrenoverad vid köp förra året ( även kopplingen). All renovering är i övrigt mycket bra utförd. Frågan är om det är något som har blivit fel vid montering av kopplingen eller något annat som tillhör kopplingen.

Lars
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Kolla axeln (skruven) i vridpunkten på kopplingshandtaget & hålet i kopplingshandtaget. Om spelet är för stort får du detta problem.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Kontrollera även att vajerhöljet till kopplingen är helt stabilt (inte fjädrar).
Billiga vajerhölje som är dragna med rund tråd har ofta detta problemet (men kan dessvärre även finnas på vajerhölje av fyrkantig tråd).
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Hej

En annan kolla kan vara att metall-lamellerna inte blivit skeva. De byts ofta inte vid renovering (fast det gjorde du kanske?)och om de flexar så får du precis problemet att kopplingen ligger och små-segdrar, nästan oberoende av hur du justerar wiren. En kopplingsfjäder som inte landat ordentligt i sin kopp kan också ge liknande symptom.

mvh/
Henrik B
Post Reply