Lack -design fråga

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 88
Joined: Sat 01 Jan 2005, 13:19
Location: Sweden

Lack -design fråga

Post by Thomas T »

Tycker kåpan/ringen runt fläkthjulet och kåpan runt cylindern ser lite tråkiga ut nu när allt annat på min 150 T är snyggt lackat. har sett på en del sajter att de säljer såna kåpor som är svartlackade.

Var dessa två delar lackade eller behandlade original på något sätt? Var det nån neutral färg som svart, eller var det samma färg som på resten av vespan?

Nån som vet?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thomas T</i>
<br />Tycker kåpan/ringen runt fläkthjulet och kåpan runt cylindern ser lite tråkiga ut nu när allt annat på min 150 T är snyggt lackat. har sett på en del sajter att de säljer såna kåpor som är svartlackade.

Var dessa två delar lackade eller behandlade original på något sätt? Var det nån neutral färg som svart, eller var det samma färg som på resten av vespan?

Nån som vet?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

det verkar vara lite olika, de gamla med aluminiumkåpa (cylinder) var helt olackade. Sedan har jag sett Touring 1959 med matt svart (krymplack) på cylinderkåpa och förgasarburkslock. Senare touring verkar ha haft silvermetallic istället . GS 160 hade också svart krymplack.
Fläktkåpan var lackad som ramen på de flesta fram till -59, sedan blev det silver (vad jag vet i alla fall). Växelväljarlocket är vad jag vet ytbehandlat med zink eller möjligtvis kadmerad på de äldre, alltså "silver"(vitmetallfärgad).

Vad har du för färg på touringen?

Federico
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 88
Joined: Sat 01 Jan 2005, 13:19
Location: Sweden

Post by Thomas T »

jaha, det var ju lite spridda skurar.

Min är numera klarröd (Porsches Indisch rot) med vita fälgar. Metallfärgat/silver skulle nog vara snyggt men tror det är omöjligt att rädda ytan på mina kåpor. Det var därför jag tänkte på lack.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thomas T</i>
<br />jaha, det var ju lite spridda skurar.

Min är numera klarröd (Porsches Indisch rot) med vita fälgar. Metallfärgat/silver skulle nog vara snyggt men tror det är omöjligt att rädda ytan på mina kåpor. Det var därför jag tänkte på lack.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

flältkåpa och förgasarlock brukar vara löjligt billigt att köpa nytt, men det kan vara värre med cylinderkåpan, om du inte vill ha en nyare i svart plast..

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Ett enkelt & billigt alternativ är & spraya med fälgfärg (alu):):)
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Man är antagligen en tönt, men vad är en 150 T för en modell? Jag bläddrade desperat igenom min fina nya bok (60 years of the Vespa), men det fanns ingen listad där. Nog för att våra VGLA och VGLB saknas där också, vilket var en stor besvikelse.

VGLB och VLA skall ha fläktkåpan färgad med PIA 983 + lack ovanpå. Om man vill ha original alltså. Och det ser mycket elegant ut med den färgen. Vi visar gärna på Sauna&Run hur det ser ut! :D
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 88
Joined: Sat 01 Jan 2005, 13:19
Location: Sweden

Post by Thomas T »

Hej, det är en 150 Touring VGLA. färgen du skrev, vilken slags färg är det om du skulle beskriva färgkoden?

Är igen originalfreak sådär, men tyckte det skulle vara kul med lite puts på de där kåporna nu när ytterkåpan är så röd och fin.

Min tanke var att lacka dom med nån silver eller svart värmetålig färg, men jag tänkte jag skulle höra hur det "egentligen" ska vara.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thomas T</i>
<br />Hej, det är en 150 Touring VGLA. färgen du skrev, vilken slags färg är det om du skulle beskriva färgkoden?

Är igen originalfreak sådär, men tyckte det skulle vara kul med lite puts på de där kåporna nu när ytterkåpan är så röd och fin.

Min tanke var att lacka dom med nån silver eller svart värmetålig färg, men jag tänkte jag skulle höra hur det "egentligen" ska vara.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

du behöver ingen värmetålig färg på motordelarna, de håller ändå. fläktkåpan ska inte bli så varm (de nya är ju i plast)

Benämningen på Vespa GL kan vara olika; ibland står det Touring i reg papper, ibland 150T, ibland Touring 4 (om den är fyväxlad). har aldrig sett att det står GL i Svenska papper.

GL såldes ju aldrig i Italien och är ganska ovanlig utanför skandinavien, var väl bara en exportmodell. kan förklara varför den inte finns med i böcker så ofta.

välj en färg som du tycker passar ihop med ramens röda. (silver?)

Federico
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 88
Joined: Sat 01 Jan 2005, 13:19
Location: Sweden

Post by Thomas T »

Tack för åsikterna, då får vi se vad vi hittar på!
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Jag anade att det kunde betyda Touring men tänkte det var bättre att fråga.

PIA 983 är en Vespa originalfärg som är en tvåkomponentfärg. Man får färgen i PPG-affärer. Går nog att få som sprayburk också, tror det är enkomponent då. Alternativt två-k och då skall man rusa hem och spraya genast. Och passa på att samtidigt skaffa lack, som fungerar med färgen. Fel lack kan förstöra färgen. Utan lack ser den ganska blä ut, matt aluminiumfärg av billigaste sort, men när den får lack på ser den faktiskt elegant ut.

Jag tycker det ser snyggt ut med 983 och skulle inte ta något annat. Min Vespa är i finska museiregistret och då måste jag följa originalfärger. Men jag gillar "appselutt" vad jag fick.

Cylinderkåpan skall vara svart, men min plåt-utan-färg-kåpa godkändes också. Ser inte lika snygg ut som gubbens version som är i svart.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />

Jag tycker det ser snyggt ut med 983 och skulle inte ta något annat. Min Vespa är i finska museiregistret och då måste jag följa originalfärger. Men jag gillar "appselutt" vad jag fick.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

har någon av er en blå (polykromatisk blå-metallic)? är nyfiken på om ni lyckats träffa rätt med ton och den matta cellulosa looken?

ett fåtal renoverade touring i sverige har originalkänslan, den blå/grå/gröna färgen är otroligt svår att blanda rätt.

vill tillägga att jag personligen inte tycker att 100% orginal är viktigast, men det är kul att titta på scootrar som är så nära man kan komma när de var nya.

Federico
Post Reply