Ställa tändning med stroboskop

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Ställa tändning med stroboskop

Post by Thomas T »

Hej, har idag försökt ställa tändningen på min 150 T (utan batteri)med hjälp av Calles instruktion. Det gick bra med pappremsor, gradskivor etc men jag får ingen sprutt i strobolampan. Har provkört den på en bil så jag vet att den funkar. Lampan blinkar bara till sporadiskt.

I instruktionen står det "anslut till strömkälla" och den enda jag har på vespan är ju pluspolen in i tändspolen, eller blir det för nära tändkbaeln så att man ska ta en pluskabel i bakelitlådan?. Provade även med ett bilbatteri som pluspol men det funkade inte heller.

Så Calle, eller nån annan, vad gör jag för fel?!

Thomas
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Har du kollat att klämman som du sätter på tändkabel är vänd åt rätt håll?

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Använd bilbatteri och anslut även en kabel mellan batteriets minuspol och motorblocket.

Vissa tändinställningslampor är lite känsliga för den låga tändspänningen på en Vespa och man får ibland flytta runt givaren och hälla den i ett speciellt läge för att det skall funka.

Och som Patrik skriver, givaren skall på (vissa) tändinställningslampor vara vänd åt ett specifikt håll.

VH/Calle
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

För att det ska funka bättre, kan man köpa en icke-avskärmad tändkabel för att ställa tändningen. Då är det lättare för stroben att känna tändpulserna i kabeln. Funkade för mig.

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Hej!

Använd bilbatteri och anslut även en kabel mellan batteriets minuspol och motorblocket.

Vissa tändinställningslampor är lite känsliga för den låga tändspänningen på en Vespa och man får ibland flytta runt givaren och hälla den i ett speciellt läge för att det skall funka.

Och som Patrik skriver, givaren skall på (vissa) tändinställningslampor vara vänd åt ett specifikt håll.

VH/Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Thomas T »

Tack för all input. fick till allt igår och det slutade med att jag vred tändplattan ca 4 mm medurs från de streck som verkar vara nån slags markering från fabrik. I detta läge matchade strecken på svänghjul och svänghj.huset prefekt med stroboskop. tyvärr blev det ingen större skillnad. Hade hoppats på lite mer ork. Möjligen går den lite bättre på låga varv. Har inte provat toppfarten ännu men det kändes inte som om dt kommer gå fortare än de 55-60 som den gjorde tidigare.

så nästa steg är väl ett par nya kolvringar så får vi se om det hjälper lite.
Post Reply