Plana toppen på Primavera

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Patrik_
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Plana toppen på Primavera

Post by Patrik_ »

Hej alla kloka!

Hade tänkt att montera en PK-topp med bättre squichband men det visade sig att samma modell som den inköpta toppen. Alltså blir det till att plana (allt enligt Niklas XP-tips med 1 mm shims) och då infinner sig följande intrikata fråga; när man planar ned toppen så kommer ju pinnbultshålen s a s i nivå med tätytan kring cylinder/topp. Så är det ju inte ursprungligen, och min tanke är att det då blir svårare att få god tätnng. Ska man fila ned tvärs över pinnbultshålen för att återställa detta förhållande med ett litet gap mellan topp och cylinder kring pinnbultarna?

Tacksam för svar,

/Patrik
janix
Entusiast
Entusiast

Post by janix »

Hej!
Jag planade inte av toppen utan svarvade av cylindern 3mm i stället och schimsade upp cylindern 2mm med en hem tillverkad aluminium packning enligt Niklas trimtips och avslutade trimningen med en ET3-trimdämpare,och det blev till full belåtenhet.
mvh Janne.
Patrik_
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Patrik_ »

Hej,

jo, jag vet att man kan svarva - men jag har inte den möjligheten.
Det får bli planing, frågan är bara hur man ska hantera att nedslipningen kommer ned i "öronen" kring pinnbultshålen...

/Patrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Patrik_</i>
<br />Hej,

jo, jag vet att man kan svarva - men jag har inte den möjligheten.
Det får bli planing, frågan är bara hur man ska hantera att nedslipningen kommer ned i "öronen" kring pinnbultshålen...

/Patrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

fräs bort

Federico
Patrik_
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Patrik_ »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />
fräs bort

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Bra, då gör vi så,

Tackar,

/Patrik
Post Reply