Hej, en ren nyfiken fråga!
Har tänkt på det här med luftinsuget...vad jag kan se så får förgasaren endast luft från utrymmet under tanken via den grova gummislangen. Den enda öppningen till detta utrymme är två små slitsar upptill som täckts till hälften av det främre sadelfästen/jag har fästet för hjälmkroken där). Det känns som risk för andnöd, eller?!
På bilmotorer/4-takt vill man ju ha in så mycket kall luft det bara går gärna med extra fart av fartvind för att öka kapaciteten i insuget. bordet inte det gälla på vespan också, eller är det en 2-takts grej med ett mer begränsat luftflöde?
Luftflöde på 150 T
Hej!
På Vespa är det nog mer ljuddämpning och önskan om ren luft in i gasaren som gör att lufthålen är så små på gamla vespor.
Dock sipprar det in ganska mycket luft här och där ändå och hela utrymmet funkar som en lufttank när det behövs.
Hålen är väl avpassade till original men om du monterar större gasare eller annan motor så måste hålen tas upp.
På Vespa är det nog mer ljuddämpning och önskan om ren luft in i gasaren som gör att lufthålen är så små på gamla vespor.
Dock sipprar det in ganska mycket luft här och där ändå och hela utrymmet funkar som en lufttank när det behövs.
Hålen är väl avpassade till original men om du monterar större gasare eller annan motor så måste hålen tas upp.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag har en touring-60 med P200-motor i. Behöver jag öppna hålen?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja!
Det räcker fint om du sågar upp hålen så att det s.a.s. blir ett stort hål
Ja!
Det räcker fint om du sågar upp hålen så att det s.a.s. blir ett stort hål