Hej
Jag hittade inget bättre forum än detta, synd att det inte finns ett forum för allmäna ting.
Min son har fått en NSU Prima 111 KL, 1961, från sin morfar. Antagligen kommer han att vilja sälja de för att få lite pengar till en moped. Maskinen har inte varit i gång så länge jag har känt "morfar" dvs knappt 20 år. Jag har bytt olja och försökt starta den men det verkar som om det är dålig gnista, den tänder lite. Någon sa att man måste ha ett batteri inkopplat för att få rätt tändning, jag har inte testat det. Maskinen är nog ganska komplett förutom reservhjulet och hållaren till det. Vi vet en som vill köpa den men vi har ingen aning om vad den kan vara värd, är det någon som har en idé.
vad kan den vara värd
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eola</i>
<br />Hej
Jag hittade inget bättre forum än detta, synd att det inte finns ett forum för allmäna ting.
Min son har fått en NSU Prima 111 KL, 1961, från sin morfar. Antagligen kommer han att vilja sälja de för att få lite pengar till en moped. Maskinen har inte varit i gång så länge jag har känt "morfar" dvs knappt 20 år. Jag har bytt olja och försökt starta den men det verkar som om det är dålig gnista, den tänder lite. Någon sa att man måste ha ett batteri inkopplat för att få rätt tändning, jag har inte testat det. Maskinen är nog ganska komplett förutom reservhjulet och hållaren till det. Vi vet en som vill köpa den men vi har ingen aning om vad den kan vara värd, är det någon som har en idé.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Oj det är svårt att säga.
En 60-talare i bra origialskick har ju alltid ett värde i sig eftersom den är så pass gammal. Men om man ska jämföra med andra märken från samma tid så har NSU aldrig varit lika eftertraktade som Lambretta och Vespa, så är det i Sverige i alla fall, kanske annat i Tyskland eller ute i Europa?
skulle gissa att man kan få max 5-6000 för en sådan.
Federico
<br />Hej
Jag hittade inget bättre forum än detta, synd att det inte finns ett forum för allmäna ting.
Min son har fått en NSU Prima 111 KL, 1961, från sin morfar. Antagligen kommer han att vilja sälja de för att få lite pengar till en moped. Maskinen har inte varit i gång så länge jag har känt "morfar" dvs knappt 20 år. Jag har bytt olja och försökt starta den men det verkar som om det är dålig gnista, den tänder lite. Någon sa att man måste ha ett batteri inkopplat för att få rätt tändning, jag har inte testat det. Maskinen är nog ganska komplett förutom reservhjulet och hållaren till det. Vi vet en som vill köpa den men vi har ingen aning om vad den kan vara värd, är det någon som har en idé.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Oj det är svårt att säga.
En 60-talare i bra origialskick har ju alltid ett värde i sig eftersom den är så pass gammal. Men om man ska jämföra med andra märken från samma tid så har NSU aldrig varit lika eftertraktade som Lambretta och Vespa, så är det i Sverige i alla fall, kanske annat i Tyskland eller ute i Europa?
skulle gissa att man kan få max 5-6000 för en sådan.
Federico
Faktorer som påverkar priset är:
-Startar den?
-Går den bra, i alla farter motorvarv och växlar?
-Är den registrerad ("har papper")?
-Är den besiktigad?
-Är den i orginal skick?
-Är den komplett?
-Finns det rätt köpare? Dvs någon som är speciell intreserad av just den modellen och inte bara vill ha ett gammalt 2-hjuligt motorfordon.
Om svaret är ja på alla är chansen större att få ut ett högre pris. Roligast är väl annars att morfars scooter får stanna kvar i släkten för framtida generationen .
/H
-Startar den?
-Går den bra, i alla farter motorvarv och växlar?
-Är den registrerad ("har papper")?
-Är den besiktigad?
-Är den i orginal skick?
-Är den komplett?
-Finns det rätt köpare? Dvs någon som är speciell intreserad av just den modellen och inte bara vill ha ett gammalt 2-hjuligt motorfordon.
Om svaret är ja på alla är chansen större att få ut ett högre pris. Roligast är väl annars att morfars scooter får stanna kvar i släkten för framtida generationen .
/H
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by topps</i>
<br />Faktorer som påverkar priset är:
-Startar den?
-Går den bra, i alla farter motorvarv och växlar?
-Är den registrerad ("har papper")?
-Är den besiktigad?
-Är den i orginal skick?
-Är den komplett?
-Finns det rätt köpare? Dvs någon som är speciell intreserad av just den modellen och inte bara vill ha ett gammalt 2-hjuligt motorfordon.
Om svaret är ja på alla är chansen större att få ut ett högre pris. Roligast är väl annars att morfars scooter får stanna kvar i släkten för framtida generationen .
/H
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
visst påverkar de faktorer som du räknat upp, -MEN om man hittar en sextiotalslambretta så är den redan såld utan att någon av dessa uppfylls.
Vad som kan vara värt att veta är att ovanligare scootermärken som NSU inte har samma reservdelsutbud. finns det nya delar till NSU? Vespa och Lambrettaägare är otroligt bortskämda med delar, både nytt och gammalt, om man tänker efter så känns det fånigt att klaga på att en nytillverkad kåpa till just min modell kanske kostar tusenlappen...
Federico
<br />Faktorer som påverkar priset är:
-Startar den?
-Går den bra, i alla farter motorvarv och växlar?
-Är den registrerad ("har papper")?
-Är den besiktigad?
-Är den i orginal skick?
-Är den komplett?
-Finns det rätt köpare? Dvs någon som är speciell intreserad av just den modellen och inte bara vill ha ett gammalt 2-hjuligt motorfordon.
Om svaret är ja på alla är chansen större att få ut ett högre pris. Roligast är väl annars att morfars scooter får stanna kvar i släkten för framtida generationen .
/H
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
visst påverkar de faktorer som du räknat upp, -MEN om man hittar en sextiotalslambretta så är den redan såld utan att någon av dessa uppfylls.
Vad som kan vara värt att veta är att ovanligare scootermärken som NSU inte har samma reservdelsutbud. finns det nya delar till NSU? Vespa och Lambrettaägare är otroligt bortskämda med delar, både nytt och gammalt, om man tänker efter så känns det fånigt att klaga på att en nytillverkad kåpa till just min modell kanske kostar tusenlappen...
Federico