Problem med växelvajrarna!

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
claes
Drömmare
Drömmare

Problem med växelvajrarna!

Post by claes »

Hade äntligen fått i gång min vespa 50 -69 efter tändningsproblemet.
MEN PÅ HEMVÄGEN hoppade växelvajern/vajrarna loss från sina fästen bakom framlampan och utan verktyg var jag tvungen att köra hem på ettan från meckargaraget i sköna 10 km/h.(En och en halv timme istället för 20 min)
Jag har försökt att spänna dom hårt, men då kan jag inte rubba handtaget.
Slappar jag på dom så lossnar dom.

Nån som vet hur man gör???

Jag har även problem att hitta treans växel,För att hitta den måste jag dra handtaget orealistiskt långt,känns fel.
Också ett vajerrelaterat problem troligtvis..Hoppas nån kan hjälpa mig. /// claes
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by claes</i>
<br />Hade äntligen fått i gång min vespa 50 -69 efter tändningsproblemet.
MEN PÅ HEMVÄGEN hoppade växelvajern/vajrarna loss från sina fästen bakom framlampan och utan verktyg var jag tvungen att köra hem på ettan från meckargaraget i sköna 10 km/h.(En och en halv timme istället för 20 min)
Jag har försökt att spänna dom hårt, men då kan jag inte rubba handtaget.
Slappar jag på dom så lossnar dom.

Nån som vet hur man gör???

Jag har även problem att hitta treans växel,För att hitta den måste jag dra handtaget orealistiskt långt,känns fel.
Också ett vajerrelaterat problem troligtvis..Hoppas nån kan hjälpa mig. /// claes

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

om vajrarna hoppar ur är det något som är fel, troligvis att de går extremt trögt i sina höljen eller att du har fel typ av vajer/nippel. original är det fasta nipplar uppe i styret och skruvnipplar under motorn. om det är höljena som hoppar ur uppe i styret så är vajern för dåligt spänd.

att justera in växlarna kan vara lite knepigt, prova att utgå från neutral på styret och neutal på motorn, slacka båda och spänn sedan, det brukar fungera.

Federico
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

ställ in vajrana så att markeringarna på handtaget överensstämmer med ilagd växel. om friläget ligger där tvåans växel är markerad på handtaget så kan du få problem att lägga in trean. att du har problem att få in treans växel kan ju också komma av att vajrana är för dåligt spända.
spänn inte för hårt
spänn inte för löst
spänn lagom! :)
Thomas
Entusiast
Entusiast

Post by Thomas »

Hej jag har haft ett liknande problem.för min del hade jag bara vänt eller bytt plats på vajrana vid växelföraren under motorn.
lite bök med att spänna men ta det sakta så funkar det nog.
Nu går den bra och smidigt...:)
claes
Drömmare
Drömmare

Post by claes »

Till ni som svarat; ett alldeles för sent tack...Jag har bytt sida på dom innan där bak eftersom de var felvända. Men även efter kändes det inte helt 100. Jag får spänna dem lagom helt enkelt...samt lära känna mitt växellåda bättre så ska det nog funka. Skönt att höra att fler har haft problem med just detta och kommit tillrätta med dem.Ingenting som ska smörjas,vajer eller bak vid växlarna?///Claes
Post Reply