Ska ta och påbörja mitt motorprojekt nu i sommar hade jag tänkt men har några frågor om vad jag ska välja.Ska byta vev, utv, cylle mm
- Vet inte riktigt vad jag ska välja för cylinder.Eftersom jag vill hålla det på en rimlig kostnadsnivå vill jag helst slippa byta förgasare. Vilka cyllar rekomenderas? Vill helst ha en motor med bra bottendrag....
- Hur har alla ni som portat blocket gått tillväga? Hur vet ni vart ni ska fila med Dremmeln?
Tips på bottenstarka trimcyllar mm
du behöver inte anpassa portar i blocket, de är redan anpassade för både större insug och cylinder, om du inte ska ha extrema V50 trimkit.
skulle rekommendera att byta till en 16/16 förgasare, du kommer att upptäcka att det är svårt att få någon ordning på bestyckning m.m med en 16/10 (original). billigaste trimcylindern är DR50cc där man använder originaltoppen, tror att en DR50 kostar 700kr. Sedan kommer Polini 50cc som ligger på en tusenlapp+ osv.
Federico
skulle rekommendera att byta till en 16/16 förgasare, du kommer att upptäcka att det är svårt att få någon ordning på bestyckning m.m med en 16/10 (original). billigaste trimcylindern är DR50cc där man använder originaltoppen, tror att en DR50 kostar 700kr. Sedan kommer Polini 50cc som ligger på en tusenlapp+ osv.
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />du behöver inte anpassa portar i blocket, de är redan anpassade för både större insug och cylinder, om du inte ska ha extrema V50 trimkit.
skulle rekommendera att byta till en 16/16 förgasare, du kommer att upptäcka att det är svårt att få någon ordning på bestyckning m.m med en 16/10 (original). billigaste trimcylindern är DR50cc där man använder originaltoppen, tror att en DR50 kostar 700kr. Sedan kommer Polini 50cc som ligger på en tusenlapp+ osv.
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag kanske uttrycker mig fel men behöver man verkligen inte anpassa vevhusets kanaler för en annan cylle?
<br />du behöver inte anpassa portar i blocket, de är redan anpassade för både större insug och cylinder, om du inte ska ha extrema V50 trimkit.
skulle rekommendera att byta till en 16/16 förgasare, du kommer att upptäcka att det är svårt att få någon ordning på bestyckning m.m med en 16/10 (original). billigaste trimcylindern är DR50cc där man använder originaltoppen, tror att en DR50 kostar 700kr. Sedan kommer Polini 50cc som ligger på en tusenlapp+ osv.
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag kanske uttrycker mig fel men behöver man verkligen inte anpassa vevhusets kanaler för en annan cylle?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Andréas</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />du behöver inte anpassa portar i blocket, de är redan anpassade för både större insug och cylinder, om du inte ska ha extrema V50 trimkit.
skulle rekommendera att byta till en 16/16 förgasare, du kommer att upptäcka att det är svårt att få någon ordning på bestyckning m.m med en 16/10 (original). billigaste trimcylindern är DR50cc där man använder originaltoppen, tror att en DR50 kostar 700kr. Sedan kommer Polini 50cc som ligger på en tusenlapp+ osv.
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag kanske uttrycker mig fel men behöver man verkligen inte anpassa vevhusets kanaler för en annan cylle?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
blocket på V50 är oftast samma gjutning som till primavera 125, alltså är både spolportar och insug överdimensionerat för 50cc.
Federico
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />du behöver inte anpassa portar i blocket, de är redan anpassade för både större insug och cylinder, om du inte ska ha extrema V50 trimkit.
skulle rekommendera att byta till en 16/16 förgasare, du kommer att upptäcka att det är svårt att få någon ordning på bestyckning m.m med en 16/10 (original). billigaste trimcylindern är DR50cc där man använder originaltoppen, tror att en DR50 kostar 700kr. Sedan kommer Polini 50cc som ligger på en tusenlapp+ osv.
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag kanske uttrycker mig fel men behöver man verkligen inte anpassa vevhusets kanaler för en annan cylle?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
blocket på V50 är oftast samma gjutning som till primavera 125, alltså är både spolportar och insug överdimensionerat för 50cc.
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Andréas</i>
<br />Okej
Ursäkta om jag är lite tjatig men vad kommer allt snack ifrån att man ska öppna upp då? Bla em scooters trimguide innehåller ju öppningen av vevhuset...
Innebär det att en primaveramotor passar på en v50?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
visst kan man porta blocket, men min erfarenhet är att man inte behöver anpassa för att få på en 16/16 förgasare eller en 50cc trimcylinder. möjligtvis att man får ta upp spolportarna för större trimcylindrar och insug/förgasare. men eftersom du skrev "rimlig kostnadsnivå" så gissade jag att du inte tänkt köpa något värstingtrim.
-en primavera motor passar i en V50 ram, ja. de har däremot olika däckstorlek, men man kan byta till 10" fram på en V50.
observera att detta inte är en uppmuntran till att köra olagligt på 125cc lätt mc. jag tycker nog att man isåfall kan ta mc kort först. men att få en moppe att passera 25km/h på hastighetsmätaren känns helt ok att hjälpa till med.....
Federico
<br />Okej
Ursäkta om jag är lite tjatig men vad kommer allt snack ifrån att man ska öppna upp då? Bla em scooters trimguide innehåller ju öppningen av vevhuset...
Innebär det att en primaveramotor passar på en v50?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
visst kan man porta blocket, men min erfarenhet är att man inte behöver anpassa för att få på en 16/16 förgasare eller en 50cc trimcylinder. möjligtvis att man får ta upp spolportarna för större trimcylindrar och insug/förgasare. men eftersom du skrev "rimlig kostnadsnivå" så gissade jag att du inte tänkt köpa något värstingtrim.
-en primavera motor passar i en V50 ram, ja. de har däremot olika däckstorlek, men man kan byta till 10" fram på en V50.
observera att detta inte är en uppmuntran till att köra olagligt på 125cc lätt mc. jag tycker nog att man isåfall kan ta mc kort först. men att få en moppe att passera 25km/h på hastighetsmätaren känns helt ok att hjälpa till med.....
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
[br
visst kan man porta blocket, men min erfarenhet är att man inte behöver anpassa för att få på en 16/16 förgasare eller en 50cc trimcylinder. möjligtvis att man får ta upp spolportarna för större trimcylindrar och insug/förgasare. men eftersom du skrev "rimlig kostnadsnivå" så gissade jag att du inte tänkt köpa något värstingtrim.
-en primavera motor passar i en V50 ram, ja. de har däremot olika däckstorlek, men man kan byta till 10" fram på en V50.
observera att detta inte är en uppmuntran till att köra olagligt på 125cc lätt mc. jag tycker nog att man isåfall kan ta mc kort först. men att få en moppe att passera 25km/h på hastighetsmätaren känns helt ok att hjälpa till med.....
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag har en V50 motor liggandes så sannolikheten att jag sätter på en primaveramotor är väldigt liten...
Så låt oss sammanfatta nu:
Om jag ska sätta på en DR50 eller Polini 50cc cylle så behöver jag inte porta nånstans utan det räcker som det är. Och för att få dessa att gå bra så behövs en ny fugge. Ett helt nytt "kit" med nytt insugsrör och allt då eller? Så som de säljer på SIP?
Vad är fördelen med större fugge?
[br
visst kan man porta blocket, men min erfarenhet är att man inte behöver anpassa för att få på en 16/16 förgasare eller en 50cc trimcylinder. möjligtvis att man får ta upp spolportarna för större trimcylindrar och insug/förgasare. men eftersom du skrev "rimlig kostnadsnivå" så gissade jag att du inte tänkt köpa något värstingtrim.
-en primavera motor passar i en V50 ram, ja. de har däremot olika däckstorlek, men man kan byta till 10" fram på en V50.
observera att detta inte är en uppmuntran till att köra olagligt på 125cc lätt mc. jag tycker nog att man isåfall kan ta mc kort först. men att få en moppe att passera 25km/h på hastighetsmätaren känns helt ok att hjälpa till med.....
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag har en V50 motor liggandes så sannolikheten att jag sätter på en primaveramotor är väldigt liten...
Så låt oss sammanfatta nu:
Om jag ska sätta på en DR50 eller Polini 50cc cylle så behöver jag inte porta nånstans utan det räcker som det är. Och för att få dessa att gå bra så behövs en ny fugge. Ett helt nytt "kit" med nytt insugsrör och allt då eller? Så som de säljer på SIP?
Vad är fördelen med större fugge?