Tändning problem Vespa 50s -74

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Ferrari
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 51
Joined: Wed 24 May 2006, 01:53
Location: Sweden

Tändning problem Vespa 50s -74

Post by Ferrari »

Hoppas på svar....

Har renoverat en vespa 50s, från grunden, den startade och gick hur bra som hälst innan jag mekade isär allt för lackning. Jag mekade i och för sig aldrig på motorn, den plockade jag bara bort från ramen inkl bakhjulet. Sedan när jag har satt ihop allt igen så var den först jäkligt trögstartad fick inte ens någon gnista på t-stiftet, men när jag "pillade" lite på brytarspetsarna så började den att tända lite, då stog dom i 0,6 ändrde till 0,4 startade fortfarande men dog sedan direkt, och nu pillar jag fram och tillbaka men inget blir bättre, nytt t-stift har jag och det kommer fina gnistor ifrån det. Det hör oxå till saken att jag har lite kabel problem så jag har kopplat direkt från plattan till tändspolen alltså inget till lampor och broms etc. det var så när jag köpte den. Skall t-stifet få ström från båda spolarna eller räcker det att den får det från ena ?? Och varför startar den ibland och går ca: 30 sek och sedan lägger den av, den går lättast igån när man springer igån den. Tänder bara på gränsen till bra om man kickar. Hoppas att någon snäll vespa vän där ute har svar... Man vill ju få igång skönheten innan sommaren är slut. /Daniel
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Hej!

Trist! Först av allt: om du har problem med det elektriska är det nog klokt att dra om detta till ursprungligt skick. Det finns färdiga kabelstockar att köpa, t ex här:

http://www.sip-scootershop.com/index.ph ... 3bec43ca23

Elschema till Vespa 50 hittar du här:

http://www.scooterhelp.com/electrics/wiring/V5A1T.pdf

Det är att rekommendera att köpa nya brytarspetsar och kondensator (kostar ca 80 kr styck på t ex EM Scooters). Man kan erhålla tillsynes god gnista med en dålig kondensator, men med din beskrivning om kortvarig funktion skulle dålig kondensator mycket väl vara det egentliga problemet ("klassiskt" problem). Om du vill går det att köpa hela tändplattan färdig, t ex här:

http://www.sip-scootershop.com/index.ph ... 3bec43ca23

Kolla även att du har rätt tändstift = NGK B6HS eller motsvarande samt att gnistgapet är decimerat till 0,60 mm.

Något som också är viktigt att kontrollera är kilen och kilspåret på svänghjulsaxeln. Är kilen eller kilspåret dåligt kan det vara problematiskt att få regelbunden gnista.

Det kan även vara bensinflödesvägen som är orsak till ditt problem. Har du demonterat och rengjort förgasaren? Munstyckena kan "korka igen" efter långvarigt stillastående. Dåligt flöde från tanken kan också vara en orsak. Blås rent bensinkranen med tryckluft (ståltråd går också bra) och kontrollera även bensinkranspackningen.

Lycka till!

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
Post Reply