Insugsstrul Mugello 185...blir galen

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Insugsstrul Mugello 185...blir galen

Post by Hedge »

Hej.

Har precis lyckats få på mitt nyinköpta Mugello 185 på min TV, och ska bara trycka dit förgargasaren för att ställa tändningen. Då visar det sig att någon berusad italienare satt det bakre pinnbultshålet på insuget (dvs det som sitter närmast motorn och på vänstra sidan) en 4-5mm fel. Det gör att mitt orginalinsug vinklas in mot motorfästet alldeles för mycket, och att man inte kan få på en förgasare. Antingen tar justerskruven i uppepå motorfästet, eller så tar filterlocket i underkanten. Skulle jag vålda in den ändå, så kommer man inte få på fläktkåpan.

Är det någon annan som haft detta problem? Finns det något insug som faktiskt funkar, eller som har marginal inbyggt för berusade montörer?

Jag vill helst inte fräsa i orginalinsuget, och det är dessutom tveksamt om det skulle fungera. Måste jag ta av hela skiten igen, för att borra och gänga om pinnbulten, eller finns det en bättre lösning.

Vansinnet är inte långt borta nu...X-0

Guran
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Det finns två huvudtyper av insug till Lammy LI-serien som inte är helt kompatibla;
De för upp till 175cc och de för 200cc.

De är inte så att du har fel insug eller cyllen är gjord för annat insug än det du har?

VH/Calle
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Om det vore så väl. Jag har både frågat muntligen och kollat på nätet, och det samstämmiga svaret är 'nej, det är inga problem att använda orginalinsuget, det passar rakt av'. Cylindern är tillochmed avpassad för just det, ska man använda större fuggar/insug så måste man slipa till i cylindern för att man ska få tillräcklig area.

Har testat med mitt orginalinsug, med polarens insug som passade perfekt på hans LI/Mugello 185 och en Jetex 25 och med en mängd olika förgasare (SH1/20, PHBH 24, SH2/22, Jetex 25, Koso 28/30), och INGET av dom passar med den vinkeln jag får. Men: vinklar jag om insuget så att infästningshålet hamnar en 3-4 mm längre ner mot cyllen, så funkar orginalfuggen utmärkt att få på.

Eftersom ingen annan verkar ha haft problem med det, så drar jag slutsatsen att det är något fel med min cylinder, och placeringen av pinnbulten verkar vara boven. Frågan är nu om/hur jag kan lösa det på bästa sätt.

Mvh

/Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Hej!

Det finns två huvudtyper av insug till Lammy LI-serien som inte är helt kompatibla;
De för upp till 175cc och de för 200cc.

De är inte så att du har fel insug eller cyllen är gjord för annat insug än det du har?

VH/Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Japp, meningen med Mugello är att det skall vara 'bolt on' direkt och om man vill göra mer så finns det hur mycket som helst...

Skillnaden mellan 200 och TV-insug är att det är bredare mellan bultarna på 200 jämfört med TV, men om man drar en linje mellan bultarna så har den samma vinkel.
Så om ett 200-insug passar så kanske dom använt fel jigg, annars var det nog för lite vatten i rödvinet när pinnbultshålen skulle dras upp (och extremt tradigt för dig...)

/Calle
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Men det verkar ju konstigt...

Insug 1, TV175 orginal. Passar på pinnbultarna, men vinkel fel.
Insug 2, Innocentistämplat, passar på pinnbultarna och infästningsdiametern passar Jetex 25. Vinkel fel. Är det inte ett 200-insug??? Vad är det då?

Om jag kan få på ett TV175 orginalinsug, så borde ju inte bultarna vara avpassade för ett 200-insug (som ju har hålen lägre ifrån varandra). Eller?

Har ett MRB-insug som jag testat (för slangfäste), det tar dock i nedre kylflänsen på cyllen. eventuellt kan jag fräsa bort lite på insuget så att det går på. Då tror jag att det kan funka. Måste i så fall köpa ny förgasare, vilket var -precis- vad jag inte ville. Skit.

Uppenbarligen vill inte min hoj ha denna cylinder, för den har kämpat emot för varje enskilt steg i operationen...Så den skär väl ihop efter fem mil om jag får ihop den...;-}

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Japp, meningen med Mugello är att det skall vara 'bolt on' direkt och om man vill göra mer så finns det hur mycket som helst...

Skillnaden mellan 200 och TV-insug är att det är bredare mellan bultarna på 200 jämfört med TV, men om man drar en linje mellan bultarna så har den samma vinkel.
Så om ett 200-insug passar så kanske dom använt fel jigg, annars var det nog för lite vatten i rödvinet när pinnbultshålen skulle dras upp (och extremt tradigt för dig...)

/Calle

jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Mugello är jättebra, när det väl är på, men tillverkningen verkar ibland gå på en höft. När jag för några år sedan monterade på mitt Mugello 200 gick det inte ner i vevhuset, det var någon halvmillimeter för stort. Marcello fick det i retur, svarvade ner det och svor troligen kraftfullt på italienska.

Cannonball på torsdag, stressad? :D
/tävlingsledaren
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Orkar inte skruva av allting för att få det åtgärdat, det är så SATANS mycket skit som ska av. Vill inte skära mig på fläktkåpan en gång till när avgaset ska av... Lambretta, oh how I love your tender assembly.

Stressad? Jag?

Bröder på Söder, som det storslagna, oförvitliga och tillika ut i fingerspetsarna profesionella stall vi de facto är, har en mängd körklara och toppade reservhojar på lut. Så det här är bara lite sidopyssel för att få tiden att gå medans jag väntar på att få promenera hem segern tillsammans med mina kära Bröder.

...och själv? ;-)

/Guran, Bröder På Söder (SBFK)

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Mugello är jättebra, när det väl är på, men tillverkningen verkar ibland gå på en höft. När jag för några år sedan monterade på mitt Mugello 200 gick det inte ner i vevhuset, det var någon halvmillimeter för stort. Marcello fick det i retur, svarvade ner det och svor troligen kraftfullt på italienska.

Cannonball på torsdag, stressad? :D
/tävlingsledaren
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Insug 2, Innocentistämplat, passar på pinnbultarna och infästningsdiametern passar Jetex 25. Vinkel fel. Är det inte ett 200-insug??? Vad är det då?

Om jag kan få på ett TV175 orginalinsug, så borde ju inte bultarna vara avpassade för ett 200-insug (som ju har hålen lägre ifrån varandra). Eller?
Om avståndet passar på pinnbultarna så verkar det verkligen som dom var fulla vid cylindertillverkningen.
Fy tysan vad tråkigt.

"insug 2," är kanske ett insug för större gasare på 125-175 cylindrarna.

/Calle
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Japp, nu rullar den!

Marcello erbjöd mig att ersätta cyllen, men jag orkade helt enkelt inte ta av allting igen, så det blev lite hemslöjd istället.

Tog ett MRB-insug och fräste bort några mm, sen passade det på rakt av. Snodde min PHBH 28 från PX'en och krängde på den. Satte tändningen på 19 grader (är det OK månne?). Startade på andra kicken, och går, trots orginalblås, helt åkej. Lite surt och strypt, men med bra vrid. Inget som inte lite ombestyckning fixar, tror jag.

Kul att -äntligen- hänga med trafiken på lite större vägar.

Tack för tips och råd!

Mvh

/Guran

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

Om avståndet passar på pinnbultarna så verkar det verkligen som dom var fulla vid cylindertillverkningen.
Fy tysan vad tråkigt.

"insug 2," är kanske ett insug för större gasare på 125-175 cylindrarna.

/Calle
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

19 grader är OK. Sätt på ett effektblås också så blir det ännu roligare:D
/jens
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Jag tog dig på orden och införskaffade ett AF Clubman som kom fram idag. Fin finish, och verkade rejält byggt.

Så det var ju bara att storma ner i garaget för att montera det. Visserligen med en sund skepsis till att det skulle vara en enkel match men iallfall. Det som följde är närmast ett skämt... Nog för att jag som både åker Vespa och Lambretta är van vid att en Lambretta aldrig är lika lättmekad som en PX, men nu börjar jag tröttna på riktigt. När kröken är monterad, så är den precis som mitt insug, felvinklat. Öppningen hamnar c:a 1 cm för långt in mot motorn, vilket gör det omöjligt att få på blåset.

Så nu står jag återigen med en nedmonterad hoj, och med en dyr del som inte passar. Har haft roligare... :cry:

Är det någon som kan inviga mig i -hur FAN- man ska få på det??? Finns det någon hemlig lambrettarit man först måste genomföra för att det ska funka? Skärbrännare? Svets? Våld? Najtråd?

Hjälp...

/Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />19 grader är OK. Sätt på ett effektblås också så blir det ännu roligare:D
/jens
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Hahaha! Nu sitter det på, och rejält därtill.

Man fick, på sedvanligt Lambrettavis, lista ut i vilken ordning tingen skulle sammanfogas (tur att jag har en bakgrund som modellbyggare...), och sedan gick det att få dit det.

Man fick sätta ihop hela blåset utan att dra ihop det, hänga det på motorn, lossa fläktkåpan och trycka upp den en aning, passa in kröken på cylindern och sedan dra alla muttrar i omvänd ordning. Simpelt egentligen.[^]

Går bra som fan med nya blåset, en otrolig skillnad jmft med orginalblåset. Ska man bara få till att den bluddrar lite på halvgas också, och sen ska jag...osv osv.

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Jag tog dig på orden och införskaffade ett AF Clubman som kom fram idag. Fin finish, och verkade rejält byggt.

Så det var ju bara att storma ner i garaget för att montera det. Visserligen med en sund skepsis till att det skulle vara en enkel match men iallfall. Det som följde är närmast ett skämt... Nog för att jag som både åker Vespa och Lambretta är van vid att en Lambretta aldrig är lika lättmekad som en PX, men nu börjar jag tröttna på riktigt. När kröken är monterad, så är den precis som mitt insug, felvinklat. Öppningen hamnar c:a 1 cm för långt in mot motorn, vilket gör det omöjligt att få på blåset.

Så nu står jag återigen med en nedmonterad hoj, och med en dyr del som inte passar. Har haft roligare... :cry:

Är det någon som kan inviga mig i -hur FAN- man ska få på det??? Finns det någon hemlig lambrettarit man först måste genomföra för att det ska funka? Skärbrännare? Svets? Våld? Najtråd?

Hjälp...

/Guran

<br />19 grader är OK. Sätt på ett effektblås också så blir det ännu roligare:D
/jens
Post Reply