Hjälp sökes mot pröjs

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Patrik
Entusiast
Entusiast

Hjälp sökes mot pröjs

Post by Patrik »

Tjena, min Vespa 50 sport har lagt ner eller den är sjukt svårstartat. Vespa service vill ha 8000 för att plocka isär motorn och byta packningar, den läcker tydligen lite här och där. Vet ni någon eller något ställe som skulle vilja mot en rimligare summa pengar hjälpa mig med detta?

Patrik
0739-420 126
Sthlms innerstad

Pe
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

**** vad dyrt!

Lönar sig då att skicka hela scootern (eller bara motorn..) någon annanstans.

Som referens;
Nu är ju min firma stängd (och inte ligger den i STH innerstad heller), men tog förra året 1875:- för samma jobb, och det tycker jag är lite dyrt...kolla http://www.scootercity.tk priser.

Att byta packningar på en V50 tar mellan 3,5 och 8 timmar för ett proffs, även om <u>allt</u> strular. 1000-2000:-/timme för vespameck?

Som referens #2 kan du ju alltid höra vad http://www.vespaparts.dk eller http://www.emscooters.se tar.

För ett par tre tusen kan du köpa en PK-motor och trycka i, det borde garanterat inte vara billigare med en annan motor än jobbet...

VH/Calle
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Jag gissar att priset mer har att göra med att dom inte vill göra det, snarare än faktisk kostnad.

Många ägare av gamla Vespor vill inte riktigt förstå hur mycket det kostar att fixa en risig motor, och det blir en massa strul med att dom inte betalar, eller skiter i att hämta hojen.

Så 8000 kostar det sannolikt inte, om det BARA är lager och packningar som måste bytas, men det är sällan så på en gammal V50. Utan du lär bli tvungen att göra en hel del annat på den också för att den ska gå som den ska, t ex växelkors, kolv, cylinder, förgasare etc. Och istället för att riskera en konflikt där ägaren inte vill betala eller inte är nöjd med resultatet, så säger man en hög summa som gör att dom inte vill lämna in den. Nuförtiden är det ju inte på gamla plåtvespor som Vespaservice gör sin vinst, utan på relativt lättservade EU-moppar.

Bättre att kolla med EM-scooters om du kan ta ner motorn till dom i Gbg, alt. köp en ny motor.

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Patrik</i>
<br />Tjena, min Vespa 50 sport har lagt ner eller den är sjukt svårstartat. Vespa service vill ha 8000 för att plocka isär motorn och byta packningar, den läcker tydligen lite här och där. Vet ni någon eller något ställe som skulle vilja mot en rimligare summa pengar hjälpa mig med detta?

Patrik
0739-420 126
Sthlms innerstad

Pe
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
Utan du lär bli tvungen att göra en hel del annat på den också för att den ska gå som den ska....

inte ens en V50 som "går som den ska" går ju bra.... kanske svårt att få kunden att förså det ibland?

Federico
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

tar inte ehr överpriser i allmänhet? känns lite trist att vart där och köpt något, för att komma hem och se att samma grej kostar typ 30% hos sip och scootercenter(kromad fläktkåpa, 13 euro på sc, 350 sek hos ehr..) känns lite segt tycker jag, men men.. antar att man får skylla sig själv som spontanköper men liksom, så stor prisskillnad borde det inte vara. måste ju vara åtminstone 80% markup från grossistpriserna.. tur att de inte hade mer saker jag behövde, hehe.

nåja, de är ju åtminstone trevliga.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />
tar inte ehr överpriser i allmänhet? känns lite trist att vart där och köpt något, för att komma hem och se att samma grej kostar typ 30% hos sip och scootercenter(kromad fläktkåpa, 13 euro på sc, 350 sek hos ehr..) känns lite segt tycker jag, men men.. antar att man får skylla sig själv som spontanköper men liksom, så stor prisskillnad borde det inte vara. måste ju vara åtminstone 80% markup från grossistpriserna.. tur att de inte hade mer saker jag behövde, hehe.

nåja, de är ju åtminstone trevliga.

växelvajer vespa: EHR 51kr, EMscooters 39kr, SIP 13kr

(finns väl olika kvalité, hos EHR får man vajern i en Piaggio originalpåse...)

Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">inte ens en V50 som "går som den ska" går ju bra.... kanske svårt att få kunden att förså det ibland?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Håller med till 100%, dessutom är de flesta V50 så extremt nerkörda att verkligen allt behöver bytas.

Men 8k, tjena.

/Calle
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">inte ens en V50 som "går som den ska" går ju bra.... kanske svårt att få kunden att förså det ibland?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Håller med till 100%, dessutom är de flesta V50 så extremt nerkörda att verkligen allt behöver bytas.

Men 8k, tjena.

/Calle

det där måste ju bero på att mopeder aldrig behöver besiktigas. MC-Vespor har ju sorterats ut automatiskt hos bilprovningen.

Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Ja, har också tänkt den tanken, för så som gaffellänkar, lager och liknande ser ut på många V50 skulle de aldrig gå igenom SBP om de vore en PV.

/Calle
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Patrik, jag ska klyva min motor framöver (om några veckor). om du vill så kan vi träffas och göra det samtidigt.
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Crispin, gissar att du som V50 kung har klyvt massa gånger, om inte finns det säker lite folk som bor i närområdet som kan komma förbi och ge lite tipps. När jag har mekat med min smallframe racer har jag klyvt motorer på löpande band , dock är jag inte säkert på mina metoder och tillvägagångssätt står så högt i aktning bland den smlade mek-expertisen, men det kom isär - och det kom ihop.....och ibland fick man göra om och ta issär igen :)

Det är väl bara kopplingsavdragern och ev svänghjulsavdragaren som är specialverktygen man behöver?

Sen kan man väl ta med sig alla lager och packboxar, åka tex till trevliga Momenum och köpa nytt och stoppa in.

/H
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

:oops: "klyvt massa gånger" vet jag inte, men jag har gjort det några gånger och det har gått bra. det är egentligen ju egentligen inte alls svårt om man följer instruktionerna och har ordentliga grejer, tid, och en kopplingsavdragare (ev. en svänghjulsavdragare).

Just nu är det tid jag saknar.:cry:

tur att man har reservscootrar.
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

crispin, jag är gärna med på ett hörn också om jag får..
btw ska jag göra en ritning på lunasadeln eller vill du se den bara? börjar bli haj på autodesk..
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

cool bananas. jag hör av mig när det börjar dra ihop sig.
klart jag vill se din ritning!

Hälsningar till alla från Turin.
Post Reply