Växeltrubbel Lambretta S3

Här diskuterar vi Lambrettor!
Post Reply
yeahyeahjonsson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Växeltrubbel Lambretta S3

Post by yeahyeahjonsson »

Hej alla,

Jag har problem när jag ska växla från 4an och upp mot 1an, det går så inihelv*te tungt att jag måste använda båda händerna för att överhuvudtaget lyckas. När jag ska från 1an ner mot 4an är det inga problem alls.
Jag har varit och kollat nu och själva "rullen" (eller vad det nu heter) i handtaget löper fritt utan problem och vajrarna verkar ligga ok så vad är problemet egentligen?

Jag har fått tips om att det kan vara "endplattan" i växellådan som jävlas, och efter vad jag förstått då så är det bara till att kasta in handduken? (med tanke på mina ringa skruvarkunskaper) Eller åtminstone räkna bort premiären i helgen...

Jag blir så trött :evil:

//A
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Tjena!

Det kan vara kopplingen som är lite dåligt justerad men problemet har säkert en enkel lösning som vi nog kan reda ut!

Hur mycket spel har du i kopplingshandtaget?
Om du trycker in kopplingshandtaget fullt, kickar och släpper ut kopplingen samtidigt, i vilket läge (mm. glapp vid kopplingshandaget) börjar kopplingen koppla in (cylindern gå runt)?
Hur står det till med oljan i motorn?
Har det funkat bra tidigare?
I vilken vinkel står kopplingsarmen när kopplingen är fullt intryckt respektive inte aktiverad?
Hur ser dina vajrar resp. vajerhölje ut?

om 'endplattan' eller växelgrundplattan är felaktig på något sätt så borde du ha mer problem än så. T.ex. jätteglapp i bakhjulet eller raslande som attans när du kär.

VH/Callr
yeahyeahjonsson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Hallå,

Några saker kan jag svara på direkt ivarjefall, några måste jag kolla.
Hur står det till med oljan i motorn? - Bytte i lördags i samband med lamellbyte.
Har det funkat bra tidigare? - Japp, tror problemet uppkom i samband med lamellbytet, men inte säker.

Hur ser dina vajrar resp. vajerhölje ut? - Vajrarna ser bra ut, dock märkte jag att "rullen" för växelvajrarna skavt på höljet till kopplingsvajern, fast det var lite. Böjde ut den lilla "haken" som den skall ligga i så nu är det problemet borta.

Kollar vidare när jag kommit hem på resten av frågorna.

Finns det förresten nån Lambretta-fantom i trakterna kring Hornstull som vill hjälpa en novis att lokalisera felet i utbyte mot korv och folköl? :)
Känner att premiären är lite i farozonen....

//A
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Hur står det till med oljan i motorn? - Bytte i lördags i samband med lamellbyte.
Har det funkat bra tidigare? - Japp, tror problemet uppkom i samband med lamellbytet, men inte säker.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vad har du för olja?
'Marinerade' du kopplingen innan?

Kan det helt säkert uppkommit vid lamellbyte!

Då är det säkert bara en justering av kopplingsvajer eller kopplingsarmen!

Kopplingsarmen skall vara ungefär lika många grader innan vinkelrätt vi ej urkopplat och lika mycket efter vinkelrätt vid urkopplat.

Med nya lameller kan positionen på armen behöva ändras...

/Calle
yeahyeahjonsson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Näe, "marinerade" aldrig de nya lamellerna, tyvärr.
Oljan var GL-1 (tror jag den hette) från OK/Q8.

Får kolla vidare när jag kommer hem ikväll.

//Andreas
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Näe, "marinerade" aldrig de nya lamellerna, tyvärr.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- Synd...det kan innebära att kopplingen fungerar sisådär tills den blivit riktigt uppblött och tyvärr också att den kan få kort liv, men ibalnd fungerar det faktiskt ändå. Kan vara bristen på 'marinering' som bidrar till att den är svårväxlad.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Oljan var GL-1 (tror jag den hette) från OK/Q8.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- Coolt, vackert och helt rätt!
yeahyeahjonsson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Ajjdå...hade lite bråttom att få upp den på släpet och köra ner den till STHLM så tyvärr uteblev marineringen.
Hur funkar det att i efterhand öppna upp och fullkomligt dränka paketet i olja (utan att plocka bort lameller etc)? Hjälper det överhuvudtaget?

Måste ju få nån ordning på det här innan helgen, så paniken börjar infinna sig :)

//A
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Du borde egentligen kunna toppfylla motorn med olja (men det blir dyrt) och låta den stå ett dygn.
Dock MÅSTE du tömma ut oljan till ungefär nivåpluggs-nivå innan du ens tänker på att göra ngt med motorn :)

Billigare är naturligtvis att ta ur lamellerna igen...

Det finns tyvärr en risk att lamellerna redan har skadats.
yeahyeahjonsson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Men, borde det inte skapa problem åt båda hållen trots allt? Dvs att det borde vara lika svårt att gå från 1an till 4an som från 4an och upp mot 1an?

I annat fall väntar en rejäl fylla för motorn :)

Vi får hoppas på att det går vägen!
Tack för hjälpen!

//A
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

lycka till!
yeahyeahjonsson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />lycka till!

Lägger in denna igen, då det hann komma ett svar innan jag ändrat det.

Men, borde det inte skapa problem åt båda hållen trots allt? Dvs att det borde vara lika svårt att gå från 1an till 4an som från 4an och upp mot 1an?

I annat fall väntar en rejäl fylla för motorn

Vi får hoppas på att det går vägen!
Tack för hjälpen!

//A
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

God morgon (well hos er är det natt...)

När du växlar 4->1 så snurrar växelkorset för snabbt för att komma in i nästa växel om inte kopplingen kopplar ur ordentligt.

När du växlar 1->4 är det nästan en fördel om inte kopplingen kopplar ur ordentligt, blir lite av en synkning.

/Calle
yeahyeahjonsson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Kan någon vänlig själ ge mig det exakta måttet transmissionsolja som ska i motorn på en S3 TV175?

Tack på förhand!

//A
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Kollade i min gamla fina instruktionsbok (på danska) men där står ingen volym, bara upp till nivåpluggen. I Stickys manual står 0,7 l vilket stämmer med mitt minne. Jag brukar få en slurk över på en 1l flaska.
/jens
yeahyeahjonsson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Strålande, tack för svaret.
Har fyllt motorn ca 1,3 l olja. Ska tömma den imorrn och sedan fylla upp den med ca 0,7 imorrn kväll.
Jag vet inte om jag inbillade mig men jag tyckte växlarna gick bättre.
Vi får hoppas!
Tack!

//A
yeahyeahjonsson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Nu funkar växlarna strålande igen.
En "olje-fylla" var vad som behövdes! :)

Bilder från STHLM-premiären finner ni på
http://s75.photobucket.com/albums/i308/yeahyeahjonsson/?

Ha det bra!
//A
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Nu funkar växlarna strålande igen.
En "olje-fylla" var vad som behövdes!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Härligt!

Det var inte finkelolja va?
yeahyeahjonsson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Nu funkar växlarna strålande igen.
En "olje-fylla" var vad som behövdes!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Härligt!

Det var inte finkelolja va?

Jodå, av bästa norrlänska kvalité :)
//A
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

dessa skulle nog också behöva lite finkelolja:
http://soulscooter.com/bilder/taiwan/pages/P1040051.htm
Post Reply