Finns det något enkelt sätt att sätta dit en hastighetsmätarvajer på en primavera-81.
Har lossat vid hjulet men den gamla vajern går kärvt och misstänker att muttern vid mätaren har kasat ner någonstans.
Tänkte även montera kopplingsvajern rätt också, någon dum-dj. har borrat ett hål i karossen så nu hänger den under vespan!!
Några tips?
Bengt
Vajer.
Hade du svårt att dra höljet till hastighetsvajern genom styret? testa att tvåla in det.
vad gäller kopplingsvajern så får du lirka uppifrån styret tills den kommer ut vid förgasaren. Jag har aldrig haft en hastighetsmätare monterad när jag gjort denna operation och det har nog underlättat avsevärt.
Kanske kan det vara lättare om du drar något tunnare innan, typ vajer eller grov ståltråd och fäster i ena änden och drar igenom.
Det normala när man byter höljen är att man fäster det nya höljet i det gamla (antingen med tejp eller genom att dra ståltråd genom bägge) och matar ut det gamla så det nya följer med.
Jag har för mig att det brukar vara lättare om man lossar fotbromsen innan.
Lycka till
C
vad gäller kopplingsvajern så får du lirka uppifrån styret tills den kommer ut vid förgasaren. Jag har aldrig haft en hastighetsmätare monterad när jag gjort denna operation och det har nog underlättat avsevärt.
Kanske kan det vara lättare om du drar något tunnare innan, typ vajer eller grov ståltråd och fäster i ena änden och drar igenom.
Det normala när man byter höljen är att man fäster det nya höljet i det gamla (antingen med tejp eller genom att dra ståltråd genom bägge) och matar ut det gamla så det nya följer med.
Jag har för mig att det brukar vara lättare om man lossar fotbromsen innan.
Lycka till
C
Har du kollat in www.smallframes.com? Där finns steg-för-steg mektips för wiredragning. Hastighetsmätarvajern tex:
http://web.ukonline.co.uk/niall.king/sm ... speedo.htm
http://web.ukonline.co.uk/niall.king/sm ... speedo.htm
Det tipset med migtråd ska jag pråva det kostar ju inget om man har tillgång till mig förståss.
Tack så mycket för alla tips.
Håller på att göra ny sadel eftersom jag kommit till åren och man blir lite bekväm.
Tog bort fjädrarna och fick hjälp med att bygga upp sadeln med plåt som jag sedan klätt medd 50mm skumgummi, den har jag sedan format med "vinkelslip" till rätt form och nu håller jag på med klädseln.
Tånkte från början köpa en HEXAGON eftersom det var en bekväm maskin.
Men när jag provade en riktig VESPA så tyckte jag den var så rolig att köra så jag måste köpa den så nu är ja mitt uppe i en renovering.
Motorn går kanon växlarna kärvar men det är nog rostigt i vajrarna,
fälgarna var det gravrost i så jag fick köpa nya, vespan är under svetsning av ett proffs så i sommar blir det åka av (hoppas jag)
Bengt
Tack så mycket för alla tips.
Håller på att göra ny sadel eftersom jag kommit till åren och man blir lite bekväm.
Tog bort fjädrarna och fick hjälp med att bygga upp sadeln med plåt som jag sedan klätt medd 50mm skumgummi, den har jag sedan format med "vinkelslip" till rätt form och nu håller jag på med klädseln.
Tånkte från början köpa en HEXAGON eftersom det var en bekväm maskin.
Men när jag provade en riktig VESPA så tyckte jag den var så rolig att köra så jag måste köpa den så nu är ja mitt uppe i en renovering.
Motorn går kanon växlarna kärvar men det är nog rostigt i vajrarna,
fälgarna var det gravrost i så jag fick köpa nya, vespan är under svetsning av ett proffs så i sommar blir det åka av (hoppas jag)
Bengt