Inför besiktning

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
yeahyeahjonsson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Inför besiktning

Post by yeahyeahjonsson »

Hej vänner.

På lördag ska jag upp till Norrland och besikta min TV175 för att sedan ta ner den till STHLM. Det ser minst sagt lovande ut att jag ska kunna vara med på premiären.

Har ni några tips på vad de brukar vara petiga med, som de kan underkänna på grund av? Saker som åtgärdas enkelt men många faller på?

Tror det mesta funkar finfint, så det ska nog inte vara några problem men lite skakig lär jag nog vara när det är dags.
//A
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Dom brukar vara ganska snälla, men dom är väldigt noga med framgaffeln, det får inte finnas nåt glapp eller att lagren inte löper friktionsfritt. Sen kollar dom ju såklart bromsarna noga.

Tutan är det som brukar fallera för dom flesta. Den -måste- finnas och fungera, antingen den inbyggda eller ett påhängt bollhorn.

Kom ihåg att du varken behöver hastighetsmätare eller bromsljus på en veteranhoj.

Ska själv besiktiga i morgon, får se hur det går.

Mvh

/Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by yeahyeahjonsson</i>
<br />Hej vänner.

På lördag ska jag upp till Norrland och besikta min TV175 för att sedan ta ner den till STHLM. Det ser minst sagt lovande ut att jag ska kunna vara med på premiären.

Har ni några tips på vad de brukar vara petiga med, som de kan underkänna på grund av? Saker som åtgärdas enkelt men många faller på?

Tror det mesta funkar finfint, så det ska nog inte vara några problem men lite skakig lär jag nog vara när det är dags.
//A
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
yeahyeahjonsson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Jodå, det är bara tutan just jag är lite nojjig över.
Har ju precis bytt till 12v-system och än så länge håller den gamla tutan, men jag tror jag måste "sejfa" upp mig och köpa ett bollhorn och ha med i backup :)

Tack för tipsen!

//A
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Tutan på min touring låter som en medelhög fis ungefär, men den gick igenom ändå, besiktningsgubben var inte intresserad av att testa den äns...
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Det gick ju bra det där. Fick en 1:a på ljusbilden, men det fixar jag lätt. Haha, AZU är tillbaka i trafik efter fem år.

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Dom brukar vara ganska snälla, men dom är väldigt noga med framgaffeln, det får inte finnas nåt glapp eller att lagren inte löper friktionsfritt. Sen kollar dom ju såklart bromsarna noga.

Tutan är det som brukar fallera för dom flesta. Den -måste- finnas och fungera, antingen den inbyggda eller ett påhängt bollhorn.

Kom ihåg att du varken behöver hastighetsmätare eller bromsljus på en veteranhoj.

Ska själv besiktiga i morgon, får se hur det går.

Mvh

/Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by yeahyeahjonsson</i>
<br />Hej vänner.

//A
yeahyeahjonsson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Den gick igenom utan anmärkning och är äntligen i sthlm!
Härliga tider!

//A
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Skoj för er!

Här är det mycket enklare...ingen besiktning alls, kanske därför folk kan köra runt med helt bromslösa scojtrar??
http://i50.photobucket.com/albums/f325/ ... 030695.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f325/ ... 030684.jpg

Angående hastighetsmätare, om den finns så måste den fungera, men en tejpbit över hastighetsmätaren gör att det räknas som att den inte finns!
Så på scoots innan 1975, behöver ej bromsljus, blinkers och h-mätare.

/C
Post Reply