Effekt - toppfart?
Effekt - toppfart?
Hej, har nu gjort ett par lite längre turer än bara runt kvarteret för att test och min 150 T går bra på alla sätt men den gör bara knappt 60 km/h. Elen är bytt eller schysst. Förgasaren är rengjord och verkar OK (men ej blåst med tryckluft). Däremot är kompet bara 5 och det skall väl vara minst 7-7,5. Är det den givna orsaken till dåligt drag?
Kompet spelar mycket stor roll för hurpass bra eller dåligt en liten tvåtaktsmotor går. Dåligt komp kan bero på många saker, men dom vanligaste är väl slitna kolvringar (brukar höras som ett ordentligt smattrande rassel i cylindern när motorn går), läckage vid toppen eller cylinderfoten eller en pajad packbox (brukar synas ganska tydligt genom att det blir duktigt oljigt och skitigt vid tändplattan.)
Touringen är ju inte direkt någon raket från början, så sänks kompet på den kan jag mycket väl tänka mig att det är den största orsaken till att den är svag.
Börja med att ta av cylindern och se om inte dina kolvringar är helt slut. Förmodligen är även cylindern sliten, så du kanske behöver borra om den till nästa överdimension och köpa ny kolv + ringar.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thomas T</i>
<br />Hej, har nu gjort ett par lite längre turer än bara runt kvarteret för att test och min 150 T går bra på alla sätt men den gör bara knappt 60 km/h. Elen är bytt eller schysst. Förgasaren är rengjord och verkar OK (men ej blåst med tryckluft). Däremot är kompet bara 5 och det skall väl vara minst 7-7,5. Är det den givna orsaken till dåligt drag?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Touringen är ju inte direkt någon raket från början, så sänks kompet på den kan jag mycket väl tänka mig att det är den största orsaken till att den är svag.
Börja med att ta av cylindern och se om inte dina kolvringar är helt slut. Förmodligen är även cylindern sliten, så du kanske behöver borra om den till nästa överdimension och köpa ny kolv + ringar.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thomas T</i>
<br />Hej, har nu gjort ett par lite längre turer än bara runt kvarteret för att test och min 150 T går bra på alla sätt men den gör bara knappt 60 km/h. Elen är bytt eller schysst. Förgasaren är rengjord och verkar OK (men ej blåst med tryckluft). Däremot är kompet bara 5 och det skall väl vara minst 7-7,5. Är det den givna orsaken till dåligt drag?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Touring med kamkolv (fram t.o.m. 62) är mycket känslig för förtändningens gradtal för att den skall nå sin toppfart. Tändning skall f.ö. stå på 28° FÖD
Igensatt ljuddämpare/klämt slutrör är också ett vanligt problem för långsam toppfart.
Den borde gå snabbare än 60km/h trots att kompet är lågt
VH/Calle
Igensatt ljuddämpare/klämt slutrör är också ett vanligt problem för långsam toppfart.
Den borde gå snabbare än 60km/h trots att kompet är lågt
VH/Calle
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thomas T</i>
<br />Hej, har nu gjort ett par lite längre turer än bara runt kvarteret för att test och min 150 T går bra på alla sätt men den gör bara knappt 60 km/h. Elen är bytt eller schysst. Förgasaren är rengjord och verkar OK (men ej blåst med tryckluft). Däremot är kompet bara 5 och det skall väl vara minst 7-7,5. Är det den givna orsaken till dåligt drag?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det är krombelagda kolvringar original på Touring (eller annan kromliknande metall) , om de sitter kvar så kan flagor vara borta vilket garanterat ger sämre komp.
Federico
<br />Hej, har nu gjort ett par lite längre turer än bara runt kvarteret för att test och min 150 T går bra på alla sätt men den gör bara knappt 60 km/h. Elen är bytt eller schysst. Förgasaren är rengjord och verkar OK (men ej blåst med tryckluft). Däremot är kompet bara 5 och det skall väl vara minst 7-7,5. Är det den givna orsaken till dåligt drag?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det är krombelagda kolvringar original på Touring (eller annan kromliknande metall) , om de sitter kvar så kan flagor vara borta vilket garanterat ger sämre komp.
Federico
har som sagt inte haft bort cylidern ännu förutom toppen för att se att de inte var några skador/skumt innan jag startade den första gången.
Eftersom allt hittills verkar vara original och oskurvat så tippar jag på att kolven också är det. Kan man prova att byta bara kolvringarna enl din teori Federico? Eller, måste man byta kolven också? Kontot för denna renovering börjar ta allvarligt slut!
tändningen har jag ingen aning om, men tändplattan verkar inte ha skruvats bort många gånger. Det verkar vara ett originalstreck i ytterkant på tändplattan vid varje hål för de tre fästskruvarna. Dessa tre streck satt precis i linje med likadana streck i godset som plattan vilar mot. Vet inte hur exakt det är men det ser i alla fall ut att vara ett utgångsläge från fabrik.
Jag tänkte komma på scooterdagen 20 maj och skulle då verkligen uppskatta om någon som kan touring kunde komma förbi och känna och lyssna lite generellt...jag har ju ingenting att jämföra med och det är min första Vespa! Den är klarröd med vita fälgar, grodyngelkrom och bönpall.
Eftersom allt hittills verkar vara original och oskurvat så tippar jag på att kolven också är det. Kan man prova att byta bara kolvringarna enl din teori Federico? Eller, måste man byta kolven också? Kontot för denna renovering börjar ta allvarligt slut!
tändningen har jag ingen aning om, men tändplattan verkar inte ha skruvats bort många gånger. Det verkar vara ett originalstreck i ytterkant på tändplattan vid varje hål för de tre fästskruvarna. Dessa tre streck satt precis i linje med likadana streck i godset som plattan vilar mot. Vet inte hur exakt det är men det ser i alla fall ut att vara ett utgångsläge från fabrik.
Jag tänkte komma på scooterdagen 20 maj och skulle då verkligen uppskatta om någon som kan touring kunde komma förbi och känna och lyssna lite generellt...jag har ju ingenting att jämföra med och det är min första Vespa! Den är klarröd med vita fälgar, grodyngelkrom och bönpall.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">tändningen har jag ingen aning om, men tändplattan verkar inte ha skruvats bort många gånger. Det verkar vara ett originalstreck i ytterkant på tändplattan vid varje hål för de tre fästskruvarna. Dessa tre streck satt precis i linje med likadana streck i godset som plattan vilar mot. Vet inte hur exakt det är men det ser i alla fall ut att vara ett utgångsläge från fabrik.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
-> Då kanske det räcker att i brytarspetsarnas mest öppna läge ställa desamma i 0,40mm
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> Den är klarröd med vita fälgar, grodyngelkrom och bönpall.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
-> Låter snyggt, kan du inte lägga ut en bild?
-> Då kanske det räcker att i brytarspetsarnas mest öppna läge ställa desamma i 0,40mm
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> Den är klarröd med vita fälgar, grodyngelkrom och bönpall.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
-> Låter snyggt, kan du inte lägga ut en bild?
jag justerade in brytarn till tajt 0,4 när jag bytte kondensatorn. Stiftet är också 0,40 och det gjorde stor skillnand mot 0,6 som jag hade läst nånstans.
angående bild: fick lära mig hrä förut att man måste lägga upp sina bilder på en sajt och sen länka vilket jag inte orkat göra. Men skickar ett PM till dig Calle för lite assistans...
angående bild: fick lära mig hrä förut att man måste lägga upp sina bilder på en sajt och sen länka vilket jag inte orkat göra. Men skickar ett PM till dig Calle för lite assistans...
Hej!
Här är bilden på din snygga scooter;
http://soulscooter.com/tillf/CNW975.JPG
VH/Calle
Om man inte har egen domän så är http://www.photobucket.com/ en mycket enkel och bra tjänst.
Bara att registrera sig och sedan ladda upp direkt från digitalkameran.
När sen bilden är uppladdad får man en länk färdig att lägga in i forumet (eller e-posta eller vad man nu vill med den)
En länk kan se ut så här:
http://i50.photobucket.com/albums/f325/ ... C02209.jpg
Här är bilden på din snygga scooter;
http://soulscooter.com/tillf/CNW975.JPG
VH/Calle
Om man inte har egen domän så är http://www.photobucket.com/ en mycket enkel och bra tjänst.
Bara att registrera sig och sedan ladda upp direkt från digitalkameran.
När sen bilden är uppladdad får man en länk färdig att lägga in i forumet (eller e-posta eller vad man nu vill med den)
En länk kan se ut så här:
http://i50.photobucket.com/albums/f325/ ... C02209.jpg