Trimtips till Primavera?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Terraplane Blues

Trimtips till Primavera?

Post by Terraplane Blues »

Hej!

Nu var det dags att även få min Primavera att gå litet bättre :P (Det visade ju sig att det var riktigt skoj att trimma V50:n...). Idag är min Primavera "fusktrimmad" med Polini 133 cc och dito ljuddämpare. Tänkte köra samma koncept som på V50:n, d v s bl a öppnare vev (racevev, har redan anlänt aus Deutschland tillsammans med racekoppling och annat godis) samt portning.

Några frågor inför denna operation, om någon vill ha vänligheten:

1. Funkar ovanstående trimgrad fortfarande med SHB 19/19, eller bör man byta till större knasare? Något att rekommendera isåfall?

2. Vad finns det för andra alternativ till Polini 133 cc? (Gärna så mycket "pulver" som möjligt, så länge det är någorlunda tillförlitligt).

3. Tror Ni att det föreligger någon risk att Svensk Bilprovning blir dryga och moralpredikande vid besiktning, eller kan man trixa med dem på något sätt? :twisted: (Skall besiktiga i juni - tänkte åtminstone sätta dit originalljuddämparen då...).

4. Något annat revolutionerande av vikt angående trimning av Primavera? (Helst av allt skulle man ju vilja ha en Vespa som är benägen till powerwheelies i ren glädje, men det kanske är till att drömma?).

Tackar allra ödmjukast på förhand för alla tips och råd!


Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Jätteskoj!
1. Du borde garanterat gå upp till en moderna gasare och reed om du skall få den att gå riktigt bra. Polinis24mm reedinsug tillsammans med PHBL 24 är en riktigt bra kombination. http://scooter-center.com/catalog/produ ... ts_id=3822

2. Polinicyllen är mycket portningsbar och kan lätt trimmas ända till den grad att tillförlitligheten förloras, jag har själv trimmat en sådan till 140km/h för en massa år sedan. Annars kan du skaffa en färdigportad och tillfixad Polini av Worb 5 (billigare än att lämna in den till t.ex. scootercity eller Ebos). Malossi är också en fin cylle att bygga vidare på. Ännu effektstarkare och den lilla söta motorns tillförlitlighet börjar tummas på. Men det finns upp till riktiga killers som Zirri 2000 som äter upp växellådor var 200 mil (jag har en sådan på min PK och den är tokskoj att köra när den funkar)
Läs mer om olika cyllar här: http://www.down-and-forward.de/zylinder.html
Fabrizi har några fina cyllar också, men dom är lite overkill för gatbruk:
http://www.fabriziracing.com/

3. SBP besiktigar ju också MC med över 100hk, i jämförelse med det känns våra toktrimmade scootrar som mopeder... VÅra kära TS1:or har mer än 4ggr effektökning jmf med original och det har aldrig varit ngt problem men för att vara ärlig så är det inte lagligt, men vi kör ju bara på bana, eller hur?

4. Det finns riktiga härliga ljuddämpare till smallframes, och en hel del för reversemontering av cyllen och det fungerar riktigt bra. Här är det nog mest plånkan som styr, men Zirris är en cool, billig och välfungerande effektljuddämpare för reverscylle. Reversmonterad cylle göra att vägen för avgaserna ut från cyllen slipper den krystade snigelägen utan blir rak och fin, reversmonterad cylle betyder just att du monterar cylindern bak och fram, alltså avgasporten framåt/neråt, innebär dock att det blir lite trångt mellan insug och avgas, en standardljuddämpare och standardmonterad cylle räcker dock långt.

Några nya punkter:
5. Tändsystem; om du skall få det att fungera bra och snabbt så är elektronisk tändning nästan ett måste, dels för att brytarna inte pallar med för höga varvtal och sedan är PV'ns svänghjul tungt som attans. Ett tändsystem från PK (diverse passar) hittar du lätt begagnat på tyska E-bay.

6. Utväxling/koppling; Jag har varit och är jättenöjd med Polinis lättade utväxlig, dom har en aluminium med aluminium lameller, kom bara ihåg att alltid köra med original aluminiumlameller annars går allt åt pipsvängen. Välj deras längsta (kommer inte ihåg i huvudet vad den är på men det kan du hitta på nätet). Kombinera den sedan med Polinis dubbelfjäderlösning eller annan hårdare fjäder.

7. Racevev; Här finns det en otal olika lösningar, men att arbeta vidare på original om den är i bra skick räcker bra långt faktiskt. Annars passar V1000019 från Worb nog utmärkt.

Som en kommentar trimmade vi en smallframe till Bea för en massa år sedan med Polini 133, 24 med reed och polinis längsta utväxling samt en tradig budgetljuddämpare. Den gjorde 125km/h+ och var helt tillförlitlig och hon körde den genom hela europa på semester och run.

VH/Calle
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Hej!

Jösses, vilket bra och långt svar, Calle! Ger nästan associationer till en samlevnadsfrågespalt i någon obskyr kvällstidnings söndagsbilaga, med skillnaden att ditt svar varken känns flummigt eller sådär irrelevant utsvävande. Tack, Calle, för mycket nyttig info! *hatten av*

1. Jaha, mer gröt framöver alltså... Hmm, den kostade ju några kronor (men pengar är ju som bekant bara papper när allt kommer omkring!). Det innebär inte bara en massa klydd och annat med reedventiler och Polini 24 mm-förgasare? Vill definitivt ha tillförlitlighet, men ändå mesta möjliga prestanda - men det kanske är en omöjlig ekvation? Hade en ganska trimmad Yamaha RD 350 för en hel del år sedan och den höll ihop och gick hur bra som helst under ett par tusen mil. Det är gärna så jag skulle vilja ha det nu också...

2. Så min nuvarande Polini 133 är ett godtagbart utgångsläge? Eller man kanske skulle satsa på en sådan där färdigportad Polini Worb 5 direkt istället? Även om den kostar drygt tvåtusen (japp, det lutar starkt åt gröt resten av året...), vet jag av erfarenhet att det är bra dyrt att lämna in för portning hos proffs. Det där med Zirri låter ju riktigt skojigt, men tyvärr avskräcker dina referenser om uppätna växellådor och annat. Hade det gått att borga för tillförlitlighet, vore det klart ett alternativ... Tackar för en ypperlig cylinderlänk, förresten - mycket intressant!

3. Eftersom jag alltid har oturen att få den suraste gamle stofilen på SBP (har slutat besiktiga på Valdemarsro, kan jag berätta...), känns det som om det även luktar problem med en (förhoppningsvis) övernervös liten Primavera. Vad jag befarar och har fått för mig, är att SPB ansvarar för att "kontrollera" så att ett fordon inte överstiger den effekt den är typgodkänd för. Minns att jag hade klara förklaringsproblem något år då jag besiktigade min gamla RD. Besiktningsmannen tyckte att den både lät för mycket (även om den lyckligtvis precis klarade bullergränsen vid provmätning, påpassligt pre-besiktningspreparerad med ljuddämpande stålull i Jolly Moto-piporna) samt att den visade upp ett osedvanligt nervöst beteende vid provkörning (framhjulet stack explosionsartat till väders i ettan och tvåan på den hojen när YPVS:en öppnade :P). Jag fick på nåder köra därifrån med godkänt papper, efter att ha bedyrat min ovetskap om några effekthöjande ingrepp... Javisst, Calle - givetvis kör man endast sitt trimmade fordon på bana och inhängnat område (man skall ju inte vara olaglig :D) - men jag tror inte att man kommer särdeles långt med detta argument hos SBP, tyvärr...

4. Eftersom denna trimning redan börja lukta dyr, tänker jag nöja mig med mitt befintliga Poliniblås (är det ett sådant som kallas "Polinibanan", förresten?) om det inte är alldeles på tok för mesigt. Det verkar alltför krångligt - och dyrt? - med reversmonterad cylle samt tillhörande ljuddämpare. Har sett att det finns sådana "handgjorda" blås för hur mycket pengar som helst...

5. Jaha, är det månne ett jobbigt ingrepp att konvertera till ett elektroniskt tändsystem? Jag är inte direkt någon el-guru (har lyckligtvis en kompis som är det), men det kanske finns anvisningar om detta på nätet att läsa in?

6. Har redan beställt och fått Polinilameller, men tänkte faktiskt inte på det här med lättad utväxling, dumt nog... Vilken utväxling bör man satsa på isåfall? Karaktären jag vill åt är snarare kraft framför toppfart. Där jag handlar (SIP - har varit 100 % helnöjd alla gånger, måste jag säga, även om jag hört en del av motsatt uppfattning) har de tre olika Poliniutväxlingar: 1) 24/58 (ratio 2.42) 2) 23/60 (ratio 2.61) 3) 21/62 (ratio 2.95). Vilken skulle kunna vara lämplig tro, om jag - rent hypotetiskt - skulle vara nöjd med 90-100 km/h till fördel för mer "brutalt pulver" (om man nu kan tala om detta i dessa sammanhang)? Blir Primaveran inte påtagligt tråkig och "seg" med den längsta utväxlingen? Det är powerwheelies (åtminstone gärna antydan till sådana) på knixiga små kurviga vägar jag vill åt! :P

7. Min originalvev är inte i det bästa skick (riktigt sunkig svänghjulskona), varpå jag redan har erhållit en ny sådan från Tyskland. Det blev en racingvev av fabrikatet RMS/Mazzucchelli (modell "Albero Motore Racing"), om det nu säger något? Oavsett får den duga tills vidare.

Ett stort tack, Calle, för dina mycket generösa och matnyttiga svar! Hade jag befunnit mig i Hong Kong skulle jag bjuda dig på en jättestor glass (ölen lär ju inte vara nå't vidare där). Du får tillsvidare nöja dig med att jag tänker bjuda din gamla barndomskamrat, herr Gummesson, på en extra pint ikväll. På ett sätt är det tur att <i>jag </i>inte är barndomskamrat med Henrik, för då hade han förmodligen blivit chockad för livet - vi eldade nämligen också rejält med bensin i tidig ålder, bl a i gatubrunnar med en lååång sträng bensin därifrån och därefter en trevlig smäll! Tänk så roligt man kunde ha med tändstickor och bensin... :)

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Ingen orsak... :) Javisst ger säkert frågespaltssvar...kanske en reflektion av mitt yrkesliv?

1. Polinis 24mm reed är jättebra och stryktyligt samt lätt att justera in.. så det skall inte vara några problem. Men visst kostar det pengar. Till alla Polinis grejor följer det med en instruktion för montering, till detta en jättebra sådan.

2. Helt klart kan du börja med din nuvarande polini, om du anpassar portarna i blocket och snyggar till portarna i cyllen så räcker den långt. Varför inte börja med existerande och om det inte räcker så kan du ju byta lite fler papper mot gjutjärn och aluminium?

3. Valdermarsro aktar vi oss alla för...
Men du kan ju trycka i ett mycket större huvudmunstycke till besiktingen och den går lika slött som tidigare.

4. Det är inget fel med att börja med poliniblåset, men ett handbyggt från känd tillverkare är som natt och dag jämfört med Polinin, men man behöver ju inte göra allt direkt!

5. Det är tokenkelt att konvertera till elektriskt tändsystem!
Beroende på vilket du köper så kan jag ge dig inkopplingsinstruktioner.

6. Om det är en rapp karaktär du vill ha så behöver du egentligen inte byta utväxling alls... då passar standard PV ganska bra, kanske ända upp till 90-100km/h som marchfart, maxfart är ju en annan sak... Polinis 23/60 är ganska lik original, bara lite kortare.

7. Cha, det är både bra och dåligt att du köpt en ny vev för till vissa av de elektroniska tändsystemen behöver du en PK-vev. De enda elektroniska tändsystemen som passar på PV veven är de från ET3 och PK50S där PK50S har mkt lättare svänghjul men en egen tändspole som kan vara klurig att få tag på, ET3 har samma tändspole som PX etc.
kanske säljer www.vespe.at även lösa beg. tändsystem? Värt att e-posta och fråga i allafall!

En del av ölen här är farligt god men det finns också öl som är blandad med ris, det smakar som sa*an kan man säge.

/C
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

En punkt till som du borde fixa till vid ökandet av kraften i motorn är växellådan.
8. Kotrollera att växelkorset är i bästa skick. (om du skall beställa nytt, beställ också två nya kulor, lätt att dom flyger all världens väg när du demonterar/monterar växelkors om du nu inte har specialverktyg för detta ändamål)
Schimsa upp lådan så att den har ungefär 0,2mm spel.

9. Sen skall naturligtis allt annat vara i toppskick, se till att alla lager är perfekta etc. Lite halvrisiga lager etc. kan vara stora effektbovar.

/C
/C
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Hej Calle!

Snart är jag skyldig dig många jätteglassar... Tack, än en gång, för att du delar med dig av dina gedigna kunskaper - extremt hyggligt av dig!

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />2. Helt klart kan du börja med din nuvarande polini, om du anpassar portarna i blocket och snyggar till portarna i cyllen så räcker den långt. Varför inte börja med existerande och om det inte räcker så kan du ju byta lite fler papper mot gjutjärn och aluminium?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Att anpassa portarna i blocket är ju en hyfsat smal sak, men exakt hur går det till när man "snyggar till portarna i cyllen"? Finns det månne några bra ritningar eller mallar för sådant? Skall man göra fönstren större, eller syftar du endast på portarna i cylinderfoten? Man vill ju gärna inte fräsa ur gods sådär på måfå...

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />5. Det är tokenkelt att konvertera till elektriskt tändsystem!
Beroende på vilket du köper så kan jag ge dig inkopplingsinstruktioner.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hmm, det låter ju uppenbarligen bra! Är det "tokenkelt" för El-gurun, eller även för Nisse på gatan? Det är alltså nödvändigt med detta byte till elektriskt tändsystem, p g a varvtal förstår jag? Vilket maxvarv skulle den aktuella trimningsgraden kunna uppnå? Pratar vi över 10000 varv/minut, eller?

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />8. En punkt till som du borde fixa till vid ökandet av kraften i motorn är växellådan. Kotrollera att växelkorset är i bästa skick. (om du skall beställa nytt, beställ också två nya kulor, lätt att dom flyger all världens väg när du demonterar/monterar växelkors om du nu inte har specialverktyg för detta ändamål). Schimsa upp lådan så att den har ungefär 0,2mm spel.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ja, jag satt och funderade på det där med Zirri, som på något outgrundligt vis lät jätteskoj! Finns det inte någon medicin för att motverka växellådshaveri, t ex förstärkta drev och annat i extremt härdad metall, eller något liknande? Var kan man köpa shims för shimsning av växellådan?

Ursäkta mina jobbiga följdfrågor! Känn inte på något sätt dig manad att besvara dem - jag är fullt nöjd med all nyttig info du delat med dig av hittills!

Beställ in en jätteglass samt en stor risöl under lunchen imorgon - jag pröjsar räkningen när du kommer hem!

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Snart är jag skyldig dig många jätteglassar... Tack, än en gång, för att du delar med dig av dina gedigna kunskaper - extremt hyggligt av dig!
-> Det är bara ett nöje, Men glass är gott :)

Att anpassa portarna i blocket är ju en hyfsat smal sak, men exakt hur går det till när man "snyggar till portarna i cyllen"? Finns det månne några bra ritningar eller mallar för sådant? Skall man göra fönstren större, eller syftar du endast på portarna i cylinderfoten? Man vill ju gärna inte fräsa ur gods sådär på måfå...
-> Här avser jag mest formen, portarna är produktions/gjuttekniska skäl inte optimerade för bra gasflöde, d.v.s. det finns en massa elaka kanter och vinklar som hindrar gasflödet.
Portarna skall vara sexigt mjuka och rundade för bästa flöde.
-> Passa också på att grada av dom ordentligt in i cylinderloppet.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />5. Det är tokenkelt att konvertera till elektriskt tändsystem!
Beroende på vilket du köper så kan jag ge dig inkopplingsinstruktioner.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hmm, det låter ju uppenbarligen bra! Är det "tokenkelt" för El-gurun, eller även för Nisse på gatan? Det är alltså nödvändigt med detta byte till elektriskt tändsystem, p g a varvtal förstår jag? Vilket maxvarv skulle den aktuella trimningsgraden kunna uppnå? Pratar vi över 10000 varv/minut, eller?
-> Nisse på gatan kan nog koppla in det.
Skulle tro ca 9000 - 9500 varv/minut.
Visst kan du köra med brytartändningen, men du kan också få problem med PV:ns tunga svänghjul som kan bryta av din tunna svänhjulskona.
Här har du en del av tändsystemet http://cgi.ebay.co.uk/Vespa-Pinasco-fly ... 8061111982

Ja, jag satt och funderade på det där med Zirri, som på något outgrundligt vis lät jätteskoj! Finns det inte någon medicin för att motverka växellådshaveri, t ex förstärkta drev och annat i extremt härdad metall, eller något liknande?
-> Du får betänka att Zirri inte är Bolt ON på något vis, kräver stora modifieringar av motorblocket (svetsa/fräsa mm). Det är förstärkt växelkors som jag lyckas köra sönder på 200 mil :)

Var kan man köpa shims för shimsning av växellådan?
-> Hos i princip alla scooterdelshandlare.

Ursäkta mina jobbiga följdfrågor!
-> Det är bara skoj
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Inte utan att man blir sugen på en trimmad smallframe, det här låter kul :D

Kommentar 1, om blås: Min vän Ola Arvidsson häfr i Göteborg kör med Zirri-blås på sin race-smallframe, tror han är nöjd.

Kommentar 2, om tunga svänghjul: Samme Ola blev lätt förvånad då han på Torslanda-banan blev omåkt av sitt eget svänghjul. Veven hade gått av, precis som Calle talar om.

Lycka till
/jens
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Inte utan att man blir sugen på en trimmad smallframe, det här låter kul :DKommentar 2, om tunga svänghjul: Samme Ola blev lätt förvånad då han på Torslanda-banan blev omåkt av sitt eget svänghjul. Veven hade gått av, precis som Calle talar om.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Som en liten 'utanför ämnet'-kommentar så lyckades jag bryta 3st vevparti på min original Bajaj Cub motor :)
Men det berodde också på att vibrationerna på fullgas var så kraftiga att du inte kunde hålla fötterna på golvet.
Med den nya motorn har inte ett endaste vevparti brutits.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Hej Calle!

Snart är jag skyldig dig många jätteglassar... Tack, än en gång, för att du delar med dig av dina gedigna kunskaper - extremt hyggligt av dig!

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />2. Helt klart kan du börja med din nuvarande polini, om du anpassar portarna i blocket och snyggar till portarna i cyllen så räcker den långt. Varför inte börja med existerande och om det inte räcker så kan du ju byta lite fler papper mot gjutjärn och aluminium?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Att anpassa portarna i blocket är ju en hyfsat smal sak, men exakt hur går det till när man "snyggar till portarna i cyllen"? Finns det månne några bra ritningar eller mallar för sådant? Skall man göra fönstren större, eller syftar du endast på portarna i cylinderfoten? Man vill ju gärna inte fräsa ur gods sådär på måfå...

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />5. Det är tokenkelt att konvertera till elektriskt tändsystem!
Beroende på vilket du köper så kan jag ge dig inkopplingsinstruktioner.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hmm, det låter ju uppenbarligen bra! Är det "tokenkelt" för El-gurun, eller även för Nisse på gatan? Det är alltså nödvändigt med detta byte till elektriskt tändsystem, p g a varvtal förstår jag? Vilket maxvarv skulle den aktuella trimningsgraden kunna uppnå? Pratar vi över 10000 varv/minut, eller?

Min race-primmy är en helt standard primaveramotor (med brytartändning), och den kan varva nåt sanslöst ändå. Den är ganska ordentligt portad,svarvad cylinderfot, 24mm fugge, högkomptopp,öppnad vev etc etc. Har aldrig fått den att misstända faktiskt. Men om du vill ha en -enkel- konvertering, så köp en ET3-tändplatta och dito svänghjul. Då får du bolt-on elektronisk tändning, fast då 6V. Enklare lär det iaf inte bli.

Dom riktigt svaga länkarna i primmymotorn när effekten går upp är ju som sagt tändningen, kopplingen och veven. Vill man ha maximalt med tillförlitlighet så sätter man i en PK-vev som är grövre, elektronisk tändning, lättare svänghjul och en uppbiffad koppling. Jag satte endast i starkare fjädrar och surflexlameller i min och det har räckt hittills, men då betvivlar jag att jag kommer upp den effekt man får med t ex Malossi- och Zirricyllarna.

Primaveramotorn är, enligt mig, tillsammans med T5-motorn dom absolut bästa trimplattformarna i vespafamiljen. En T5-motor varvar galet redan orginal, och med Malossi 172 + lite annat så ligger man och cruisar på 10000 rpm...8-}


/G


<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />8. En punkt till som du borde fixa till vid ökandet av kraften i motorn är växellådan. Kotrollera att växelkorset är i bästa skick. (om du skall beställa nytt, beställ också två nya kulor, lätt att dom flyger all världens väg när du demonterar/monterar växelkors om du nu inte har specialverktyg för detta ändamål). Schimsa upp lådan så att den har ungefär 0,2mm spel.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ja, jag satt och funderade på det där med Zirri, som på något outgrundligt vis lät jätteskoj! Finns det inte någon medicin för att motverka växellådshaveri, t ex förstärkta drev och annat i extremt härdad metall, eller något liknande? Var kan man köpa shims för shimsning av växellådan?

Ursäkta mina jobbiga följdfrågor! Känn inte på något sätt dig manad att besvara dem - jag är fullt nöjd med all nyttig info du delat med dig av hittills!

Beställ in en jätteglass samt en stor risöl under lunchen imorgon - jag pröjsar räkningen när du kommer hem!

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Här avser jag mest formen, portarna är produktions/gjuttekniska skäl inte optimerade för bra gasflöde, d.v.s. det finns en massa elaka kanter och vinklar som hindrar gasflödet. Portarna skall vara sexigt mjuka och rundade för bästa flöde. Passa också på att grada av dom ordentligt in i cylinderloppet.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Okej - menar du att själva porten/fönstret skall ha sin ursprungliga storlek och form (förutom avgradning då), men att portkanalen (eller gången/tunneln) skall rundas så att flödesvägen optimeras? Om man tänker sig porten/fönstret som en 28-tums TV med ett visst ursprungligt höjd- och breddförhållande, ska då denna 28-tums TV-ruta lämnas orörd beträffande höjd- och breddförhållande så att portningsarbetet endast sker inne i TV-apparaten? Kan man inte gynnas av att öka höjden på vissa portar, t ex så att tiden för tillförseln av bränsle-/luftblandningen ökar? Tyvärr är detta rena grekiskan för mig... Tack för dina svar, Calle!

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Inte utan att man blir sugen på en trimmad smallframe, det här låter kul. Kommentar 1, om blås: Min vän Ola Arvidsson här i Göteborg kör med Zirri-blås på sin race-smallframe, tror han är nöjd.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ja, jag måste allt medge att det var betydligt roligare än jag trodde, vare sig det rör sig om en Vespa 50 eller en Primavera. Trimmade Vespors rolighetsfaktor har jag helt klart underskattat, det vill jag lova. Risken är väl att jag hyser alltför stora förväntningar på Primaveran. Angående Zirriblåset: kräver detta att man kör med Zirricylle, eller är det kompatibelt med t ex Polini 133? Bör det rimligen inte vara avstämt och anpassat för just Zirri? Kan det t o m bli rena fiaskot ihop med någon annan cylle?<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Min race-primmy är en helt standard primaveramotor (med brytartändning), och den kan varva nåt sanslöst ändå. Den är ganska ordentligt portad,svarvad cylinderfot, 24mm fugge, högkomptopp,öppnad vev etc etc. Har aldrig fått den att misstända faktiskt. Men om du vill ha en -enkel- konvertering, så köp en ET3-tändplatta och dito svänghjul. Då får du bolt-on elektronisk tändning, fast då 6V. Enklare lär det iaf inte bli.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag har i dagarna funderat en hel del på det här med att behöva köpa både elektroniskt tändsystem samt ännu en ny vev (PK-vev). Efter att ha läst dina ovanstående rader kanske jag kan tycka att jag inledningsvis bör nöja mig med att köpa 24 mm Poliniknasare och slänga på tillsammans med (den redan inhandlade) raceveven samt portningsplanerna? Det är ju inte värre än att man kan konvertera till elektroniskt tändsystem samt PK-vev någon regnig dag, om man nu känner att detta behövs... En liten fråga till dig, Guran: bytade du primärdrivning på din Primavera och isåfall till vad? Föjdfråga på föregående fråga, beroende på svar: hur blev karaktären och toppfarten om du nu bytade primär?

Tack skall Ni ha, alla, för Era generösa kunskapsbidrag i mitt andra trimäventyr i ämnet Vespa. Ni är ena riktiga "hygglos" allihop! Jag skall köpa en jättepaket med glass vid lämpligt tillfälle...

Förresten, jag har noterat att jag förmodligen "ställer till det" för Er och Era svar (som har en tendens till att kunna bli "soppa"), i o m mina besvaranden med flera "posted-by-citeringar" i samma svar. Är det så? Bör jag obönhörligen sluta med detta genast, så hojta till...

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Okej - menar du att själva porten/fönstret skall ha sin ursprungliga storlek och form (förutom avgradning då), men att portkanalen (eller gången/tunneln) skall rundas så att flödesvägen optimeras? Om man tänker sig porten/fönstret som en 28-tums TV med ett visst ursprungligt höjd- och breddförhållande, ska då denna 28-tums TV-ruta lämnas orörd beträffande höjd- och breddförhållande så att portningsarbetet endast sker inne i TV-apparaten? Kan man inte gynnas av att öka höjden på vissa portar, t ex så att tiden för tillförseln av bränsle-/luftblandningen ökar? Tyvärr är detta rena grekiskan för mig... <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Visst kan du börja pilla med porttider (sänka/höja portar/cylinder), men om det är rena grekiskan så råder jag dig till att endast fixa till formen på portarna, in mot cylindern är okej, men varken höj eller sänk dom, om man skall göra det så borde man först mäta upp alla portar med din uppsättning av delar...alltså, bara fixa till flödet innuti om du är osäker.
Ebos är annars en person man kan överlåta hela motorn till

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> Angående Zirriblåset: kräver detta att man kör med Zirricylle, eller är det kompatibelt med t ex Polini 133? Bör det rimligen inte vara avstämt och anpassat för just Zirri? Kan det t o m bli rena fiaskot ihop med någon annan cylle?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ett 'vanligt' zirriblås funkar fino till Polini

/Calle
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Om du inte vet vad du gör och varför, så ge dig inte på att ändra höjd och bredd på portarna. Du kan givetvis rensa upp i avgaset och insuget om du så vill, men fingra inte på formen på portarna i cylindern.

Jag bytte inte primär på min primmy, men för det som jag byggde den för (dvs banracing) så skulle jag snarare ha växlat ner den. Både trean och fyran är väldigt höga, så man ylar mest runt på tvåan.

Tror att orginalutväxlingen funkar bra, så länge som man inte sätter på riktigt extrema bitar.

Mvh

Guran


<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>

Okej - menar du att själva porten/fönstret skall ha sin ursprungliga storlek och form (förutom avgradning då), men att portkanalen (eller gången/tunneln) skall rundas så att flödesvägen optimeras? Om man tänker sig porten/fönstret som en 28-tums TV med ett visst ursprungligt höjd- och breddförhållande, ska då denna 28-tums TV-ruta lämnas orörd beträffande höjd- och breddförhållande så att portningsarbetet endast sker inne i TV-apparaten? Kan man inte gynnas av att öka höjden på vissa portar, t ex så att tiden för tillförseln av bränsle-/luftblandningen ökar? Tyvärr är detta rena grekiskan för mig... Tack för dina svar, Calle!

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Min race-primmy är en helt standard primaveramotor (med brytartändning), och den kan varva nåt sanslöst ändå. Den är ganska ordentligt portad,svarvad cylinderfot, 24mm fugge, högkomptopp,öppnad vev etc etc. Har aldrig fått den att misstända faktiskt. Men om du vill ha en -enkel- konvertering, så köp en ET3-tändplatta och dito svänghjul. Då får du bolt-on elektronisk tändning, fast då 6V. Enklare lär det iaf inte bli.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag har i dagarna funderat en hel del på det här med att behöva köpa både elektroniskt tändsystem samt ännu en ny vev (PK-vev). Efter att ha läst dina ovanstående rader kanske jag kan tycka att jag inledningsvis bör nöja mig med att köpa 24 mm Poliniknasare och slänga på tillsammans med (den redan inhandlade) raceveven samt portningsplanerna? Det är ju inte värre än att man kan konvertera till elektroniskt tändsystem samt PK-vev någon regnig dag, om man nu känner att detta behövs... En liten fråga till dig, Guran: bytade du primärdrivning på din Primavera och isåfall till vad? Föjdfråga på föregående fråga, beroende på svar: hur blev karaktären och toppfarten om du nu bytade primär?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Visst kan du börja pilla med porttider (sänka/höja portar/cylinder), men om det är rena grekiskan så råder jag dig till att endast fixa till formen på portarna, in mot cylindern är okej, men varken höj eller sänk dom, om man skall göra det så borde man först mäta upp alla portar med din uppsättning av delar...alltså, bara fixa till flödet innuti om du är osäker. Ebos är annars en person man kan överlåta hela motorn till.

/Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Om du inte vet vad du gör och varför, så ge dig inte på att ändra höjd och bredd på portarna. Du kan givetvis rensa upp i avgaset och insuget om du så vill, men fingra inte på formen på portarna i cylindern.

Mvh

Guran<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det var entydiga svar från Er båda där, skulle man väl kunna säga. Helt klart vet jag i detta fallet inte vad jag gör, varför jag kommer att låta bli på Er inrådan. Tror ändå att jag med Er hjälp har fått kläm på det viktigaste beträffande "husbehovsportning" - så tack!

Ebos hade gärna fått lägga sin magiska hand på alla mina fordon, om han ville. Måste bara få in lite mer papper med Carl von Linné och grabbarna först...

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
Post Reply