Hej!
Jösses, vilket bra och långt svar, Calle! Ger nästan associationer till en samlevnadsfrågespalt i någon obskyr kvällstidnings söndagsbilaga, med skillnaden att ditt svar varken känns flummigt eller sådär irrelevant utsvävande. Tack, Calle, för mycket nyttig info! *hatten av*
1. Jaha, mer gröt framöver alltså... Hmm, den kostade ju några kronor (men pengar är ju som bekant bara papper när allt kommer omkring!). Det innebär inte bara en massa klydd och annat med reedventiler och Polini 24 mm-förgasare? Vill definitivt ha tillförlitlighet, men ändå mesta möjliga prestanda - men det kanske är en omöjlig ekvation? Hade en ganska trimmad Yamaha RD 350 för en hel del år sedan och den höll ihop och gick hur bra som helst under ett par tusen mil. Det är gärna så jag skulle vilja ha det nu också...
2. Så min nuvarande Polini 133 är ett godtagbart utgångsläge? Eller man kanske skulle satsa på en sådan där färdigportad Polini Worb 5 direkt istället? Även om den kostar drygt tvåtusen (japp, det lutar starkt åt gröt resten av året...), vet jag av erfarenhet att det är bra dyrt att lämna in för portning hos proffs. Det där med Zirri låter ju riktigt skojigt, men tyvärr avskräcker dina referenser om uppätna växellådor och annat. Hade det gått att borga för tillförlitlighet, vore det klart ett alternativ... Tackar för en ypperlig cylinderlänk, förresten - mycket intressant!
3. Eftersom jag alltid har oturen att få den suraste gamle stofilen på SBP (har slutat besiktiga på Valdemarsro, kan jag berätta...), känns det som om det även luktar problem med en (förhoppningsvis) övernervös liten Primavera. Vad jag befarar och har fått för mig, är att SPB ansvarar för att "kontrollera" så att ett fordon inte överstiger den effekt den är typgodkänd för. Minns att jag hade klara förklaringsproblem något år då jag besiktigade min gamla RD. Besiktningsmannen tyckte att den både lät för mycket (även om den lyckligtvis precis klarade bullergränsen vid provmätning, påpassligt pre-besiktningspreparerad med ljuddämpande stålull i Jolly Moto-piporna) samt att den visade upp ett osedvanligt nervöst beteende vid provkörning (framhjulet stack explosionsartat till väders i ettan och tvåan på den hojen när YPVS:en öppnade

). Jag fick på nåder köra därifrån med godkänt papper, efter att ha bedyrat min ovetskap om några effekthöjande ingrepp... Javisst, Calle - givetvis kör man endast sitt trimmade fordon på bana och inhängnat område (man skall ju inte vara olaglig

) - men jag tror inte att man kommer särdeles långt med detta argument hos SBP, tyvärr...
4. Eftersom denna trimning redan börja lukta dyr, tänker jag nöja mig med mitt befintliga Poliniblås (är det ett sådant som kallas "Polinibanan", förresten?) om det inte är alldeles på tok för mesigt. Det verkar alltför krångligt - och dyrt? - med reversmonterad cylle samt tillhörande ljuddämpare. Har sett att det finns sådana "handgjorda" blås för hur mycket pengar som helst...
5. Jaha, är det månne ett jobbigt ingrepp att konvertera till ett elektroniskt tändsystem? Jag är inte direkt någon el-guru (har lyckligtvis en kompis som är det), men det kanske finns anvisningar om detta på nätet att läsa in?
6. Har redan beställt och fått Polinilameller, men tänkte faktiskt inte på det här med lättad utväxling, dumt nog... Vilken utväxling bör man satsa på isåfall? Karaktären jag vill åt är snarare kraft framför toppfart. Där jag handlar (SIP - har varit 100 % helnöjd alla gånger, måste jag säga, även om jag hört en del av motsatt uppfattning) har de tre olika Poliniutväxlingar: 1) 24/58 (ratio 2.42) 2) 23/60 (ratio 2.61) 3) 21/62 (ratio 2.95). Vilken skulle kunna vara lämplig tro, om jag - rent hypotetiskt - skulle vara nöjd med 90-100 km/h till fördel för mer "brutalt pulver" (om man nu kan tala om detta i dessa sammanhang)? Blir Primaveran inte påtagligt tråkig och "seg" med den längsta utväxlingen? Det är powerwheelies (åtminstone gärna antydan till sådana) på knixiga små kurviga vägar jag vill åt!
7. Min originalvev är inte i det bästa skick (riktigt sunkig svänghjulskona), varpå jag redan har erhållit en ny sådan från Tyskland. Det blev en racingvev av fabrikatet RMS/Mazzucchelli (modell "Albero Motore Racing"), om det nu säger något? Oavsett får den duga tills vidare.
Ett stort tack, Calle, för dina mycket generösa och matnyttiga svar! Hade jag befunnit mig i Hong Kong skulle jag bjuda dig på en jättestor glass (ölen lär ju inte vara nå't vidare där). Du får tillsvidare nöja dig med att jag tänker bjuda din gamla barndomskamrat, herr Gummesson, på en extra pint ikväll. På ett sätt är det tur att <i>jag </i>inte är barndomskamrat med Henrik, för då hade han förmodligen blivit chockad för livet - vi eldade nämligen också rejält med bensin i tidig ålder, bl a i gatubrunnar med en lååång sträng bensin därifrån och därefter en trevlig smäll! Tänk så roligt man kunde ha med tändstickor och bensin...
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues