Hej alla kunniga!
Min touring -57 är hos lackeraren och skall hämtas i nästa vecka, sen skall det skruvas! Jag köpte den isärplockad och de fanns inget batteri eller andra elprylar med. Jag var nere på EM och frågade vad jag behöver och fick rådet att köra utan batteri, mindre krångel sa dom. Nu är frågan, funkar det med elsystemet i motorn ( 3 tändspolar) eller måste jag köpa ny tändplatta med 4 spolar på? Tips mottages tacksamt.
/Hans
Skippa batteriet?
hej!
Tack för svar.
alla tips mottages tacksamt, detta är min första vespa, så jag är total nybörjare. Det mest avancerade jag kopplat är när jag renoverade en Puch Dakota förra året till en av mina killar.
Såhär ser min tändplatta ut
. ljusomkopplaren hittade jag inte just nu, men skall fortsätta leta efter den. Än en gång, tack för ditt engagemang!
/Hans
Tack för svar.
alla tips mottages tacksamt, detta är min första vespa, så jag är total nybörjare. Det mest avancerade jag kopplat är när jag renoverade en Puch Dakota förra året till en av mina killar.
Såhär ser min tändplatta ut

/Hans
Hej!
Tändningen ser redan ut att vara tillfixad för att användas utan batteri.
Det du behöver mer angående tändningen är en röd kabel från yttre tändspolen till ljusomkopplarens anslutning 'M'.
Är tanken att du skall dra nya kablar eller saknas dom också?
Om kablarna saknas så är det enklast att skaffa ljusomkopplare för sprint eller nyare touring och koppla på samma sätt som dessa system men hoppa över allt som rör bromsljuset.
Hur som helst får du i allafall skaffa en annan tuta alternativt sätta en likriktare framför tutan (billigare och finns på Clas O.)
Det finns också ett annat alternativ och det är att seriekoppla ljusspolarna och använda spänningsregulator.
VH/Calle
Tändningen ser redan ut att vara tillfixad för att användas utan batteri.
Det du behöver mer angående tändningen är en röd kabel från yttre tändspolen till ljusomkopplarens anslutning 'M'.
Är tanken att du skall dra nya kablar eller saknas dom också?
Om kablarna saknas så är det enklast att skaffa ljusomkopplare för sprint eller nyare touring och koppla på samma sätt som dessa system men hoppa över allt som rör bromsljuset.
Hur som helst får du i allafall skaffa en annan tuta alternativt sätta en likriktare framför tutan (billigare och finns på Clas O.)
Det finns också ett annat alternativ och det är att seriekoppla ljusspolarna och använda spänningsregulator.
VH/Calle
hej och tack för din hjälp.
jag skall dra nya kablar när jag får hem den, så jag skall koppla enligt dina anvisningar.
Jag får gå ner till EM och köpa ny ljusomkopplare och tuta, den gamla är rätt sunkig. Det var inte bara karossen som var handmålad i 4 lager när jag köpte den, även tutan hade fått 4 lager färg på sig.
Ang kablar, duger vanliga elkablar som typ elektrikern drar i väggarna, eller skall jag använda en annan tjocklek?
/Hans
jag skall dra nya kablar när jag får hem den, så jag skall koppla enligt dina anvisningar.
Jag får gå ner till EM och köpa ny ljusomkopplare och tuta, den gamla är rätt sunkig. Det var inte bara karossen som var handmålad i 4 lager när jag köpte den, även tutan hade fått 4 lager färg på sig.
Ang kablar, duger vanliga elkablar som typ elektrikern drar i väggarna, eller skall jag använda en annan tjocklek?
/Hans
Hej!
Använd 0,75mm2 kablar, mångtrådig.
Finns t.ex. på http://www.elfa.se där finns flera olika användbara 0,75mm2 mångtrådiga kablar så att du kan få ihop rätt färger.
Det som finns i väggarna duger dessvärre ej... dels är den för tjock, sen tål den inte att böjas mm.
VH/Calle
Använd 0,75mm2 kablar, mångtrådig.
Finns t.ex. på http://www.elfa.se där finns flera olika användbara 0,75mm2 mångtrådiga kablar så att du kan få ihop rätt färger.
Det som finns i väggarna duger dessvärre ej... dels är den för tjock, sen tål den inte att böjas mm.
VH/Calle