V50 funderingar...
V50 funderingar...
Jag renoverade motorn (+öppen vev) på min -64 V50 för ca 6 år sedan, har inte rullat mycket sen dess, mest någon kortare sommartur. Nu när solen tittade fram så åkte självklart Vespan fram. Svårstartad efter vintervilan, men det kan jag väl förstå.
Nu till det primära problemet tomgången var totalt borta, samt otroligt seg vid låga varv, när väl varvet fanns där så ströp den, fick köra på halv choke för att fungera. Skit i munstycken tänkte jag, så av med förgasaren (16/16) och blåste, tvättade och stoppade i ett större huvudmunstycke (satt 58, stoppade i 63), monterade, ingen förbättring. Tjuvluft tänkte jag. Eftersom jag hade en 16/10 liggande så bytte jag insug, packning och förgasare, ingen förbättring. Fortfarande ingen tomgång och otroligt seg i botten samt halv choke för att gå i övre registret.
Tänddelarna är nya.
Vad tror ni? Lutar det åt packbox?
Nu till det primära problemet tomgången var totalt borta, samt otroligt seg vid låga varv, när väl varvet fanns där så ströp den, fick köra på halv choke för att fungera. Skit i munstycken tänkte jag, så av med förgasaren (16/16) och blåste, tvättade och stoppade i ett större huvudmunstycke (satt 58, stoppade i 63), monterade, ingen förbättring. Tjuvluft tänkte jag. Eftersom jag hade en 16/10 liggande så bytte jag insug, packning och förgasare, ingen förbättring. Fortfarande ingen tomgång och otroligt seg i botten samt halv choke för att gå i övre registret.
Tänddelarna är nya.
Vad tror ni? Lutar det åt packbox?
Låter som ett igensatt bränslefilter eller kran. Den verkar inte få tillräckligt med soppa.
Mvh
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by zwap</i>
<br />Jag renoverade motorn (+öppen vev) på min -64 V50 för ca 6 år sedan, har inte rullat mycket sen dess, mest någon kortare sommartur. Nu när solen tittade fram så åkte självklart Vespan fram. Svårstartad efter vintervilan, men det kan jag väl förstå.
Nu till det primära problemet tomgången var totalt borta, samt otroligt seg vid låga varv, när väl varvet fanns där så ströp den, fick köra på halv choke för att fungera. Skit i munstycken tänkte jag, så av med förgasaren (16/16) och blåste, tvättade och stoppade i ett större huvudmunstycke (satt 58, stoppade i 63), monterade, ingen förbättring. Tjuvluft tänkte jag. Eftersom jag hade en 16/10 liggande så bytte jag insug, packning och förgasare, ingen förbättring. Fortfarande ingen tomgång och otroligt seg i botten samt halv choke för att gå i övre registret.
Tänddelarna är nya.
Vad tror ni? Lutar det åt packbox?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Mvh
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by zwap</i>
<br />Jag renoverade motorn (+öppen vev) på min -64 V50 för ca 6 år sedan, har inte rullat mycket sen dess, mest någon kortare sommartur. Nu när solen tittade fram så åkte självklart Vespan fram. Svårstartad efter vintervilan, men det kan jag väl förstå.
Nu till det primära problemet tomgången var totalt borta, samt otroligt seg vid låga varv, när väl varvet fanns där så ströp den, fick köra på halv choke för att fungera. Skit i munstycken tänkte jag, så av med förgasaren (16/16) och blåste, tvättade och stoppade i ett större huvudmunstycke (satt 58, stoppade i 63), monterade, ingen förbättring. Tjuvluft tänkte jag. Eftersom jag hade en 16/10 liggande så bytte jag insug, packning och förgasare, ingen förbättring. Fortfarande ingen tomgång och otroligt seg i botten samt halv choke för att gå i övre registret.
Tänddelarna är nya.
Vad tror ni? Lutar det åt packbox?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />ibland kan faktiskt ett kasst tändstift orsaka detta.
Testa med ett nytt NGK B6HS
VH/Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
"Tänddelarna är nya."
Även tändstiftet då.
Nåja, hoppas på packboxarna eftersom jag rev motorn i eftermiddags och bytte packboxarna och packningarna. Kunde väl ana lite väl smord vev för att komma enbart från 2-T oljan samt väldigt oljigt avgassystem, trots att den ströp i det övre registret, vilket borde tyda på att motorn tryckt in växellådsolja i vevhuset som kanske i sin tur påverkat lågvarvet ???? Däremot var det helt torr vid tändplattan, samt växellådsoljan luktade inte bensin... Växellådsventilationen kanske???
<br />ibland kan faktiskt ett kasst tändstift orsaka detta.
Testa med ett nytt NGK B6HS
VH/Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
"Tänddelarna är nya."
Även tändstiftet då.
Nåja, hoppas på packboxarna eftersom jag rev motorn i eftermiddags och bytte packboxarna och packningarna. Kunde väl ana lite väl smord vev för att komma enbart från 2-T oljan samt väldigt oljigt avgassystem, trots att den ströp i det övre registret, vilket borde tyda på att motorn tryckt in växellådsolja i vevhuset som kanske i sin tur påverkat lågvarvet ???? Däremot var det helt torr vid tändplattan, samt växellådsoljan luktade inte bensin... Växellådsventilationen kanske???
Ja ja, visst är tändstiftet en tänddel men det glöms ibland. Men tydligen kom du ihåg att byta.
Ibland kan man dock få liknande problem även på ett relativt nytt tändstift om nu t.ex. oljeinblandningen är för hög eller gasaren felställd.
En igensatt vevhusventillation kan göra att vänstra packboxen går, bara att skruva ur ventillationen och kontrollera/rengöra den.
Normalt på Smallframe så går inte växellådsoljan in i vevhuset så länge inte packboxen är totalt sönder, dock kan luft/bränsle-blandningen komma ner i växellådan.
Om nu tomgången är ojämn och luftläckage är orsaken kan man ibland hitta läckaget genom att spraya startgas på misstänkta platser.
VH/Calle
Ibland kan man dock få liknande problem även på ett relativt nytt tändstift om nu t.ex. oljeinblandningen är för hög eller gasaren felställd.
En igensatt vevhusventillation kan göra att vänstra packboxen går, bara att skruva ur ventillationen och kontrollera/rengöra den.
Normalt på Smallframe så går inte växellådsoljan in i vevhuset så länge inte packboxen är totalt sönder, dock kan luft/bränsle-blandningen komma ner i växellådan.
Om nu tomgången är ojämn och luftläckage är orsaken kan man ibland hitta läckaget genom att spraya startgas på misstänkta platser.
VH/Calle
Ja, jag tycker också att det vore märkligt om växellådsoljan tryckts in i vevhuset eftersom trycket borde vara högre i veven, så tvärtom är väl troligt, men oljan luktade inte bensin som jag tycker den borde om så varit fallet. Det återstår att se om packboxbytet gjorde någon nytta, monterar i motorn i ramen i efermiddag.
Tjuvluft i all ära, men jag kan inte förstå vart den skulle dra in luften. Det finns bara två skarvar:
1. mellan blocket och insuget, och där var det tätt, fina anläggninbgsytor på gamla packningen.
2. mellan insugningsrör och förgasare, och visst, där sitter ingen packning, men känner ni till konstruktionen så verkar det osannolikt att det skulle läcka in något där, dessutom isåfall på båda insugningsrören eftersom jag bytte både insug och förgasare.
Men eftersom förgasaren velat ha större munstycke efter årens lopp så tyder det trots allt på tjuvluft, eller kanske en packbox??
Ja, jag blit inte riktikt klok på detta, men jag hoppas på att packboxbytet löst mitt problem, återkommer när motorn är igång...
Tjuvluft i all ära, men jag kan inte förstå vart den skulle dra in luften. Det finns bara två skarvar:
1. mellan blocket och insuget, och där var det tätt, fina anläggninbgsytor på gamla packningen.
2. mellan insugningsrör och förgasare, och visst, där sitter ingen packning, men känner ni till konstruktionen så verkar det osannolikt att det skulle läcka in något där, dessutom isåfall på båda insugningsrören eftersom jag bytte både insug och förgasare.
Men eftersom förgasaren velat ha större munstycke efter årens lopp så tyder det trots allt på tjuvluft, eller kanske en packbox??
Ja, jag blit inte riktikt klok på detta, men jag hoppas på att packboxbytet löst mitt problem, återkommer när motorn är igång...
Det blir ju ett ganska bra sug i vevhuset när kolven går uppåt. Är packboxen mot växellådan kass, så är det då som den suger in olja. Sen på nervägen kan den trycka ut soppa i växellådan, kan man kolla genom att tappa ut oljan och se om den luktar bensin.
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by zwap</i>
<br />Ja, jag tycker också att det vore märkligt om växellådsoljan tryckts in i vevhuset eftersom trycket borde vara högre i veven, så tvärtom är väl troligt, men oljan luktade inte bensin som jag tycker den borde om så varit fallet. Det återstår att se om packboxbytet gjorde någon nytta, monterar i motorn i ramen i efermiddag.
Tjuvluft i all ära, men jag kan inte förstå vart den skulle dra in luften. Det finns bara två skarvar:
1. mellan blocket och insuget, och där var det tätt, fina anläggninbgsytor på gamla packningen.
2. mellan insugningsrör och förgasare, och visst, där sitter ingen packning, men känner ni till konstruktionen så verkar det osannolikt att det skulle läcka in något där, dessutom isåfall på båda insugningsrören eftersom jag bytte både insug och förgasare.
Men eftersom förgasaren velat ha större munstycke efter årens lopp så tyder det trots allt på tjuvluft, eller kanske en packbox??
Ja, jag blit inte riktikt klok på detta, men jag hoppas på att packboxbytet löst mitt problem, återkommer när motorn är igång...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by zwap</i>
<br />Ja, jag tycker också att det vore märkligt om växellådsoljan tryckts in i vevhuset eftersom trycket borde vara högre i veven, så tvärtom är väl troligt, men oljan luktade inte bensin som jag tycker den borde om så varit fallet. Det återstår att se om packboxbytet gjorde någon nytta, monterar i motorn i ramen i efermiddag.
Tjuvluft i all ära, men jag kan inte förstå vart den skulle dra in luften. Det finns bara två skarvar:
1. mellan blocket och insuget, och där var det tätt, fina anläggninbgsytor på gamla packningen.
2. mellan insugningsrör och förgasare, och visst, där sitter ingen packning, men känner ni till konstruktionen så verkar det osannolikt att det skulle läcka in något där, dessutom isåfall på båda insugningsrören eftersom jag bytte både insug och förgasare.
Men eftersom förgasaren velat ha större munstycke efter årens lopp så tyder det trots allt på tjuvluft, eller kanske en packbox??
Ja, jag blit inte riktikt klok på detta, men jag hoppas på att packboxbytet löst mitt problem, återkommer när motorn är igång...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Det blir ju ett ganska bra sug i vevhuset när kolven går uppåt. Är packboxen mot växellådan kass, så är det då som den suger in olja. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
well...det är endast i botten (upp till nivåpluggen) av "växellådan" som oljenivån skall vara. Delar över denna nivå stänksmörjs vilket är fallet med vänstra ramlagret.
VH/Calle
<br />Det blir ju ett ganska bra sug i vevhuset när kolven går uppåt. Är packboxen mot växellådan kass, så är det då som den suger in olja. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
well...det är endast i botten (upp till nivåpluggen) av "växellådan" som oljenivån skall vara. Delar över denna nivå stänksmörjs vilket är fallet med vänstra ramlagret.
VH/Calle
Då var den ihop och igång, inte några under precis.
Går att få den att gå på tomgång, men svårstartad och surar lätt trots att den går på gränsen till för magert på toppen, alltså ett något för litet huvudmunstycke (63). Om jag bortser ifrån att den har gått bra tidigare, så tror jag att den rätta medicinen nu är ett större huvudmunstycke och ett mindre lågfartsmunstycke (sitter 38 idag).
Vill inte påstå att cylindern är sliten och där är hyffsat nya ringar, men hur påverkar kompet blandningen? Är det så att om kompet sjunker, vill motorn ha mer bränsle då?
Går att få den att gå på tomgång, men svårstartad och surar lätt trots att den går på gränsen till för magert på toppen, alltså ett något för litet huvudmunstycke (63). Om jag bortser ifrån att den har gått bra tidigare, så tror jag att den rätta medicinen nu är ett större huvudmunstycke och ett mindre lågfartsmunstycke (sitter 38 idag).
Vill inte påstå att cylindern är sliten och där är hyffsat nya ringar, men hur påverkar kompet blandningen? Är det så att om kompet sjunker, vill motorn ha mer bränsle då?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by zwap</i>
<br />Genom att plocka av den och kolla så att du har genomströmmning.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vart sitter det då?
<br />Genom att plocka av den och kolla så att du har genomströmmning.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vart sitter det då?
Hej!
Nummer 20, längst upp till höger på bilden länken nedan leder till.
14mm nyckel.
http://www.scooterhelp.com/manuals/V5A1 ... page06.jpg
Dag
Nummer 20, längst upp till höger på bilden länken nedan leder till.
14mm nyckel.
http://www.scooterhelp.com/manuals/V5A1 ... page06.jpg
Dag
Komp(kompression eller hur det stavas), minutiös noggrannhet och renlighet vid rengöring av förgasare visade sej vara lösningen på mitt problem...
Eller ja jag vet inte, men en ny Polini 75cc med "mjukade" portar i loppet, 68 munstycke på 16/16, total genomgång av förgasare, inget lämnat åt slumpen, nya packningar, ny "o-ring" vid trottellock, ny flottörnål, ännu en uppsättning av nya tänddelar (jepp, även tändstift då Calle
), 0.40 brytaravstånd, ca 17 grader förtändning, ny bensin (3% Castrol), Primavera "knä" tillsammans med en hemmabyggd expansionskammare efter Polinis mått (fast bakvänd, pekar bakåt istället) med en Arrow dämpare. 10" adapterfälg.
Resultat: Startar på första kicken och står och puttrar på hur låg tomgång som helst, svarar direkt på gas och går så otroligt tyst och fint som man kan önska sej. Inte en tanke på att växla ner i en uppförsbacke, bara att gasa lite mer och den bara drar ännu bättre, självklart är det 75cc som fixar detta och det borde kanske passa bättre i "Trimma mera", men jag är så otroligt nöjd!!!
Med facit i hand tror jag att den gamla cylindern trots allt var sliten och att kompet hade stor betydelse i mitt problem.
Eller ja jag vet inte, men en ny Polini 75cc med "mjukade" portar i loppet, 68 munstycke på 16/16, total genomgång av förgasare, inget lämnat åt slumpen, nya packningar, ny "o-ring" vid trottellock, ny flottörnål, ännu en uppsättning av nya tänddelar (jepp, även tändstift då Calle

Resultat: Startar på första kicken och står och puttrar på hur låg tomgång som helst, svarar direkt på gas och går så otroligt tyst och fint som man kan önska sej. Inte en tanke på att växla ner i en uppförsbacke, bara att gasa lite mer och den bara drar ännu bättre, självklart är det 75cc som fixar detta och det borde kanske passa bättre i "Trimma mera", men jag är så otroligt nöjd!!!
Med facit i hand tror jag att den gamla cylindern trots allt var sliten och att kompet hade stor betydelse i mitt problem.