Elfråga 150 touring

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Elfråga 150 touring

Post by Thomas T »

hej,

håller fortfarande och försöker få igång lyset på min 150 T, men det vill sig inte.

- Har kollat med multimeter att det är kontakt mellan alla kablar från spolarna upp till kopplingsdosan, och från dosan upp till styret och från styret till lampan fram.

- Med motorn igång får jag Ok volt till tre av de fyra punkterna i kopplingsdosan. Kontakten dit den gröna kablen går från spolen som sitter "kl 7" ger dock knappt utslag. Från den kontakten går ju sedan en grön kabel upp till lyskontakten på styret så det låter då som ett rimligt fel. Men om man mäter mellan de två kontakterna som kommer ut ur spolen så är det också kontakt. Om en spole pajjar så bryts väl kontakten i den helt eller?!

Kan det ändå vara spolen som är dålig? Eller kan det vara nån annan komponent som jag kan kolla. Tändspolen är ny, likaså kondesatorn och strömbrytaren på styret.
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Thomas T »

fick inga förslag på min fråga men tänkte i alla fall komma med en glädjande uppdatering. Igår hittade vi felet som visade sig vara hållaren till mätar-lampan som låg emot och kortslöt hela systemet. Med den ur lyste det som f-n överallt. Ska nu bara fixa en isolering för sladden/hållaren ikväll så är det dags för besiktning!:D
Post Reply