Hej!
Läste XP-Niklas tips och blev lite nyfiken på hans kompromissförslag:
"1mm schimsning [av cylinder] och en PK topp eller en 2mm planad orginaltopp"
Så till frågorna:
Hur skapar man, eller får enklast tag på, en cylinderfotspackning som motsvarar 1 mm höjning av cylindern?
Är det någon skillnad på toppen till PK125ETS och de andra 125-varianterna? (är inte så hemma på PK…)
Är det någon här på forumet som testat detta trim?
/Patrik
Kompromisstrim till Primavera
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Patrik_</i>
<br />Hej!
Läste XP-Niklas tips och blev lite nyfiken på hans kompromissförslag:
"1mm schimsning [av cylinder] och en PK topp eller en 2mm planad orginaltopp"
Så till frågorna:
Hur skapar man, eller får enklast tag på, en cylinderfotspackning som motsvarar 1 mm höjning av cylindern?
Är det någon skillnad på toppen till PK125ETS och de andra 125-varianterna? (är inte så hemma på PK…)
Är det någon här på forumet som testat detta trim?
/Patrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
PK toppen har ett squisgband till skillnad mot gamla 125cc toppar som har ett helt rundat förbränningsrum (stenåldersteknik)
GAMMAL 125cc topp
NY 125cc topp (bilden visar en trimmtoppmed oringsspår men förbränningsrummets utförande är ungefär detsamma som PK
ett shims till cylinderfoten tillverkar man av 1mm aluminiumplåt (finns på clasohlsson), någon typ av såg och filar (kan fungera att köra grovt med sticksåg om man känner sig säker på handen, sedan filar eller fräser snygga konturer, använd originalpackningen som mall)
Federico
<br />Hej!
Läste XP-Niklas tips och blev lite nyfiken på hans kompromissförslag:
"1mm schimsning [av cylinder] och en PK topp eller en 2mm planad orginaltopp"
Så till frågorna:
Hur skapar man, eller får enklast tag på, en cylinderfotspackning som motsvarar 1 mm höjning av cylindern?
Är det någon skillnad på toppen till PK125ETS och de andra 125-varianterna? (är inte så hemma på PK…)
Är det någon här på forumet som testat detta trim?
/Patrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
PK toppen har ett squisgband till skillnad mot gamla 125cc toppar som har ett helt rundat förbränningsrum (stenåldersteknik)
GAMMAL 125cc topp

NY 125cc topp (bilden visar en trimmtoppmed oringsspår men förbränningsrummets utförande är ungefär detsamma som PK

ett shims till cylinderfoten tillverkar man av 1mm aluminiumplåt (finns på clasohlsson), någon typ av såg och filar (kan fungera att köra grovt med sticksåg om man känner sig säker på handen, sedan filar eller fräser snygga konturer, använd originalpackningen som mall)
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Har man något att vinna på ett Polini "rejsluftfilter" i detta sammanhang?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
-> Japp!
Förresten är trimcylindrarna till PV så billiga att det knappt lönar sig att trimma originalcyllen...
Men det är skoj att göra jobbet själv istället för att köpa ett 'bolt on kit'.
/C
-> Japp!
Förresten är trimcylindrarna till PV så billiga att det knappt lönar sig att trimma originalcyllen...
Men det är skoj att göra jobbet själv istället för att köpa ett 'bolt on kit'.
/C