<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />****, hur mycket soppa drar den? en "vanlig" hyfsat trimmad lambretta drar väl 0,7-1L/milen om man gasar. 2 liter V-power+TTS........ Men vad gör väl det när man har kul?
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det stämmer inte riktigt. En vass 2 x125cc har samma vikt & samma luftmotstånd som en trimmad 125cc. För att ligga i samma hastighet använder båda lika många hkr.
Kawasakis luftkylda trecylindriga 750cc 2-takt var en riktig monsterhoj på 70-talet, jag har för mig att den drog c:a litern/mil.
<font color="teal"><b><i>Scooter"<b><font size="3">RIDE FREE</font id="size3"></b>"hälsningar</font id="teal">
<font color="navy">Fritte</font id="navy"></i></b>

OK, men hur fungerar det då? 3x150cc MÅSTE dra mer än 1x150cc i mitt huvud, troligtvis inte tre gånger så mycket eftersom det bara är en transmissionsförlust på motorn (även på tomgång), skulle vara spännande med en kalkyl på det hela....
Federico
Verkningsgraden, avgiven energi/tillförd energi, påverkas inte nämnvärt av cylinderantalet. Varför skulle en tvåcylindermotor dra mer än en encylindrig? Varje cylinder gör ju bara halva arbetet./L