<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />****, hur mycket soppa drar den? en "vanlig" hyfsat trimmad lambretta drar väl 0,7-1L/milen om man gasar. 2 liter V-power+TTS........ Men vad gör väl det när man har kul?
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det stämmer inte riktigt. En vass 2 x125cc har samma vikt & samma luftmotstånd som en trimmad 125cc. För att ligga i samma hastighet använder båda lika många hkr.
Kawasakis luftkylda trecylindriga 750cc 2-takt var en riktig monsterhoj på 70-talet, jag har för mig att den drog c:a litern/mil.
<font color="teal"><b><i>Scooter"<b><font size="3">RIDE FREE</font id="size3"></b>"hälsningar</font id="teal">
<font color="navy">Fritte</font id="navy"></i></b>

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
OK, men hur fungerar det då? 3x150cc MÅSTE dra mer än 1x150cc i mitt huvud, troligtvis inte tre gånger så mycket eftersom det bara är en transmissionsförlust på motorn (även på tomgång), skulle vara spännande med en kalkyl på det hela....
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Verkningsgraden, avgiven energi/tillförd energi, påverkas inte nämnvärt av cylinderantalet. Varför skulle en tvåcylindermotor dra mer än en encylindrig? Varje cylinder gör ju bara halva arbetet./L