Inget lyse på min 150 T

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 88
Joined: Sat 01 Jan 2005, 13:19
Location: Sweden

Inget lyse på min 150 T

Post by Thomas T »

Dags för nästa fråga!

Får inget lyse varken fram eller bak och inte heller bromsljus. Vid en kort provkörning inomhus i vintras lyste det men inte nån mer gång efter det. Tutan och "döda" knappen funkar. Har jämfört med kopplingschemat på Scooterhelp och det ser rätt ut. Har bytt kontaktpanelen på styret för den kändes sladdrig. Tänspolen är ny och magnetism finns. Kondesatorn är också bytt och det är bra gnista till motorn och motorn går bra. tror inte att det är något kabelbrott för det har sett fräscht ut vid demonteringen/montering.

Det känns som om det vore ett skitfel nånstans. Var ska jag börja felsöka och i vilken ordning?

tacksam för alla tips!

Thomas
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thomas T</i>
<br />Dags för nästa fråga!

Får inget lyse varken fram eller bak och inte heller bromsljus. Vid en kort provkörning inomhus i vintras lyste det men inte nån mer gång efter det. Tutan och "döda" knappen funkar. Har jämfört med kopplingschemat på Scooterhelp och det ser rätt ut. Har bytt kontaktpanelen på styret för den kändes sladdrig. Tänspolen är ny och magnetism finns. Kondesatorn är också bytt och det är bra gnista till motorn och motorn går bra. tror inte att det är något kabelbrott för det har sett fräscht ut vid demonteringen/montering.

Det känns som om det vore ett skitfel nånstans. Var ska jag börja felsöka och i vilken ordning?

tacksam för alla tips!

Thomas
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

det är ganska vanligt att kablarna från tändplattan till den svarta bakelitkopplingsboxen går av, de är solid kabel som kan komma i kläm eller brytas av. mät om du får el till boxen.

Federico
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 88
Joined: Sat 01 Jan 2005, 13:19
Location: Sweden

Post by Thomas T »

ok, ska kolla det!
erikh
Lärling
Lärling
Posts: 330
Joined: Fri 16 Apr 2004, 11:11
Location: Sweden
Contact:

Post by erikh »

är inte gamla vespor paralellkopplade på något vis, så att om en lampa går släcks alla, för att skydda de övriga lamporna från att blåsas om en går?
jag har samma problem på min v50, men tänkte börja själva "felsökningen" med att byta glödlampor. det skulle väl åtminstone legitimera själva skitfelsantagandet.
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 88
Joined: Sat 01 Jan 2005, 13:19
Location: Sweden

Post by Thomas T »

lamporna är nya och om jag har sett dom lysa så de ska funka. Men är det verkligen kopplat så som du säger? Verkar lite väl italienskt att t ex bromsljus ska slockna bara för att strålkastaren pajjar.
erikh
Lärling
Lärling
Posts: 330
Joined: Fri 16 Apr 2004, 11:11
Location: Sweden
Contact:

Post by erikh »

jag vet inte. jag har för mig att jag hört / läst det, men andra här kan säkert bättre. är det så tycker jag det på sätt och vis är en rätt vettig lösning, skulle inte de övriga lamporna kunna gå om det plötsligt blev mera kräm?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

tror att touringen har två spolar, en som driver tuta och bromsljus den andra vanliga ljuset... alltså två kretsar

Federico
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 88
Joined: Sat 01 Jan 2005, 13:19
Location: Sweden

Post by Thomas T »

Har försökt nu mäta lite grand men blir inte helt klok på hur det ska funka, trots en elkunnig kamrat som hjälpt till. Vi har haft bort tändplattan för att komma åt alla kablar och även kollat mot kopplingsshcemat som ser ut att stämma.

Mellan Röd kabel (+) från kondensator och chassie (jord) har jag kontakt?! Mellan alla anslutningar i kopplingsboxen på motorn är det kontakt, även mot jord. Ska det vara så? Alla kablar verkar synligt hela förutom att ytskicktet är skavt på två kablar.

Hur kan man funktionstesta elen med ett multimeter verktyg?

Bromsljuset; får 6 volt via bromskontakten. hur ska den fungera om brytaren ej är slutande?
Post Reply