Dags för nästa fråga!
Får inget lyse varken fram eller bak och inte heller bromsljus. Vid en kort provkörning inomhus i vintras lyste det men inte nån mer gång efter det. Tutan och "döda" knappen funkar. Har jämfört med kopplingschemat på Scooterhelp och det ser rätt ut. Har bytt kontaktpanelen på styret för den kändes sladdrig. Tänspolen är ny och magnetism finns. Kondesatorn är också bytt och det är bra gnista till motorn och motorn går bra. tror inte att det är något kabelbrott för det har sett fräscht ut vid demonteringen/montering.
Det känns som om det vore ett skitfel nånstans. Var ska jag börja felsöka och i vilken ordning?
tacksam för alla tips!
Thomas
Inget lyse på min 150 T
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thomas T</i>
<br />Dags för nästa fråga!
Får inget lyse varken fram eller bak och inte heller bromsljus. Vid en kort provkörning inomhus i vintras lyste det men inte nån mer gång efter det. Tutan och "döda" knappen funkar. Har jämfört med kopplingschemat på Scooterhelp och det ser rätt ut. Har bytt kontaktpanelen på styret för den kändes sladdrig. Tänspolen är ny och magnetism finns. Kondesatorn är också bytt och det är bra gnista till motorn och motorn går bra. tror inte att det är något kabelbrott för det har sett fräscht ut vid demonteringen/montering.
Det känns som om det vore ett skitfel nånstans. Var ska jag börja felsöka och i vilken ordning?
tacksam för alla tips!
Thomas
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det är ganska vanligt att kablarna från tändplattan till den svarta bakelitkopplingsboxen går av, de är solid kabel som kan komma i kläm eller brytas av. mät om du får el till boxen.
Federico
<br />Dags för nästa fråga!
Får inget lyse varken fram eller bak och inte heller bromsljus. Vid en kort provkörning inomhus i vintras lyste det men inte nån mer gång efter det. Tutan och "döda" knappen funkar. Har jämfört med kopplingschemat på Scooterhelp och det ser rätt ut. Har bytt kontaktpanelen på styret för den kändes sladdrig. Tänspolen är ny och magnetism finns. Kondesatorn är också bytt och det är bra gnista till motorn och motorn går bra. tror inte att det är något kabelbrott för det har sett fräscht ut vid demonteringen/montering.
Det känns som om det vore ett skitfel nånstans. Var ska jag börja felsöka och i vilken ordning?
tacksam för alla tips!
Thomas
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det är ganska vanligt att kablarna från tändplattan till den svarta bakelitkopplingsboxen går av, de är solid kabel som kan komma i kläm eller brytas av. mät om du får el till boxen.
Federico
är inte gamla vespor paralellkopplade på något vis, så att om en lampa går släcks alla, för att skydda de övriga lamporna från att blåsas om en går?
jag har samma problem på min v50, men tänkte börja själva "felsökningen" med att byta glödlampor. det skulle väl åtminstone legitimera själva skitfelsantagandet.
jag har samma problem på min v50, men tänkte börja själva "felsökningen" med att byta glödlampor. det skulle väl åtminstone legitimera själva skitfelsantagandet.
Har försökt nu mäta lite grand men blir inte helt klok på hur det ska funka, trots en elkunnig kamrat som hjälpt till. Vi har haft bort tändplattan för att komma åt alla kablar och även kollat mot kopplingsshcemat som ser ut att stämma.
Mellan Röd kabel (+) från kondensator och chassie (jord) har jag kontakt?! Mellan alla anslutningar i kopplingsboxen på motorn är det kontakt, även mot jord. Ska det vara så? Alla kablar verkar synligt hela förutom att ytskicktet är skavt på två kablar.
Hur kan man funktionstesta elen med ett multimeter verktyg?
Bromsljuset; får 6 volt via bromskontakten. hur ska den fungera om brytaren ej är slutande?
Mellan Röd kabel (+) från kondensator och chassie (jord) har jag kontakt?! Mellan alla anslutningar i kopplingsboxen på motorn är det kontakt, även mot jord. Ska det vara så? Alla kablar verkar synligt hela förutom att ytskicktet är skavt på två kablar.
Hur kan man funktionstesta elen med ett multimeter verktyg?
Bromsljuset; får 6 volt via bromskontakten. hur ska den fungera om brytaren ej är slutande?