Ramnr.

Här handlar det om utseende och stil på våra scootrar. Är det mest krom som vinner eller ska det vara race-stuk?
Post Reply
parklife
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Ramnr.

Post by parklife »

En kort fråga: Är det helt kört att försökra en Vespa som saknar ramnummer? Jag har helt enkelt hittad exakt den hojen (Vespa 50 - 62:a) jag vill ha, hojen har stått avställd i herrans massa år och jag misstänker inte att den är stulen. Motornr. finns.

Är jag helt puckad om jag köper den?

/ Tomas
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by parklife</i>
<br />En kort fråga: Är det helt kört att försökra en Vespa som saknar ramnummer? Jag har helt enkelt hittad exakt den hojen (Vespa 50 - 62:a) jag vill ha, hojen har stått avställd i herrans massa år och jag misstänker inte att den är stulen. Motornr. finns.

Är jag helt puckad om jag köper den?

/ Tomas
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

på vilket sätt saknas nummret? är det bortslipat?

Federico
parklife
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by parklife »

Jag var lite virrig och missuppfattade bilderna lite.
Monarch Skoterett visade det sig vara (men snygg som satan)

/ t.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Det finns väl alltid en anledning till att ramnumret saknas...om man tar reda på den anledningen så får man jämföra det med sin moraliska nivå :)

Det finns ju en möjlighet att ramnuret är bortrostat, överspacklat, övermålat, det är ju bara på senare år som folk brytt sig om ramnummer.

/Calle
parklife
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by parklife »

Hur ställer sig försäkringsbolag till saknat ramnummer? Kanske blir lättare att övertala om objektet har över 40 år på nacken? (mycket hinner väl hända på den tiden antar jag...)

Moralisk nivå kontra fynda är ju alltid svårt.

/ T.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by parklife</i>
<br />Hur ställer sig försäkringsbolag till saknat ramnummer? Kanske blir lättare att övertala om objektet har över 40 år på nacken? (mycket hinner väl hända på den tiden antar jag...)

Moralisk nivå kontra fynda är ju alltid svårt.

/ T.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

men hur är det, är nummret bortslipat eller bortrostat, det är ganska stor skillnad om man säger så.

sedan är det ingen garanti att en moped med ramnummer inte är stulen, det är inte så att försäkrigsbolaget kollar upp det.

Federico
parklife
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by parklife »

Ramnummret hittas inte...
Någon som innehar en Monark Skoterett som vet var det sitter?

mvh
/ Tomas
animalboy
Nybörjare
Nybörjare

Post by animalboy »

Det kan vara lite lurigt att hitta, men om du sitter på sadeln och tittar ner mellan benen där du har fötterna där på mittbalken eller vad det kallas sitter ramnumret.
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

min ena v50 saknar ramnummer (bortslipat, bortnött, vem vet?) det var emellertid inga problem för försäkringsbolaget (IF) som tog motornumret istället. Upfattade det som att vilket särskiljande drag som helst dög bara man betalade premien. Användningen av ramnummer och dyl är väl bara för att man inte ska kunna köra flera fordon på samma försäkring?

Crispin
parklife
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by parklife »

Skoteretten är inhandlad och ramnummret fanns under en stripe-tejp, precis där det skulle vara. Tack och bock för hjälpen.

/ t.
Post Reply