Stötdämpare GS160

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
vespaGS
Nybörjare
Nybörjare

Stötdämpare GS160

Post by vespaGS »

Hej!

Har problem med att byta stötdämpare på min GS160. Jag lyckas inte lossa den gamla dämparen vare sig upptill eller nertill. Muttern upptill är nog fastrostad för det som händer när man vrider runt den är att dämparen trycks ihop. Nertill är det en "pinne" som är fäst med en skruv inne vid bromsbackarna, skruven var det inga problem att få loss men pinnen rör sig inte en millimeter när jag försöker pressa och slå ut den.

Några tips om hur man kan göra?

GS:en har en lite annorlunda infästning av stötdämparen enligt de högra bilderna i länken: http://www.scooterhelp.com/manuals/VSB1 ... 07.ind.jpg
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaGS</i>
<br />Hej!

Har problem med att byta stötdämpare på min GS160. Jag lyckas inte lossa den gamla dämparen vare sig upptill eller nertill. Muttern upptill är nog fastrostad för det som händer när man vrider runt den är att dämparen trycks ihop. Nertill är det en "pinne" som är fäst med en skruv inne vid bromsbackarna, skruven var det inga problem att få loss men pinnen rör sig inte en millimeter när jag försöker pressa och slå ut den.

Några tips om hur man kan göra?

GS:en har en lite annorlunda infästning av stötdämparen enligt de högra bilderna i länken: http://www.scooterhelp.com/manuals/VSB1 ... 07.ind.jpg

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

pinnen kan sitta som f-n om man har otur. prova att värma på aluminumdelen.

övre infästngen för dämpen bukar rosta sönder, man ska hålla i den undre "muttern" som sitter ihop med stötdämparens överdel (den sitter under gummit) sedan är det en vanlig mutter överst som ska lossas, och under den en mutter till som inte behöver tas bort

Federico
vespaGS
Nybörjare
Nybörjare

Post by vespaGS »

Ok bara att spotta i nävarna och ta nya tag då! Bra att veta det med att man ska hålla i den undre "muttern". Synd att det är så trångt där under skärmen...

Staffan
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaGS</i>
<br />Ok bara att spotta i nävarna och ta nya tag då! Bra att veta det med att man ska hålla i den undre "muttern". Synd att det är så trångt där under skärmen...

Staffan

ta bort hela hjulet med bromstrumman, ställ något (tegelsten) under ena benet på sidostödet. tappa inte bort den lösa mässingskonan som sitter mellan trumma och nav

Federico
vespaGS
Nybörjare
Nybörjare

Post by vespaGS »

Hjulet har jag av, men för att ta loss bromstrumman måste jag få ut "pinnen" först väl? Vad vinner jag på att ta loss bromstrumman? Du kanske märker att det är första gången jag är där och pillar...

Staffan
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<br />Hjulet har jag av, men för att ta loss bromstrumman måste jag få ut "pinnen" först väl? Vad vinner jag på att ta loss bromstrumman? Du kanske märker att det är första gången jag är där och pillar...

Staffan

du får ytterligare utrymme av att ta bort bromstrumman, men den har du väl redan borta om du kommit åt att skruva bort skruven som låser stötdämparpinnen, missade det....

Federico
Post Reply