Svetsa i chassit
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Svetsa i chassit
HEJ!
Ska svetsa lite i chassit på min touring -61 (utan batteri). Är det bara att köra på eller? Något jag måste koppla ur för att inte slå ut elsystemet?
Ska svetsa lite i chassit på min touring -61 (utan batteri). Är det bara att köra på eller? Något jag måste koppla ur för att inte slå ut elsystemet?
-
- Drömmare
- Posts: 2
- Joined: Sat 06 Aug 2005, 12:30
- Location: Sweden
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ingvar Ahlqvist</i>
<br />Svetsa aldrig med kullager monterade. Du får svetskratrar i ringarna och kulorna då.
Ingvar
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej Ingvar,
Jätteintressant, detta får du förklara.
VH/Calle (som svetsat väldigt många vespor utan att ta loss någonting alls, kanske har jag förstört några lager, vad vet jag??)
<br />Svetsa aldrig med kullager monterade. Du får svetskratrar i ringarna och kulorna då.
Ingvar
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej Ingvar,
Jätteintressant, detta får du förklara.
VH/Calle (som svetsat väldigt många vespor utan att ta loss någonting alls, kanske har jag förstört några lager, vad vet jag??)
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ingvar Ahlqvist</i>
<br />Svetsa aldrig med kullager monterade. Du får svetskratrar i ringarna och kulorna då.
Ingvar
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Även om man sätter jordklämman bredvid svetsstället?? Då går ju ingen ström genom något lager./L
<br />Svetsa aldrig med kullager monterade. Du får svetskratrar i ringarna och kulorna då.
Ingvar
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Även om man sätter jordklämman bredvid svetsstället?? Då går ju ingen ström genom något lager./L
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Men det är ingen fara med elen om man inte har batteri då?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nej./L
<br />Men det är ingen fara med elen om man inte har batteri då?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nej./L
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ingvar Ahlqvist</i>
<br />Svetsa aldrig med kullager monterade. Du får svetskratrar i ringarna och kulorna då.
Ingvar
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
om det stämde skulle alla plåtreparationer på bilar gassvetsas../L
<br />Svetsa aldrig med kullager monterade. Du får svetskratrar i ringarna och kulorna då.
Ingvar
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
om det stämde skulle alla plåtreparationer på bilar gassvetsas../L
-
- Drömmare
- Posts: 2
- Joined: Sat 06 Aug 2005, 12:30
- Location: Sweden
Hej igen!
Beträffande el-svets och strömgenomgång i lager. När störmmen går genom lagret enligt Muphys lag:)med hög strömstyrka så bildas små kratrar där smält matrial vandrat från ring till kula osv. Industrin har massor med lagerskador som härrör från detta problem. Enda botemedlet är att låta svetstången vara fäst så nära svetsstället som möjligt om man inte kan ta ut de lager som är monterade.
På en Vespa borde motorn klara sig bra men styrlager och hjullager kan vara i fara om man svetsar lite här och var utan att fästa om svetstången.
Ingvar
Beträffande el-svets och strömgenomgång i lager. När störmmen går genom lagret enligt Muphys lag:)med hög strömstyrka så bildas små kratrar där smält matrial vandrat från ring till kula osv. Industrin har massor med lagerskador som härrör från detta problem. Enda botemedlet är att låta svetstången vara fäst så nära svetsstället som möjligt om man inte kan ta ut de lager som är monterade.
På en Vespa borde motorn klara sig bra men styrlager och hjullager kan vara i fara om man svetsar lite här och var utan att fästa om svetstången.
Ingvar
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg