Vespa Rally eller ???
-
- Drömmare
Vespa Rally eller ???
Hej!
Jag vet inte om jag är inne på rätt tråd men jag hoppas att ni kan hjälpa mig ändå!
Jag har nyligen köpt en "Vespa Rally" 125:a -95.
När jag fick hem mitt reg. bevis stod det att det är en Bajaj Chetak 125:a.
Är det samma sak eller är det någon sorts kopia/replika som jag har köpt?
Ni som kan eller vet något om det här, var snäll och förklara, för jag fattar inte.
Tacksam för svar och funderingar!
Jag vet inte om jag är inne på rätt tråd men jag hoppas att ni kan hjälpa mig ändå!
Jag har nyligen köpt en "Vespa Rally" 125:a -95.
När jag fick hem mitt reg. bevis stod det att det är en Bajaj Chetak 125:a.
Är det samma sak eller är det någon sorts kopia/replika som jag har köpt?
Ni som kan eller vet något om det här, var snäll och förklara, för jag fattar inte.
Tacksam för svar och funderingar!
-
- Lärling
Bajaj Chetak är en indisk scooter. Tror inte vespa rally finns i 125cc, utan endast 180 & 200 vad jag vet. Sitter det vespa rally emblem på den? Du kan altid kolla chassinummret på www.scooterhelp.com
-
- Lärling
Chetak är som sagt en Indisk "Vespa", ingen licenstillverkning utan en uppköpt modell. Piaggio sålde rättigheterna att tillverka en "Sprint" som är Piaggios motsvarighet. Nu har ju indierna förändrat en hel del saker men i grunden är det en nytillverkad 60-talare.
Rally fanns samtidigt som Sprint och har vissa likheter men Rallyn hade framför allt större bakkåpor och reservhjul under vänster bakkåpa. Sedan är det naturligtvis olika motorer.
Nackdelarna med en Chetak jämfört med en riktig Sprint är väl att du inte kan försäkra den som veteranare och alla fördelar det medför (inga blinkerskrav, billigare försäkring m.m.). Det är också kvalitetsskillnad på Indiska delar jämfört med Italienska som är tillverkade på 60/70-talet.
hoppas det löser sig och att du blir nöjd
Federico
Rally fanns samtidigt som Sprint och har vissa likheter men Rallyn hade framför allt större bakkåpor och reservhjul under vänster bakkåpa. Sedan är det naturligtvis olika motorer.
Nackdelarna med en Chetak jämfört med en riktig Sprint är väl att du inte kan försäkra den som veteranare och alla fördelar det medför (inga blinkerskrav, billigare försäkring m.m.). Det är också kvalitetsskillnad på Indiska delar jämfört med Italienska som är tillverkade på 60/70-talet.
hoppas det löser sig och att du blir nöjd
Federico
-
- Drömmare
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Bajaj Chetak är en indisk scooter. Tror inte vespa rally finns i 125cc, utan endast 180 & 200 vad jag vet. Sitter det vespa rally emblem på den? Du kan altid kolla chassinummret på www.scooterhelp.com
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det står Vespa Rally på emblemet.
Jag har nog missförstått det hela....
Har för mig att det stod i annonsen att det var en licensbyggd kopia, vilket jag trodde att det var en kopia på en Vespa modell från 60-talet.
Alltså en Vespa som är tillverkad år -95 men har det "gamla" 60-tals stilen.
Jaha... räknas det som att jag kör en Vespa eller kör jag en Bajaj Chetak?
Tack för era svar!
<br />Bajaj Chetak är en indisk scooter. Tror inte vespa rally finns i 125cc, utan endast 180 & 200 vad jag vet. Sitter det vespa rally emblem på den? Du kan altid kolla chassinummret på www.scooterhelp.com
Det står Vespa Rally på emblemet.
Jag har nog missförstått det hela....

Har för mig att det stod i annonsen att det var en licensbyggd kopia, vilket jag trodde att det var en kopia på en Vespa modell från 60-talet.
Alltså en Vespa som är tillverkad år -95 men har det "gamla" 60-tals stilen.
Jaha... räknas det som att jag kör en Vespa eller kör jag en Bajaj Chetak?
Tack för era svar!
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bullterrier</i>
Jaha... räknas det som att jag kör en Vespa eller kör jag en Bajaj Chetak?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja du, den frågan är svår, Bajaj Chetak är ju helt rätt fast Vespa nästan rätt.
Om du säjer att du kör en Bajaj Chetak till folk så är det väldigt få som förstår vad du menar...
Chetaken är mest lik vespamodellen GTR eller Sprint Veloce, dock med vissa stora skillnader som elektroniskt tändsystem (positivt) annan slaglängd (dock kan du byta vev och använda vespacylindrar).
/Calle
Jaha... räknas det som att jag kör en Vespa eller kör jag en Bajaj Chetak?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja du, den frågan är svår, Bajaj Chetak är ju helt rätt fast Vespa nästan rätt.
Om du säjer att du kör en Bajaj Chetak till folk så är det väldigt få som förstår vad du menar...
Chetaken är mest lik vespamodellen GTR eller Sprint Veloce, dock med vissa stora skillnader som elektroniskt tändsystem (positivt) annan slaglängd (dock kan du byta vev och använda vespacylindrar).
/Calle
-
- Drömmare
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by janix</i>
<br />Hejsan!
Jag har också en Bajaj Chetak.
Jag skulle vilja byta lite åsikter och teknikfrågor med dig ang. Bajaj Chetaken
.
Vad har du för e-mailadress?
Hör av dig.
Mvh Janne
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Tyvärr är jag helt färsk när det gäller scooter/Bajaj Chetak, men jag kommer ju att lära mig under tiden.
Jag hör av mig!
<br />Hejsan!
Jag har också en Bajaj Chetak.
Jag skulle vilja byta lite åsikter och teknikfrågor med dig ang. Bajaj Chetaken
Vad har du för e-mailadress?
Hör av dig.
Mvh Janne
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Tyvärr är jag helt färsk när det gäller scooter/Bajaj Chetak, men jag kommer ju att lära mig under tiden.

Jag hör av mig!
-
- Drömmare
Dom där maskinerna kan i rätt händer vara riktiga dräpare, har som cannonballtävlare fått spö endast en enda gång, 2003; Vi jagade runt hela skåne i 2 dagar för att till sist få spö av det vinnande laget som, hör och häpna körde minst en st Bajaj, 8 tum till råga på allt. Tror att killen som körde den ( på bredsladdande Goldenshower-däck..)lugnade ner sig sedan och blev någonslags IT-nörd eller reprokonsult i stockholm.
//Ola B Linköping
"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"
//Ola B Linköping
"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"
-
- Lärling
-
- Lärling
-
- Lärling
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bill Hicks</i>
<br />Är det ngn vajsing på forumet....kan ej se Bullterriers inlägg från 12 april!
Han tråkar oss........
<br />Är det ngn vajsing på forumet....kan ej se Bullterriers inlägg från 12 april!
Han tråkar oss........
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bill Hicks</i>
Han tråkar oss........
skrivet på Indiska, alla webbläsare klarar inte det...
nä, visst är det fel att sälja en bajaj som "Vespa", men om priset var ok så är det en fin scooter att äga ändå.
Federico
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bill Hicks</i>
Han tråkar oss........
nä, visst är det fel att sälja en bajaj som "Vespa", men om priset var ok så är det en fin scooter att äga ändå.
Federico
-
- Lärling
-
- Lärling
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
Federico
Vad var det för pris då?
Federico
Vad var det för pris då?
-
- Drömmare
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
Federico
Vad var det för pris då?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Priset var 13 000.-, men allt funkar och den går riktigt bra. (tur i oturen):twisted:
Men om olyckan skulle vara framme, finns det några svenska hemsidor som man kan beställa delar och tillbehör ifrån?
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
Federico
Vad var det för pris då?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Priset var 13 000.-, men allt funkar och den går riktigt bra. (tur i oturen):twisted:
Men om olyckan skulle vara framme, finns det några svenska hemsidor som man kan beställa delar och tillbehör ifrån?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bullterrier</i>
<br /><br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
Federico
Vad var det för pris då?
Börja med & mejla någon här:
http://www.bajajauto.com/1024/globalbajaj/contact.asp
<font color="teal"><b><i>Scooter"<b><font size="3">RIDE FREE</font id="size3"></b>"hälsningar</font id="teal">
<font color="navy">Fritte</font id="navy"></i></b>
<br /><br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
Federico
Vad var det för pris då?
Börja med & mejla någon här:
http://www.bajajauto.com/1024/globalbajaj/contact.asp
<font color="teal"><b><i>Scooter"<b><font size="3">RIDE FREE</font id="size3"></b>"hälsningar</font id="teal">
<font color="navy">Fritte</font id="navy"></i></b>