Vespa Rally eller ???

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Bullterrier
Drömmare
Drömmare

Vespa Rally eller ???

Post by Bullterrier »

Hej!
Jag vet inte om jag är inne på rätt tråd men jag hoppas att ni kan hjälpa mig ändå!

Jag har nyligen köpt en "Vespa Rally" 125:a -95.
När jag fick hem mitt reg. bevis stod det att det är en Bajaj Chetak 125:a.
Är det samma sak eller är det någon sorts kopia/replika som jag har köpt?

Ni som kan eller vet något om det här, var snäll och förklara, för jag fattar inte.

Tacksam för svar och funderingar!
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Bajaj Chetak är en indisk scooter. Tror inte vespa rally finns i 125cc, utan endast 180 & 200 vad jag vet. Sitter det vespa rally emblem på den? Du kan altid kolla chassinummret på www.scooterhelp.com
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Vespa Rally tillverkades på 70-talet. Det låter som du har blivit vilseledd att tro att du köpt något annat än trodde. Vad står på kvittot?/L
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

och vad betalade du för den?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Chetak är som sagt en Indisk "Vespa", ingen licenstillverkning utan en uppköpt modell. Piaggio sålde rättigheterna att tillverka en "Sprint" som är Piaggios motsvarighet. Nu har ju indierna förändrat en hel del saker men i grunden är det en nytillverkad 60-talare.

Rally fanns samtidigt som Sprint och har vissa likheter men Rallyn hade framför allt större bakkåpor och reservhjul under vänster bakkåpa. Sedan är det naturligtvis olika motorer.

Nackdelarna med en Chetak jämfört med en riktig Sprint är väl att du inte kan försäkra den som veteranare och alla fördelar det medför (inga blinkerskrav, billigare försäkring m.m.). Det är också kvalitetsskillnad på Indiska delar jämfört med Italienska som är tillverkade på 60/70-talet.

hoppas det löser sig och att du blir nöjd

Federico
Bullterrier
Drömmare
Drömmare

Post by Bullterrier »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Bajaj Chetak är en indisk scooter. Tror inte vespa rally finns i 125cc, utan endast 180 & 200 vad jag vet. Sitter det vespa rally emblem på den? Du kan altid kolla chassinummret på www.scooterhelp.com
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det står Vespa Rally på emblemet.
Jag har nog missförstått det hela....:?

Har för mig att det stod i annonsen att det var en licensbyggd kopia, vilket jag trodde att det var en kopia på en Vespa modell från 60-talet.
Alltså en Vespa som är tillverkad år -95 men har det "gamla" 60-tals stilen.

Jaha... räknas det som att jag kör en Vespa eller kör jag en Bajaj Chetak?

Tack för era svar!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Du kör en Bajaj Chetak, eller en scooter. Det är en bra maskin, som du kan få mycket kul med./L:)
janix
Entusiast
Entusiast

Post by janix »

Hejsan!
Jag har också en Bajaj Chetak.
Jag skulle vilja byta lite åsikter och teknikfrågor med dig ang. Bajaj Chetaken:wink:.
Vad har du för e-mailadress?
Hör av dig.
Mvh Janne
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bullterrier</i>
Jaha... räknas det som att jag kör en Vespa eller kör jag en Bajaj Chetak?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja du, den frågan är svår, Bajaj Chetak är ju helt rätt fast Vespa nästan rätt.
Om du säjer att du kör en Bajaj Chetak till folk så är det väldigt få som förstår vad du menar...

Chetaken är mest lik vespamodellen GTR eller Sprint Veloce, dock med vissa stora skillnader som elektroniskt tändsystem (positivt) annan slaglängd (dock kan du byta vev och använda vespacylindrar).

/Calle
Bullterrier
Drömmare
Drömmare

Post by Bullterrier »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by janix</i>
<br />Hejsan!
Jag har också en Bajaj Chetak.
Jag skulle vilja byta lite åsikter och teknikfrågor med dig ang. Bajaj Chetaken:wink:.
Vad har du för e-mailadress?
Hör av dig.
Mvh Janne
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Tyvärr är jag helt färsk när det gäller scooter/Bajaj Chetak, men jag kommer ju att lära mig under tiden.8)
Jag hör av mig!
Bullterrier
Drömmare
Drömmare

Post by Bullterrier »

Jag kollade på tändningsnykeln och där står det "Bajaj".

Det verkar som att tidigare ägare har tagit bort alla tidigare Bajaj Chetak-emblem
och ersatt dessa emblem med: "Piaggio", "Vespa" och "Rally".

Stort tack till er alla som gett mig tips och råd.:D
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Dom där maskinerna kan i rätt händer vara riktiga dräpare, har som cannonballtävlare fått spö endast en enda gång, 2003; Vi jagade runt hela skåne i 2 dagar för att till sist få spö av det vinnande laget som, hör och häpna körde minst en st Bajaj, 8 tum till råga på allt. Tror att killen som körde den ( på bredsladdande Goldenshower-däck..)lugnade ner sig sedan och blev någonslags IT-nörd eller reprokonsult i stockholm.

//Ola B Linköping

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Ja fota den gärna och släng upp, är grymt nyfiken. Speciellt på emblemen. Är nyfiken vad du fick betala för den också.
Bill Hicks
Lärling
Lärling

Post by Bill Hicks »

Vilket jävla as! Begär pengar tillbaks....om du betalade för mycket. Det verkar vara svårt att kränga Bajaj Chetak för över 10 papp...ja alltså såna utan maskering.
Bill Hicks
Lärling
Lärling

Post by Bill Hicks »

Är det ngn vajsing på forumet....kan ej se Bullterriers inlägg från 12 april!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bill Hicks</i>
<br />Är det ngn vajsing på forumet....kan ej se Bullterriers inlägg från 12 april!

Han tråkar oss........
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bill Hicks</i>
<br />Är det ngn vajsing på forumet....kan ej se Bullterriers inlägg från 12 april!

Han tråkar oss........

skrivet på Indiska, alla webbläsare klarar inte det...

nä, visst är det fel att sälja en bajaj som "Vespa", men om priset var ok så är det en fin scooter att äga ändå.

Federico
Bill Hicks
Lärling
Lärling

Post by Bill Hicks »

Gud vad kul! Plankbuskis....
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>

nä, visst är det fel att sälja en bajaj som "Vespa", men om priset var ok så är det en fin scooter att äga ändå.

Federico

Vad var det för pris då?
Bullterrier
Drömmare
Drömmare

Post by Bullterrier »

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>

Federico

Vad var det för pris då?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Priset var 13 000.-, men allt funkar och den går riktigt bra. (tur i oturen):twisted:

Men om olyckan skulle vara framme, finns det några svenska hemsidor som man kan beställa delar och tillbehör ifrån?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bullterrier</i>
<br /><br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>

Federico

Vad var det för pris då?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Priset var 13 000.-, men allt funkar och den går riktigt bra. (tur i oturen):twisted:

Men om olyckan skulle vara framme, finns det några svenska hemsidor som man kan beställa delar och tillbehör ifrån?

Börja med & mejla någon här:
http://www.bajajauto.com/1024/globalbajaj/contact.asp

<font color="teal"><b><i>Scooter"<b><font size="3">RIDE FREE</font id="size3"></b>"hälsningar</font id="teal">
<font color="navy">Fritte</font id="navy"></i></b> :)
janix
Entusiast
Entusiast

Post by janix »

Hej!
Kontakta G.I.F.S. Indo Motor AB

Kontaktuppgifter

Postadress
Gamlestadsvägen 16
415 02 GÖTEBORG
Telefon: 031-25 90 23
Fax: 031-25 67 04