borstat stål
borstat stål
håller på med min absolut första scooterrenovering, är som framgått av övriga inlägg ganska okunnig, heh. tänkte köra 2k m härdare på spray som lack, men inser ju nu att det vore skitsnyggt att låta vissa delar förbli borstade. missar jag en massa "skyddande" funktioner från lacken om jag bara kör ett antal lager klarlack rakt på det borstade?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />
skitbra, tack! då slipper jag även problemet med färglösande bensin..
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det var en svensk kille som byggde en Touring helt i strippad plåt för ett antal år sedan. Jag träffade honom och frågade om just det där med rost av ren nyfikenhet.
Då sa han att det först låg en transparent grundfärg som var rostskyddande, sedan hade han en vanlig klarlack utanpå det.
Men den här killen byggde fordon med extrem prestanda så att de skulle klara en rymdfärd och samtidigt hålla i hundra år. Så min gissning är att du klarar dig med vanlig klarlack. Ville bara upplysa om att det finns transparent rostskyddsfärg, något som jag själv aldrig hört eller sett tidigare...
Federico
<br />
skitbra, tack! då slipper jag även problemet med färglösande bensin..
Det var en svensk kille som byggde en Touring helt i strippad plåt för ett antal år sedan. Jag träffade honom och frågade om just det där med rost av ren nyfikenhet.
Då sa han att det först låg en transparent grundfärg som var rostskyddande, sedan hade han en vanlig klarlack utanpå det.
Men den här killen byggde fordon med extrem prestanda så att de skulle klara en rymdfärd och samtidigt hålla i hundra år. Så min gissning är att du klarar dig med vanlig klarlack. Ville bara upplysa om att det finns transparent rostskyddsfärg, något som jag själv aldrig hört eller sett tidigare...
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />ah, bra. förresten, finns det transparent färg med pigment? och har ngn något tips om hur man undviker "reflektionsfläckar" eller vad man ska kalla det? bara att borsta likadant överallt?
du menar transparent färg som glasfärg? det skulle se spejsat ut. reflektionerna blir nog annourlunda när spåren efter bostningen fylls med lack?
Federico
<br />ah, bra. förresten, finns det transparent färg med pigment? och har ngn något tips om hur man undviker "reflektionsfläckar" eller vad man ska kalla det? bara att borsta likadant överallt?
du menar transparent färg som glasfärg? det skulle se spejsat ut. reflektionerna blir nog annourlunda när spåren efter bostningen fylls med lack?
Federico
Visst! Den vanligaste Hot-Rod lacken är Candy,
http://www.badasspaint.com/
Den består av en transparant färgad lack, som sprutas över en guld eller silverbas, men kan naturligtvis även sprutas över metall. Vill man ha den transparantare sprutar man tunnare eller späder ut den med klarlack.

<font color="teal"><b>Scooter"RIDE FREE"hälsningar
Leif</b></font id="teal">
Visst! Den vanligaste Hot-Rod lacken är Candy,
http://www.badasspaint.com/
Den består av en transparant färgad lack, som sprutas över en guld eller silverbas, men kan naturligtvis även sprutas över metall. Vill man ha den transparantare sprutar man tunnare eller späder ut den med klarlack.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />Är det din hoj fritte? ser vissa detaljlikheter med Vespan
Federico
Jepp, men jag lackade den svart -73 och sålde den -92.
Har den här nu, men håller på att sälja den.

<br />Är det din hoj fritte? ser vissa detaljlikheter med Vespan
Federico
Jepp, men jag lackade den svart -73 och sålde den -92.
Har den här nu, men håller på att sälja den.

Hej!
Jag har testat det där flera gånger med att klarlacka borstat stål direkt.
Vissa delar på vespan där man gör det på får ett krackelringsliknande rostangrepp efter ett tag, vissa delar klarar sig helt perfekt.
Det krackeleringsliknande rostangreppet är i.o.f.s. ganska annorlunda och cool.
Med genomskinlig grundlack så undviker man det.
-> Jag har många gånger tänkt på om det inte är precis så att om man inte gör bra underarbete på en normal lackering så rostar det lika dant bara att man inte ser det då färgen inte är genomskinlig?
Man kan också klarlacka en nyblästrad yta direkt, ger en ganska tuff metallfinnish. Här får man ett ännu större krackeleringsliknande rostangrepp efter ett tag om man inte grúndar.
Förresten Erik, skoj med första renoveringen, lycka till!
/Calle
Jag har testat det där flera gånger med att klarlacka borstat stål direkt.
Vissa delar på vespan där man gör det på får ett krackelringsliknande rostangrepp efter ett tag, vissa delar klarar sig helt perfekt.
Det krackeleringsliknande rostangreppet är i.o.f.s. ganska annorlunda och cool.
Med genomskinlig grundlack så undviker man det.
-> Jag har många gånger tänkt på om det inte är precis så att om man inte gör bra underarbete på en normal lackering så rostar det lika dant bara att man inte ser det då färgen inte är genomskinlig?
Man kan också klarlacka en nyblästrad yta direkt, ger en ganska tuff metallfinnish. Här får man ett ännu större krackeleringsliknande rostangrepp efter ett tag om man inte grúndar.
Förresten Erik, skoj med första renoveringen, lycka till!
/Calle
Stödet på den här vespan är förresten klarlackat precis efter blästring, skall se om jag hittar ngn bild där man verkligen ser stödet;
http://lambrettaclub.mille.nu/bilder/fa ... 030849.jpg
http://lambrettaclub.mille.nu/bilder/fa ... 030849.jpg
<br />ah, bra. förresten, finns det transparent färg med pigment?

L
<br />ah, bra. förresten, finns det transparent färg med pigment?

L