Dålig ork.

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
janix
Entusiast
Entusiast
Posts: 214
Joined: Tue 24 May 2005, 23:48
Location: Sweden

Dålig ork.

Post by janix »

Hej!
Min kompis nyinköpta vespa har dålig ork vid start och tomgångsvarv,den orkar knappast dra igång i 1:ans växel,vid mera gas går den dock som den skall med bra drag genom alla växlarna,det verkar precis som om den bromsar upp när man drar på i 1:an sen kommer den som den skall.
Den går som den skall om man drar ut choken ca:5-10mm.
Kan det vara för litet munstycke eller vad är det som spökar,någon som vet?
Förgasaren är Dellorto 20/20D huvudmunstycke nr:92
Mvh Janne.[^]
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by janix</i>
<br />Hej!
Min kompis nyinköpta vespa har dålig ork vid start och tomgångsvarv,den orkar knappast dra igång i 1:ans växel,vid mera gas går den dock som den skall med bra drag genom alla växlarna,det verkar precis som om den bromsar upp när man drar på i 1:an sen kommer den som den skall.
Den går som den skall om man drar ut choken ca:5-10mm.
Kan det vara för litet munstycke eller vad är det som spökar,någon som vet?
Förgasaren är Dellorto 20/20D huvudmunstycke nr:92
Mvh Janne.[^]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Skit i huvudmunstycket?

Federico
janix
Entusiast
Entusiast
Posts: 214
Joined: Tue 24 May 2005, 23:48
Location: Sweden

Post by janix »

Nej,så enkelt är det tyvärr inte har dubbelkollat förgasaren och samtliga munstycken är kliniskt rena.
Det måste vara något annat,men vad?
Jag vet att det har laborerats med bestycknigen i gasaren efter återställning från lättare trim.
Mvh Janne.:?:
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Vid trimning, öppnade dom veven då?
Isåfall kan man få byta upp lågfartsmunstycket en storlek.
Ibland kan också lågfartsmunstycket bli dåligt trots att det ej synd utanpå, så byta till nytt är ingen dålig idé.

Felet kan också vara igensatt ljuddämpare eller så enkelt som kasst tändstift! (eller annat fel i tändningen)

/C
janix
Entusiast
Entusiast
Posts: 214
Joined: Tue 24 May 2005, 23:48
Location: Sweden

Post by janix »

Ok,Calle!
Vi kollar ditt tips med lågfartsmunstycket först.
Vet ej om veven är öppnad.
Vi hörs.
Mvh Janne.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Du kan kolla ner genom förgasaren och se om veven är öppnad... (öppna trotteln fullt och lys ner med kraftig ficklampa)
Oftast ser man lätt om ngn varit och jobbat med en vinkelslip/såg/roterande fil.

VH/Calle
janix
Entusiast
Entusiast
Posts: 214
Joined: Tue 24 May 2005, 23:48
Location: Sweden

Post by janix »

Vi har kollat veven nu,det ser inte ut som att veven är öppnad den verkar obearbetad,byta stift hjälpte inte heller.Vi kollade ljuddämparen också,verkade bra tryck i avgaserna men vi provar att bränna ren den med lite injectorhjälp.
Kan det inte vara för litet huvudmunstycke?
Mvh Janne
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

då återstår att kolla tändingen, kolla brytare, brytaravstånd, förtändning, m.m.

jag har råkat ut för att motorn går på det viset en gång när brytarna var helt slut. en annan gång när tändningen var felställd på en vespa med elektronisk tändning

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Luftskruven inställning?/L
janix
Entusiast
Entusiast
Posts: 214
Joined: Tue 24 May 2005, 23:48
Location: Sweden

Post by janix »

Luftskruven måste vi skruva ut ganska långt för att den skall orka dra igång på 1:ans växel,det är endast på lågt varv den har dålig ork,annars bra ax på alla växlar.
Hur ställer man tändningen på en vespa med elektronisk tändning och CDI-box.:?:
Mvh Janne
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by janix</i>
<br />Luftskruven måste vi skruva ut ganska långt för att den skall orka dra igång på 1:ans växel,det är endast på lågt varv den har dålig ork,annars bra ax på alla växlar.
Hur ställer man tändningen på en vespa med elektronisk tändning och CDI-box.:?:
Mvh Janne
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

man vrider tändplattan. (om det inte är en Rally200, då får man väl fila lite först...)

Federico
janix
Entusiast
Entusiast
Posts: 214
Joined: Tue 24 May 2005, 23:48
Location: Sweden

Post by janix »

Frågan om tändningen gällde min egen Bajaj Chetak,där kan man inte vrida tändplattan,den har ett givet läge,annars får man slitsa upp alla skruvhålen.
Vad tror du om luftinställningen då?
Mvh Janne
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by janix</i>
<br />Frågan om tändningen gällde min egen Bajaj Chetak,där kan man inte vrida tändplattan,den har ett givet läge,annars får man slitsa upp alla skruvhålen.
Vad tror du om luftinställningen då?
Mvh Janne
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

den går alltså helt ok med choken ute?

Federico
janix
Entusiast
Entusiast
Posts: 214
Joined: Tue 24 May 2005, 23:48
Location: Sweden

Post by janix »

Den går ganska bra på låga varv,om choken är ute 6-8mm,på max fart har vi inte testat.
Kör man utan choke och skruvar ut luftskruven ganska mycket går den också ganska bra på låga varv,då drar den igång utan (bromsa=hålla på att stanna) detta händer bara på lågt varv.
mvh Janne
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by janix</i>
<br />Den går ganska bra på låga varv,om choken är ute 6-8mm,på max fart har vi inte testat.
Kör man utan choke och skruvar ut luftskruven ganska mycket går den också ganska bra på låga varv,då drar den igång utan (bromsa=hålla på att stanna) detta händer bara på lågt varv.
mvh Janne

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

vet du om någon har portat insuget? du skrev något om trimning.

går den sämre eller bättre om man kör utan luftfilter och lock på förgasarburken?

Federico
janix
Entusiast
Entusiast
Posts: 214
Joined: Tue 24 May 2005, 23:48
Location: Sweden

Post by janix »

Vet ej,skall testa.
janix
Entusiast
Entusiast
Posts: 214
Joined: Tue 24 May 2005, 23:48
Location: Sweden

Post by janix »

Jag har nu testat,den går sämre utan filter och lock och även svårstartad jag fick hålla för insuget med ett par fingrar för att få igång den.
Dock måste luftskuven fortfarande vara långt utskruvad för att den skall gå bra.
Insuget ser orört ut,det var bara något lättre trim.
Janne
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Har du kollat om förgasarpackningen är otät och drar tjuvluft?./L
janix
Entusiast
Entusiast
Posts: 214
Joined: Tue 24 May 2005, 23:48
Location: Sweden

Post by janix »

Den drar inte tjuvluft.
Janne
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by janix</i>
<br />Den drar inte tjuvluft.
Janne
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

helt klart att den får för lite bensin. om den skulle få normalt med benisnflöde och dra tjuvluft så brukar de vava upp på tomgång

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by janix</i>
<br />Den går som den skall om man drar ut choken ca:5-10mm.
Kan det vara för litet munstycke eller vad är det som spökar,någon som vet?
Förgasaren är Dellorto 20/20D huvudmunstycke nr:92
Mvh Janne.[^]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Enligt Haynes:
PX125, huvudmunstycke 98 med & utan oljepump.
PX125E, 100 utan oljepump, 99 med oljepump.

<font color="teal"><b>Scooter"RIDE FREE"hälsningar
Leif</b></font id="teal"> :)
janix
Entusiast
Entusiast
Posts: 214
Joined: Tue 24 May 2005, 23:48
Location: Sweden

Post by janix »

OK,jag tror också att den får för lite bensin vi har besällt 94-96-98 munstycke så vi får se vad som händer då.
Tack alla för att ni engagerar er i våra problem!
Jag återkommer om hur det går.
Mvh Janne.
Post Reply