Dålig ork.
Dålig ork.
Hej!
Min kompis nyinköpta vespa har dålig ork vid start och tomgångsvarv,den orkar knappast dra igång i 1:ans växel,vid mera gas går den dock som den skall med bra drag genom alla växlarna,det verkar precis som om den bromsar upp när man drar på i 1:an sen kommer den som den skall.
Den går som den skall om man drar ut choken ca:5-10mm.
Kan det vara för litet munstycke eller vad är det som spökar,någon som vet?
Förgasaren är Dellorto 20/20D huvudmunstycke nr:92
Mvh Janne.[^]
Min kompis nyinköpta vespa har dålig ork vid start och tomgångsvarv,den orkar knappast dra igång i 1:ans växel,vid mera gas går den dock som den skall med bra drag genom alla växlarna,det verkar precis som om den bromsar upp när man drar på i 1:an sen kommer den som den skall.
Den går som den skall om man drar ut choken ca:5-10mm.
Kan det vara för litet munstycke eller vad är det som spökar,någon som vet?
Förgasaren är Dellorto 20/20D huvudmunstycke nr:92
Mvh Janne.[^]
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by janix</i>
<br />Hej!
Min kompis nyinköpta vespa har dålig ork vid start och tomgångsvarv,den orkar knappast dra igång i 1:ans växel,vid mera gas går den dock som den skall med bra drag genom alla växlarna,det verkar precis som om den bromsar upp när man drar på i 1:an sen kommer den som den skall.
Den går som den skall om man drar ut choken ca:5-10mm.
Kan det vara för litet munstycke eller vad är det som spökar,någon som vet?
Förgasaren är Dellorto 20/20D huvudmunstycke nr:92
Mvh Janne.[^]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Skit i huvudmunstycket?
Federico
<br />Hej!
Min kompis nyinköpta vespa har dålig ork vid start och tomgångsvarv,den orkar knappast dra igång i 1:ans växel,vid mera gas går den dock som den skall med bra drag genom alla växlarna,det verkar precis som om den bromsar upp när man drar på i 1:an sen kommer den som den skall.
Den går som den skall om man drar ut choken ca:5-10mm.
Kan det vara för litet munstycke eller vad är det som spökar,någon som vet?
Förgasaren är Dellorto 20/20D huvudmunstycke nr:92
Mvh Janne.[^]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Skit i huvudmunstycket?
Federico
Vid trimning, öppnade dom veven då?
Isåfall kan man få byta upp lågfartsmunstycket en storlek.
Ibland kan också lågfartsmunstycket bli dåligt trots att det ej synd utanpå, så byta till nytt är ingen dålig idé.
Felet kan också vara igensatt ljuddämpare eller så enkelt som kasst tändstift! (eller annat fel i tändningen)
/C
Isåfall kan man få byta upp lågfartsmunstycket en storlek.
Ibland kan också lågfartsmunstycket bli dåligt trots att det ej synd utanpå, så byta till nytt är ingen dålig idé.
Felet kan också vara igensatt ljuddämpare eller så enkelt som kasst tändstift! (eller annat fel i tändningen)
/C
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by janix</i>
<br />Luftskruven måste vi skruva ut ganska långt för att den skall orka dra igång på 1:ans växel,det är endast på lågt varv den har dålig ork,annars bra ax på alla växlar.
Hur ställer man tändningen på en vespa med elektronisk tändning och CDI-box.
Mvh Janne
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
man vrider tändplattan. (om det inte är en Rally200, då får man väl fila lite först...)
Federico
<br />Luftskruven måste vi skruva ut ganska långt för att den skall orka dra igång på 1:ans växel,det är endast på lågt varv den har dålig ork,annars bra ax på alla växlar.
Hur ställer man tändningen på en vespa med elektronisk tändning och CDI-box.

Mvh Janne
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
man vrider tändplattan. (om det inte är en Rally200, då får man väl fila lite först...)
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by janix</i>
<br />Frågan om tändningen gällde min egen Bajaj Chetak,där kan man inte vrida tändplattan,den har ett givet läge,annars får man slitsa upp alla skruvhålen.
Vad tror du om luftinställningen då?
Mvh Janne
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
den går alltså helt ok med choken ute?
Federico
<br />Frågan om tändningen gällde min egen Bajaj Chetak,där kan man inte vrida tändplattan,den har ett givet läge,annars får man slitsa upp alla skruvhålen.
Vad tror du om luftinställningen då?
Mvh Janne
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
den går alltså helt ok med choken ute?
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by janix</i>
<br />Den går ganska bra på låga varv,om choken är ute 6-8mm,på max fart har vi inte testat.
Kör man utan choke och skruvar ut luftskruven ganska mycket går den också ganska bra på låga varv,då drar den igång utan (bromsa=hålla på att stanna) detta händer bara på lågt varv.
mvh Janne
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
vet du om någon har portat insuget? du skrev något om trimning.
går den sämre eller bättre om man kör utan luftfilter och lock på förgasarburken?
Federico
<br />Den går ganska bra på låga varv,om choken är ute 6-8mm,på max fart har vi inte testat.
Kör man utan choke och skruvar ut luftskruven ganska mycket går den också ganska bra på låga varv,då drar den igång utan (bromsa=hålla på att stanna) detta händer bara på lågt varv.
mvh Janne
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
vet du om någon har portat insuget? du skrev något om trimning.
går den sämre eller bättre om man kör utan luftfilter och lock på förgasarburken?
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by janix</i>
<br />Den drar inte tjuvluft.
Janne
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
helt klart att den får för lite bensin. om den skulle få normalt med benisnflöde och dra tjuvluft så brukar de vava upp på tomgång
Federico
<br />Den drar inte tjuvluft.
Janne
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
helt klart att den får för lite bensin. om den skulle få normalt med benisnflöde och dra tjuvluft så brukar de vava upp på tomgång
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by janix</i>
<br />Den går som den skall om man drar ut choken ca:5-10mm.
Kan det vara för litet munstycke eller vad är det som spökar,någon som vet?
Förgasaren är Dellorto 20/20D huvudmunstycke nr:92
Mvh Janne.[^]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Enligt Haynes:
PX125, huvudmunstycke 98 med & utan oljepump.
PX125E, 100 utan oljepump, 99 med oljepump.
<font color="teal"><b>Scooter"RIDE FREE"hälsningar
Leif</b></font id="teal">
<br />Den går som den skall om man drar ut choken ca:5-10mm.
Kan det vara för litet munstycke eller vad är det som spökar,någon som vet?
Förgasaren är Dellorto 20/20D huvudmunstycke nr:92
Mvh Janne.[^]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Enligt Haynes:
PX125, huvudmunstycke 98 med & utan oljepump.
PX125E, 100 utan oljepump, 99 med oljepump.
<font color="teal"><b>Scooter"RIDE FREE"hälsningar
Leif</b></font id="teal">
