Renovera fälgar

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
trond
Nybörjare
Nybörjare

Renovera fälgar

Post by trond »

Tjena alla scooternerds!

Jag håller på att byta ut fälg och däck på min GS 160. De gamla fälgarna var rostiga och dåliga så jag bytte ut dom med nya. Fälgarna köpte jag på EM i Gbg och de har en slags silver/blå färg. I och med att jag skall lacka om bromstrumman i samma färg så måste jag veta vilken färg jag skall köpa. Fins det någon som vet vilken färg som passar till dessa fälgar. Känns som om att vanlig "silvermetallick" kommer bli, just det, för silver. Har det originalt varit färgskillnad?

Hälsningar
Teddyboy (snart kommer våren :D)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by trond</i>
<br />Tjena alla scooternerds!

Jag håller på att byta ut fälg och däck på min GS 160. De gamla fälgarna var rostiga och dåliga så jag bytte ut dom med nya. Fälgarna köpte jag på EM i Gbg och de har en slags silver/blå färg. I och med att jag skall lacka om bromstrumman i samma färg så måste jag veta vilken färg jag skall köpa. Fins det någon som vet vilken färg som passar till dessa fälgar. Känns som om att vanlig "silvermetallick" kommer bli, just det, för silver. Har det originalt varit färgskillnad?

Hälsningar
Teddyboy (snart kommer våren :D)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

tror att det varit samma färg, en silver utan klarlack, halvmatt. fläktkåpan och reservhjulsskyddet borde vara i samma silver? kanske något kvar där om du vill hitta rätt, kolla insidan på någon av dessa delar.

Federico
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Jag citerar mig själv från en tidigare tråd:

<i>"Jag brukar använda Dinitrols färg till fälgar (8510 silver samt 8550 klarlack). Denna färg är mycket stryktålig och lättarbetad. Klarlacken gulnar ej".</i>

Dessutom är nyansen "helt rätt" och inte för silver...

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Dessutom är nyansen "helt rätt" och inte för silver...

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

det är just där problemet ligger, det får inte vara för stora metallic-korn. Sedan har ju sprayfärg sina för och nackdelar, beror ju helt på hur seriös man vill vara. se upp för vissa "fälgfärger" som är rena skräpet både estetiskt och kvalitetsmässigt, då kan det vara bättre att köpa vanlig sprayfärg i någon bilkulör som passar + klarlack.
Ska du lacka ramen i 2k lack så skulle nog jag lägga samma krut på fälgarna + det andra som ska vara silver på GS160 (om du ska göra original ;) tror att det finns speciella metallicfärger som inte kräver övermålning av klarlack om man nu vill komma åt den där halvmatta ytan. sedan finns ju pulverlack,men det är ett annat kapitel

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Har en 90% full burk Sikkens Autobase silver, blandad att passa 81 P200E. Själv ser jag ingen glädje med den, är nån intresserad?

<font color="teal"><b>Scooter"RIDE FREE"hälsningar
Leif</b></font id="teal"> :)
trond
Nybörjare
Nybörjare

Post by trond »

Tack för alla goda svar.

Köper nog Dinitrols färg. Verkar vara bra.

Synes snart på gatorna.

Teddyboy
animalboy
Nybörjare
Nybörjare

Post by animalboy »

Vart kan man köpa dintrolfärg? Har sökt men inte lyckats hitta någon återförsäljare.
Post Reply