Ramlager

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
stawros
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Ramlager

Post by stawros »

Hejsan!
Har just plockat ner min popolinomotor (-60 med förgasare på cylindern) skall byta ramlager på den och det var inga problem med att få av dem. Men hur skall jag göra för att få på dem igen? Finns det något bra knep man kan använda sig av? Skall lagrena sitta på veven när man sätter ihop motorn, eller skall man sätta i dom på sin plats i motorn?

//Filip
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by stawros</i>
<br />Hejsan!
Har just plockat ner min popolinomotor (-60 med förgasare på cylindern) skall byta ramlager på den och det var inga problem med att få av dem. Men hur skall jag göra för att få på dem igen? Finns det något bra knep man kan använda sig av? Skall lagrena sitta på veven när man sätter ihop motorn, eller skall man sätta i dom på sin plats i motorn?

//Filip
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vespa verkstäderna på den tiden hade specialverktyg för att dela och sätta ihop den typen av motorer där båda ramlagren är pressade. men sådana finns inte att köpa.

jag skulle rekomendera att du först pressar i lagren i motorblocket så du ser att de sitter i rätt position. använd värmepistol eller brännare för att expandera banonrna i blocket så går det lättare att sätta i lagren.

sedan pressar du i veven på kopplingssidan, man kan lägga veven i frysen någon timme innan så kan man i pricip "lägga" i den i lagret. sedan tar du svänghjulsblockhalvan, gärna medans veven fortfarande är kall.

får du inte i veven så kan man dra på den på lagren med hjälp av gängorna på koppling och svänghjulssidan, då får man använda distanser eller stora brickor så att inget skadas. DRA INTE IHOP BLOCKHALVORNA MED M7 BULTARNA!

när blocket är ihop behöver man oftast ge veven ett slag med träklubba på vardera sida för att den ska sätta sig, det märker du om veven går trögt att dra runt. den släpper när du gett den ett par "lätta" slag....

lycka till

Federico
stawros
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by stawros »

Tack för snabbt svar!!
En fråga till, skall man fetta in eller smöja lagrena innan man sätter dit dem??

//Filip
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by stawros</i>
<br />Tack för snabbt svar!!
En fråga till, skall man fetta in eller smöja lagrena innan man sätter dit dem??

//Filip

det finns ett slags lagermonteringsfett som proffsmekare använder, tror att det är grafitbaserat. men du behöver inte det, se bara till att ytorna är rena, och visst kan man lägga en tunn film lagerfett om det går lättare då.

men det är viktigt att man lägger fett på nya packboxar innan man monterar ihop motorn

Federico
stawros
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by stawros »

Hej!!

Skall man använda nåt speciellt fett som tål höga temperaturer eller går bra med vilket som???

Mvh
//Filip
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<br />Hej!!

Skall man använda nåt speciellt fett som tål höga temperaturer eller går bra med vilket som???

Mvh
//Filip

vet att det säljs specialfett för de som trimmar lambretta, då för att fylla vevlagret. men på en vespa tror jag inte att det är nödvändigt, det är ingen risk att motorblocket blir så varmt. använd vanligt stadard lagerfett

Federico
Post Reply