Äger en prima Prima III och renoverar just nu min andra. Har dessutom fått tag i ett skogsvrak och upptäcker att mitt i rosthögen sitter en fin motor med omborrad cylinder.Inga repor alls och kolven ser ny ut.Förmodligen borrad strax innan den övergavs.Äger även en hygglig originalcylinder(1700 mil. Dags att skruva ihop men vilken av cylindrarna skall jag välja?
Frågan är; finns det nackdelar med att använda en omborrad cylinder?Eftersom topplocket inte omborrats uppstår en liten kant mellan packning och cylinderväggen.Har det någon betydelse?
Finns det någon NSU renoverare bland allt Vespafolket? Hör av dig för ev utbyte av delar och erfarenheter.
NSU Prima igen
Hej!
Inga direkta nackdelar med en omborrad cylinder så länge den är uppborrad med rätt spel etc.
Om du är osäker så mät kolv och cylinder och kontrollera att spelet är korrekt.
Uppborrningen är såpass liten att packningens storleksskillnad är försummbar.
Jag har bara fixat ett par motorer på den modellen som kallas NSU-Lambretta i Tyskland (Prima D i Sverige?) men har aldrig pillat med Prima III.
VH/Calle
Inga direkta nackdelar med en omborrad cylinder så länge den är uppborrad med rätt spel etc.
Om du är osäker så mät kolv och cylinder och kontrollera att spelet är korrekt.
Uppborrningen är såpass liten att packningens storleksskillnad är försummbar.
Jag har bara fixat ett par motorer på den modellen som kallas NSU-Lambretta i Tyskland (Prima D i Sverige?) men har aldrig pillat med Prima III.
VH/Calle
Tack Calle men ett problem har uppkommit. Kolven ser ny ut skrev jag men tyvärr är kolvringarna torkat fast i spåren efter 40 år. Inte oxider utan urgamla förbränningsrester som blivit stenhårda. Kan man våga sig på att värma loss dom? Finns något lösningsmedel man kan pröva? Nya ringar finns att få tag i men dom är inte billiga.
-
- Lärling
Visst Patrik, huvuddelen av den Prima jag plockar ihop kommer från Källby(ligger utanför Lidköping) men frågan var om det finns något effektivt lösningsmedel för gamla förbränningsrester. Har testat invändig motortvätt men det räcker inte. Visst,jag kan väl sprätta bort kolvringarna i bitar och skaffa nya men frågan intresserar mig. Är gamla förbränningsrester så inerta att dom inte går att få bort kemiskt?
Hej!
Problemet är att dom flesta kemiska huskurer går hårt åt kolvens aluminium, men du skulle kunna testa CRC gasket remover http://www.crceurope.com/wwwcrc/tds/TCA ... KETREM.PDF eller CRC Bräkleen bromsrengöring.
VH/Calle
Problemet är att dom flesta kemiska huskurer går hårt åt kolvens aluminium, men du skulle kunna testa CRC gasket remover http://www.crceurope.com/wwwcrc/tds/TCA ... KETREM.PDF eller CRC Bräkleen bromsrengöring.
VH/Calle
-
- Lärling
Prövade förslagen ovan men hartserna visade ingen tendens att mjukna. Så det blev gaspenna och mejsel.Den översta ringen lyckades jag bränna loss men de båda andra knäckte jag tyvärr.Kolvspåren var
i varje fall lätta att rensa. Nu blir det att ringa runt efter nya
kolvringar. Tack till er som försökte hjälpa till.
Bosse
i varje fall lätta att rensa. Nu blir det att ringa runt efter nya
kolvringar. Tack till er som försökte hjälpa till.
Bosse