Hej
Är det någon som vet om det går att importera en gammal -50,
-60 tals vespa från italien utan papper och sen registrera den i sverige.
Mvh Tobbe
Import
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tobbe</i>
<br />Hej
Är det någon som vet om det går att importera en gammal -50,
-60 tals vespa från italien utan papper och sen registrera den i sverige.
Mvh Tobbe
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja, det går. Enklast om det är en modell som fanns i sverige på den tiden.
Federico
<br />Hej
Är det någon som vet om det går att importera en gammal -50,
-60 tals vespa från italien utan papper och sen registrera den i sverige.
Mvh Tobbe
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja, det går. Enklast om det är en modell som fanns i sverige på den tiden.
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tobbe</i>
<br />Hej!!
Det är en Vespa 150cc Super dom fanns väl i sverige.
Jag har en bild på den men vet inte hur man gör för att den ska synas här. Hur gör man!!! Skulle vilja veta årtal på ett ungefär.
Mvh Tobbe
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Om det är Italiensk Super (riktiga namnet) så kan det nog vara så illa att den inte fanns i Sverige. De som kallas Super i Sverige heter inte samma sak i Italien, där brukar man kalla dem för chassiekoden eller bara Vespa 150.
Italienska super är en lite speciell modell med 8" fälgar, Sprintliknande ram och Primaverastyre (eventuellt Sprintstyre)
...det behöver inte vara omöjligt att regga en sådan
Federico
<br />Hej!!
Det är en Vespa 150cc Super dom fanns väl i sverige.
Jag har en bild på den men vet inte hur man gör för att den ska synas här. Hur gör man!!! Skulle vilja veta årtal på ett ungefär.
Mvh Tobbe
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Om det är Italiensk Super (riktiga namnet) så kan det nog vara så illa att den inte fanns i Sverige. De som kallas Super i Sverige heter inte samma sak i Italien, där brukar man kalla dem för chassiekoden eller bara Vespa 150.
Italienska super är en lite speciell modell med 8" fälgar, Sprintliknande ram och Primaverastyre (eventuellt Sprintstyre)
...det behöver inte vara omöjligt att regga en sådan
Federico
Hej
Du kan ju kolla här på bilderna.
Vad det är för sort och vad för år på ett ungefär.
http://www.nduro.se/vespa.jpg
http://www.nduro.se/vespa1.jpg
Mvh Tobbe
Du kan ju kolla här på bilderna.
Vad det är för sort och vad för år på ett ungefär.
http://www.nduro.se/vespa.jpg
http://www.nduro.se/vespa1.jpg
Mvh Tobbe
just en sån jag menade (http://www.scooterhelp.com/scooters/VBC.150super.html)
finns inte i sverige som sagt, men är inte speciellt ovanlig utomlands
Federico
finns inte i sverige som sagt, men är inte speciellt ovanlig utomlands
Federico
Återupplivar tråden.
Är det fortfarande möjligt att registrera ett italienskt fordon utan papper eller skylt i Sverige?
Det är enoooormt intressant eftersom papperslösa fordon, i synnerhet serie III Lambrettor, inte kostar så hysteriskt mycket i Italien eftersom det lär vara i princip omöjligt att återregistrera dem här...
Är det fortfarande möjligt att registrera ett italienskt fordon utan papper eller skylt i Sverige?
Det är enoooormt intressant eftersom papperslösa fordon, i synnerhet serie III Lambrettor, inte kostar så hysteriskt mycket i Italien eftersom det lär vara i princip omöjligt att återregistrera dem här...
Svårt (omöjligt) att regga in scooter från utlandet utan papper på lagligt sätt i sverige nuförtiden som jag har förstått det.
MHRF för tydligen dialog med transportstyrelsens jurister om det omöjliga i situationen så vi får hoppas att det löser sig.
Har någon här på forumet erfarenhet av att gå via dansk inregistrering?
Crispin
MHRF för tydligen dialog med transportstyrelsens jurister om det omöjliga i situationen så vi får hoppas att det löser sig.
Har någon här på forumet erfarenhet av att gå via dansk inregistrering?
Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
På transportstyrelsens webbplats står det:
#
Observera! Originalhandlingar som vi kräver att du skickar in i samband med din ansökan arkiveras hos oss på Transportstyrelsen. Du kan därför inte få tillbaka dina handlingar.
Registreringsbevis från ursprungslandet i original. Vid ursprungskontrollen kontrollerar vi att fordonet är fritt för omsättning inom EU och att fordonet varit permanent registrerat i föregående registreringsland. Registreringsbeviset ska du få av säljaren.
Observera att vi vill ha in samtliga utfärdade registreringsbevis i original (om det finns fler) och att vi inte återlämnar inskickade orginalhandlingar.
---
Tillverkarintyg om det inte finns en utfärdad registreringshandling för fordonet. Bilprovningen kräver ett tillverkarintyg i original på tunga bilar samt lätta och tunga släp. Tillverkarintyget ska du få av tillverkaren eller generalagenten."
Tolkar jag detta rätt om jag läser det som att ett tillverkarintyg räcker om det inte finns regbevis?
Tilläggsfråga: vem utfärdar ett tillverkarintyg på ett fordon som gått ur produktion (läs lambretta) utan generalagent?
#
Observera! Originalhandlingar som vi kräver att du skickar in i samband med din ansökan arkiveras hos oss på Transportstyrelsen. Du kan därför inte få tillbaka dina handlingar.
Registreringsbevis från ursprungslandet i original. Vid ursprungskontrollen kontrollerar vi att fordonet är fritt för omsättning inom EU och att fordonet varit permanent registrerat i föregående registreringsland. Registreringsbeviset ska du få av säljaren.
Observera att vi vill ha in samtliga utfärdade registreringsbevis i original (om det finns fler) och att vi inte återlämnar inskickade orginalhandlingar.
---
Tillverkarintyg om det inte finns en utfärdad registreringshandling för fordonet. Bilprovningen kräver ett tillverkarintyg i original på tunga bilar samt lätta och tunga släp. Tillverkarintyget ska du få av tillverkaren eller generalagenten."
Tolkar jag detta rätt om jag läser det som att ett tillverkarintyg räcker om det inte finns regbevis?
Tilläggsfråga: vem utfärdar ett tillverkarintyg på ett fordon som gått ur produktion (läs lambretta) utan generalagent?