Fotbromskontakt Vespa 150

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Fotbromskontakt Vespa 150

Post by Thomas T »

Hej! Håller på att montera ihop en Vespa 150 -59 som jag haft isär i smådelar. Ett problem är hur elkontakten till bromsljuskontakten ska monteras vid fotbromsen. Den gamla var bara skrot så det var ingen ledtråd. Med den nya kontakten följde två små lösa metallbleck som jag antar ska lödas fast på de två sladdarna. Men hur, och hur ska de se sedan skruvas fast? Har tittat på olika sprängskisser men de är inte tillräckligt detaljerade. Om någon kan bifoga en bild, bra foto, eller tydlig förklaring vore jag extremt tacksam!

Frånsett detta börjar den annars bli klar!

Thomas
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

tjena.

bromsljuskontakten till din 59:a ska vara monterad så att stiften ligger ihop och ger kontakt när man INTE bromsar, sedan ska den bryta när bromsar (blecken ska åka isär). elsystemen på Vespa 150 fram till Sprint är konstruerade så. sedan ger den kontakt vid inbromsning som en "normal" kontakt på senare modeller. Därför finns det två olika typer av brytare.

hoppas det var till någon hjälp

Federico
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Thomas T »

Tack för snabbt svar Federico...tyvärr är det inte glasklart. Jag fattar fortfarande inte hur de två bläcken ska sitta om de ska påverkas av fjädern. Det ena bläcket är större och bockat som ett "U". Det andra är mindre och plant. Hur ska de sitta i realtion till varandra och hur ska de sitta på/med själva kontakten i plast? Hur ska de sedan sitta på Vespan, på utsidan av kontakten eller mellan kaross och kontakt? Och i vilket av de två skruvhålen i kontakten?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

de kontakter som jag har mekat med har haft stiften intryckta i spår som håller dem på plats, sedan ska det sitta en gummipackning mellan kontakten och ramen som isolerar stiften så de inte kommer i kontakt med ramplåten. minns inte om det ena stiftet jordas i en av skruvarna.
Skruvarna sitter sedan i de gängade hålen i ramen, den undre skruven lossar man för att justera in kontakten.

http://www.meshmen.com/touring/VGL_wb.html

Federico
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Thomas T »

har kolla på länken du skickade med den är som alla andra förenklad så detaljerna framgår inte. Hur de två bläcken ska få kontakt och dessutom påverkas av fjädern verkar helskumt. Men jag får forska vidare.
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Thomas T »

Fick denna bild av Göran i Trosa som var perfekt, den visar precis hur blecken ska sitta. Hade aldrig listat ut detta själv. blecken sitter i kontaktens baksida på varsin sida av fjädern. Hade tänkt lägga ut bilden här, men jag fattar inte hur man bifogar en bild på detta forum.
Post Reply