Renovera framgaffel TV175 Ser. 3...?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Renovera framgaffel TV175 Ser. 3...?

Post by Hedge »

Hallå!

Jag tänkte mig att renovera framgaffeln på min TV175 ser.3. Jag är lite osäker på vilka delar jag ska köpa nya, och vilka som man helst behåller orginal. Har hört att länkarmarna oftast är sämre om man köper nya (indiska), och det kanske gäller även andra delar, som t ex stången inuti fjädrarna och själva fjädrarna.

Är det någon som kan säga exakt vilka grejor man SKA köpa nytt, och vilka man helst bevarar orginal när man vill ha en framvagn i nyskick?

Mvh

Göran
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Oftast kan du återanvända fjädrarna och stången innuti.

Det man i princip alltid borde byta är gummikuddarna (4st) samt länkarmasbussningarna och länkarmsbultarna. Stötdämparna kan också vara idé att byta.

Det finns vissa indiska länkarmar som är helt okej, oftast har dock de flesta modernare länkarmar plastbussningar viket dock funkar bra men slits snabbare. Tänk på att det är specifika länkarmar till skivbroms...

De vanligaste felen på denna typen av gaffel brukar vara att bussningarna och bultarna inte löper som dom skall samt att länkarna rör sig ojämt p.g.a. smuts.

VH/Calle
Post Reply