Når jeg girer så "slår" den i gir, feil??

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Dysan
Drömmare
Drömmare

Når jeg girer så "slår" den i gir, feil??

Post by Dysan »

Halloen,

Har kjøpt en Fransk produsert(lisens?) Vespa 125cc 1965 model og den slår i girne når jeg girer opp eller ned. Nå er ikke jeg vant med Vespa og det er første gang jeg kjører en slik så her lurer jeg på om girskifte på disse går fint uten noe lyd. Vis jeg girer forsiktigt og tar det roligt så går det fint, men tar jeg inn cluten og vrir handtaket ned for å gire så "slår" den i gir.
Har sjekket clutch og den tar fint og frigjør fint.

Skal det være slik og hvis ikke hva kan jeg gjøre.

Takker for alle svar
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Dysan</i>
<br />Halloen,

Har kjøpt en Fransk produsert(lisens?) Vespa 125cc 1965 model og den slår i girne når jeg girer opp eller ned. Nå er ikke jeg vant med Vespa og det er første gang jeg kjører en slik så her lurer jeg på om girskifte på disse går fint uten noe lyd. Vis jeg girer forsiktigt og tar det roligt så går det fint, men tar jeg inn cluten og vrir handtaket ned for å gire så "slår" den i gir.
Har sjekket clutch og den tar fint og frigjør fint.

Skal det være slik og hvis ikke hva kan jeg gjøre.

Takker for alle svar
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hej. Det låter ganska illa när man växlar en gammal vespa, speciellt när man lägger i ettan stillastående. De äldre låter mer än t.ex PX.
Men om du ändå misstänker att det är något fel så börja med att kolla det som du kommer åt utifrån.

1. växelboxen (där växelvajrarna sitter på motorn). det är valigt att boxen är sliten och glapp, detta gör att växelföraren inte håller sig på rätt plats. om det låter mer att växla med en sliten box är svårt att säga.

2. testa att palla upp vespan och växla lite samtidigt som du rullar bakhjulet, låter det lika illa när lådan inte är belastad.

och sedan inuti motorn.

3. ryckutjämnaren (sitter mellan koppling och julgran). ryckutjämnaren kan vara sliten, den innehåller ett antal fjärdrar som sitter inkapslade mellan två stålskivor. skivorna är nitade. ryckutjämnaren kan vara trasig inuti utan att det syns på utsidan, eller så är nitarna och skivorna lösa. man kan inspektera delar av den genom att plocka ur kopplingen.

Federico
Dysan
Drömmare
Drömmare

Post by Dysan »

Hei

Takker for rask svar.
Jeg er usikker på om det skal være slik for når jeg girer forsiktig så går det greit å gire nesten uten noe lyd, men når jeg girer fort så "slår" når den går i gir. Jeg skiftet olje på den og da var det ikke noe antydning til metall sponi oljen. Tenker da på om den ikke gikk gikk skikkelig i gir så kunne det komme noe metall spon i oljen.

Nå vespaen står stille og jeg skifter gir med cluthen inne så slår den litt når den går i gir.

Jeg skal teste også som du skrev å få bakhjulet opp av bakken å gire uten belasting når den går for å se om det går bedre da.

Men slik du skiver så "Det låter ganska illa när man växlar en gammal vespa, speciellt när man lägger i ettan stillastående" så det er helst når den skal i første gir, men hvordan er den når du girer videre i andre og tredje låter det ganske illa også???

Takker for svar igjen:)

Takker
Post Reply