Vespa 50 special -78

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Peter71
Drömmare
Drömmare

Vespa 50 special -78

Post by Peter71 »

Hej. Jag har för avsikt att renovera ett gammalt vrak. I första hand till trafikdugligt skick. Enl. mina efterforskningar så är det en Special från -78, med en motor från -81. D.v.s 4 vxl. manuell med en motor på 2,4hk. Nu till lite frågor:
1. Detta borde innebära att den skall reggas och bes. som lätt mc? Dessvärre saknas både papper och regskylt - Förslag på åtgärd.
2. Lamellerna är helt slut=Klyva motorn för att byta? (jag är novis på vespamotorer)
3. Hur många lameller har min maskin, tre el. fyra?
4. Någon driftig person har bytt cyl.(nu 125cm³) + förgasare vilket gör att den går som :twisted:själv. Hur fort bör en 50S gå?

Tacksam för svar!
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

God morgon!

Lite snabba svar;
1. Detta är en hart när omöjlig operartion att få den nyreggad som en lätt MC, såpass svårt att det borde vara lättare att köpa en annan Vespa -- eller så att säga 'endast' köra inom inhägnat område.
2. Man behöver inte klyva motorn för att byta kopplingslamellerna. Du behöver ett specialverktyg och det är en kopplingsavdragare, resten kan du göra med standardverktyg. Kopplingen hittar du bakom luckan ovanför/bakom hjulet.
Se mer här: http://website.lineone.net/~smallframes/engine13.htm
3. Tre st.
4. En 50 Special går olika fort beroende vilken marknad den är såld på, men mellan 40 och 70km/h är vanligt. 50 Special såldes aldrig i Sverige, men dock i Tyskland därifrån de flesta 50 Special som finns i Sverige (eller alla fall dom i Skåne) kommer ifrån. 50S är för övrigt inte samma som 50 Special.

Jag gillar förresten 50 Special skarpt, det var den typen av scooter som ledde ner mig kraftigt i scooterträsket.

/Calle
Peter71
Drömmare
Drömmare

Post by Peter71 »

Hej och tack för svaret. Jag har varit i kontakt med b.l.a MHRF och de kan ev. ställa upp med en ursprungskontroll. Det kanske dock inte hjälper om 50 Special aldrig sålts i Sverige:?:Hur som helst; om jag nu skulle komma så långt som till SBP, vad behövs i utrustningsväg? Jag tänker på blinkers, bromsljus, backspeglar, hastighetsmätare....
Dessutom blir det till att strypa effekten lite, då den i nuläget är god för +100km/h:)
Slarvigt skrivit i förra frågan: jag är medveten om att 50S och 50 Special är skilda modeller.
Peter71
Drömmare
Drömmare

Post by Peter71 »

Ingen som vet vad som gäller i utrustningsväg, för årsmodell -78?
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Dag »

Blinkers, bromsljus (dessvärre) både för fram- och bakbroms (gränsen för frambroms går vid -78), hastighetsmätare.

Dag
Peter71
Drömmare
Drömmare

Post by Peter71 »

Tack!
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Hej!

Du behöver INTE ett specialverktyg (kopplingsavdragare) för att byta kopplingslameller. Det går alldeles utmärkt med en bit (ca 10-15 cm) gängad stång, två muttrar och slutligen en styv bricka i rätt dimension. Om du inte förstår hur jag menar, förklarar jag mer utförligt om du vill.

V H

Fredrik
Peter71
Drömmare
Drömmare

Post by Peter71 »

Hej. Jag gjorde ett försök utan avdragare. Lamellerna gick bra att få bort (och fjädern hoppade liksom ur av dig själv...), däremot lyckades jag inte pressa ihop paketet med de nya lamellerna. Det resulterade i att jag har beställt en avdragare. (Fortsättning följer)
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Hej igen!

Det är mycket enkelt att både komprimera och dekomprimera med en gängad stång, två muttrar samt en bricka: A) Lossa centrummuttern på kopplingskorgen. B) Gänga på en passande mutter till HÄLFTEN på gängorna i centrum av kopplingskorgen. C) Gänga ned en 10-15 cm gängad stång i resten av muttern. D) På med en bricka (smalare än kopplingspaketets öppning, bredare än kopplingskorgens "hål") och en mutter. E) Komprimera fjädern och ta loss lamellerna.

Image

Image

Image

Image

V H

Fredrik
Post Reply