Änligen V50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
erdans
Drömmare
Drömmare

Änligen V50

Post by erdans »

Hej all vespa mästare,

Efter månader av letande köpte jag för några veckor sedan en V50L (1970). Den är handmålad och i allmänt dåligt skick men jag är nöjd ändå. Jag planerar att ägna vintern åt plocka ner/ihop motorn.

Läget med motorn är:
1. Den drar tjuvluft
2. Den läcker olja
3. Den är slö (så klart)
4. Det låter som om något lager är slut. Det viner från motorn, speciellt vid fullgas/högt varv, och det verkar inte vara beroende av hur snabbt vespan rullar.

Med tanke på ovanstående så måste det ju bli en helrenovering.
Självklart har jag en massa frågor, bla:
1. Vilka lager skall man byta? Alla?
2. Jag vill trimma lite (återigen är det det där att bli omcyklad upp över söder som spökar), hade tänkt mig ny öppen vev och primär växel. Jag tänker inte byta cylinder, möjligtvis till en ny 50cc om den gamla är för sliten.Vad skall man tänka på när man köper vev, vilka kan ni rekomendera? Jag planerar att använda vespan dagligen så jag vill att delarna ska ha bra tillförlitlighet.
3. Hur ska jag göra med kopplingen? Ska jag byta/uppgradera den när jag ändå har motorn i delar? Och i så fall till vad?
4. Hur tvättar man motor delarna på bästa sätt? Diesel bad?
5. Är det någon som har erfarenhet av att sätta i hopp en motor i en lägenhet? Är det en galnings projekt? Jag tänkte ta i sär och tvätta i min flickväns föräldrars garage men när allt är rent och tort tycker jag inte att det borde vara så smutsigt?

Hur som helst är det kul att äntligen ha en moped, och att få delta i forumet.
Hoppas det blir åka av i vår...

/Erik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Hej och grattis till Vespan!

<i>1. Den drar tjuvluft</i>
-brukar fixa sig efter packboxbyte
<i>2. Den läcker olja</i>
-kan försvinna med ny packning och/eller packning på tub
<i>3. Den är slö (så klart)</i>
-till just Vespa 50 finns väl det största utbudet av effekthöjande eftermarknadskomponener (läs trimdelar)
<i>4. Det låter som om något lager är slut. Det viner från motorn, speciellt vid fullgas/högt varv, och det verkar inte vara beroende av hur snabbt vespan rullar.</i>
-kan vara helt normalt, smallframemotorer har ett annat transmissionsljud än andra Vespamotorer, låter lite mer vinande eller påminner om ljudet av en backande bil (inte så tydligt som en bil såklart)

<i>Med tanke på ovanstående så måste det ju bli en helrenovering.
Självklart har jag en massa frågor, bla:
1. Vilka lager skall man byta? Alla?</i>
-har man isär hela motorn så vaför inte? lilla lagret på julgranen kan vara knepigt att få ur, värm ordentligt
<i>2. Jag vill trimma lite (återigen är det det där att bli omcyklad upp över söder som spökar), hade tänkt mig ny öppen vev och primär växel. Jag tänker inte byta cylinder, möjligtvis till en ny 50cc om den gamla är för sliten.Vad skall man tänka på när man köper vev, vilka kan ni rekomendera? Jag planerar att använda vespan dagligen så jag vill att delarna ska ha bra tillförlitlighet.
3. Hur ska jag göra med kopplingen? Ska jag byta/uppgradera den när jag ändå har motorn i delar? Och i så fall till vad?</i>
-köp en bra vev från början, sådana delar som sitter inuti motorn är jobbiga att byta.
<i>4. Hur tvättar man motor delarna på bästa sätt? Diesel bad?</i>
fotogen kanske fungerar, annars går det bra med avfettning eftersom du tänker riva den. fälgrengöring för aluminiumfälgar gör underverk på motorblock
<i>5. Är det någon som har erfarenhet av att sätta i hopp en motor i en lägenhet? Är det en galnings projekt? Jag tänkte ta i sär och tvätta i min flickväns föräldrars garage men när allt är rent och tort tycker jag inte att det borde vara så smutsigt?</i>
-såklart du kan meka hemma! det som brukar bli jobbigt är avgasystem och bensintankar som stinker.

<i>Hur som helst är det kul att äntligen ha en moped, och att få delta i forumet.
Hoppas det blir åka av i vår...</i>

-lycka till

/Erik

[/quote]<i></i><i></i>

Federico
Post Reply