Hej!
Har en Vespa 150 från 60-talet. Motorn är ju på 6 volt, detta innebär att jag har dålig lyse och en tuta som knappt låter alls om man inte stänger av ljuset. Var det verkligen så här dåligt i orginal?
Jag har inget batteri i den.
Hur löser man detta? Kan man uppgradera 6 voltaren till en 12 volts motor? Eller går det att sätta in ett batteri? Inte ens på höga varv är ljuset eller tutan bra, så det känns mer värt att uppgradera till 12 volts än att sätta in ett 6 volts batteri...
Tacksam för hjälp!
6 volt -> 12 volt?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Jacob</i>
<br />Hej igen,
Men hur bra eller dåligt var egentligen ljuset och tutan i orginal?
När det var rättkopplat och jordat, med rätt lampor och magnetismen f*nns?
Jag tror inte det ska var något av ovanstående fel på min, och tutan och lampan är under all kritik....
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
En Touring med felfritt ljus (25watt 6V fram) lyser riktigt bra med tanke på reflektorns storlek.
12 V system med 25watt lyser inte starkare, skillnaden är att 12V systemen ger tillräckligt med ström även på tomgång. Man behöver alltså inte varva motorn för att det ska lysa starkare.
Tutan kan bli dålig rent mekaniskt (rost m.m.), allstå kan det vara bra ström men fram ändå dåligt ljud.
Kolla så att det verkligen sitter 6v lampor överallt och framlampan får inte vara mer än 25watt, det är vad systemet pallar med.
Federico
<br />Hej igen,
Men hur bra eller dåligt var egentligen ljuset och tutan i orginal?
När det var rättkopplat och jordat, med rätt lampor och magnetismen f*nns?
Jag tror inte det ska var något av ovanstående fel på min, och tutan och lampan är under all kritik....
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
En Touring med felfritt ljus (25watt 6V fram) lyser riktigt bra med tanke på reflektorns storlek.
12 V system med 25watt lyser inte starkare, skillnaden är att 12V systemen ger tillräckligt med ström även på tomgång. Man behöver alltså inte varva motorn för att det ska lysa starkare.
Tutan kan bli dålig rent mekaniskt (rost m.m.), allstå kan det vara bra ström men fram ändå dåligt ljud.
Kolla så att det verkligen sitter 6v lampor överallt och framlampan får inte vara mer än 25watt, det är vad systemet pallar med.
Federico