Kilspåret till svänghjulet...(Primavera)

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Terraplane Blues

Kilspåret till svänghjulet...(Primavera)

Post by Terraplane Blues »

Hej alla!

Fick plötsligt tändningsproblem på min Primavera häromdagen. Den ville inte alls mer. Trodde först att det var kondingen eller tändspolen, men det visade sig att kilen till svänghjulet hade "gnagts" av och delat sig i två delar. Pillade försiktigt ut resterna ur kilspåret och noterade att kilspåret (p g a tidigare ägares oaktsamhet, eller p g a slitage?) var något större upptaget än vad bredden på kilen är. Lånade en kil från en av mina V 50:or - en kil som dock hade sett sina bästa dagar: jackad, sned, skev o s v. Satte i kilen och Primaveran funkade igen. Detta höll till igår och jag fick leda Vespan hem från stan... :( Har inte orkat ta itu med den än... Gissar att den "nya" kilen har gett upp den också.

Nu till frågan: Hur pass viktigt är det att kilspåret är "tight" runt kilen? Finns det några bra tricks att täta eventuellt glapp? Finns det bättre kilar att tillgå?

Och till sist: Varför är det alltid strul med gamla vespor? Grrr... :evil:

Förresten: lämpligt brytaravstånd till (trimmad) Primavera? 0,40?

Vänliga hälsningar

/ Fredrik Olsson a. k. a. "Sandalmannen"
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Det är inte jätteviktigt att kilspåret är tight men det är jätteviktigt att svänghjulet passar exakt på konan på vevpartiet.
Om nu kilen har brutits någon gång är det stor risk att kanten av kilspåret sticker ut och kanten och gör att konan har för liten anläggningsyta.

Så testa att svänghjulet passar, om inte fila ner eventuella ojämnheter. Efter nerfilning smörj in konan med ventilsslippasta och snurra fram och tillbaka tills det känns tight.
Gör helt rent och montera NY kil.

0,4 är nästan alltid ett lämpligt brytaravstånd. Trimmad som otrimmad.

VH/Calle
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Hej och tack för ditt svar, Calle!

Men om inte kilen sitter tight i kilspåret torde ju kilen få sig en "känga", bl a vid varje igångsättning. Glömde kanske att förtydliga att glappet är i "sidled", d v s kilspåret har blivit bredare än kilen är i bredd (vilket är ca 3 mm). Jag vill ha det till att detta fenomen - avhuggna och deformerade kilar - kommer att bli ett återkommande problem om kilspåret inte sitter tight runt kilen på bredden. Det bör ju bli en slags "automatisk kilknäckare" om man vill skoja till det lite...

Ska prova ventilslippasta och NY kil i veckan - tack!

Vänliga hälsningar

/ Fredrik Olsson a. k. a. "Sandalmannen"
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej igen!

Kilen sitter där endast som en styrning.

Det finns annars en firma i Eslöv som kan ta upp nytt kilspår men då får du riva motorn...

VH/Calle
Lars
Drömmare
Drömmare

Post by Lars »

Hej.
Jag hade samma problem på min Touring. Jag slipade noggrant med ventilslippasta. Tog sedan en ny kil och riktade in den, och fyllde sedan mellanrummet med kemisk metall. När det hade härdat tog jag bort kilen , och fortsatte att slipa konan till det var kontakt överallt.
Gör du det noga blir det ingen belastning på kilen.

mvh
Lars
fat_mac
Entusiast
Entusiast

Post by fat_mac »

Det är lätt gjort att kilen bygger lite för mycket från centrum på axeln. Testa att slipa ned "höjden" och eventuellt längden på kilen så att inte svänghjulet hänger på kilen. På min Touring var spåret förstorat men jag slipade ner kilen och såg till att den inte stack upp åt nåt håll, då funkade det prima.

// Mackan
Post Reply