Ständigt denna Vespa... Det var ett tag sen men nu behöver jag hjälp igen.
Kan inte stänga av min Vespa p200e (-83) med tändningsnyckeln. Det kan man ju leva med, men den går också att starta utan nyckeln i, vilket inte är så bra, ju... Glödlampan till strålkastaren pajar ideligen, och nu har baklamporna börjat ge upp. Har försökt hitta något fel, men inte lyckats. Med min ringa fordonselektriska kunskap antar jag att det är ett jordfel när alla kablar verkar sitta som de ska. Men var 17 då nånstans??? Har Piaggio jordning nånstans jag inte känner till?
P200E, el(ände)
Hallå,
Scooterhelp.com har bra kopplingsscheman för P200:
http://www.scooterhelp.com/electrics/pa ... .p200.html
Vet inte om det framgår i schemana men på min P200-motor går det en jord-kabel (brun-beige) från CDI-boxen till fläktskyddet.
// Mackan
Scooterhelp.com har bra kopplingsscheman för P200:
http://www.scooterhelp.com/electrics/pa ... .p200.html
Vet inte om det framgår i schemana men på min P200-motor går det en jord-kabel (brun-beige) från CDI-boxen till fläktskyddet.
// Mackan
-
- Drömmare
- Posts: 8
- Joined: Mon 07 Nov 2005, 16:37
- Location: Sweden
Den bruna grejen mellan motorn och CDI:n är hel. Ska kolla upp hemsidtipset.
Den gröna prylen verkar hel. Men jag får väl ta ur och kolla hela vägen... D'oh! Men vad betyder sp-reg? SmåPulRegulatorn?
Det var ett tag sen jag nyttjade hemsidan och Forumet. Är än mer imponerad än förr. Snabba kunniga svar. Impressive! Ska göra några tappra försök att hitta rätt fel, men det ser ut som jag har hela vintern på mig... jag tillhör inte dubbdäcksfolket.
Tack för hjälpen!
Mr T, Gävle
Den gröna prylen verkar hel. Men jag får väl ta ur och kolla hela vägen... D'oh! Men vad betyder sp-reg? SmåPulRegulatorn?
Det var ett tag sen jag nyttjade hemsidan och Forumet. Är än mer imponerad än förr. Snabba kunniga svar. Impressive! Ska göra några tappra försök att hitta rätt fel, men det ser ut som jag har hela vintern på mig... jag tillhör inte dubbdäcksfolket.
Tack för hjälpen!
Mr T, Gävle
[quote]<i>Originally posted by statuestalker</i>
<br />Ständigt denna Vespa... Det var ett tag sen men nu behöver jag hjälp igen.

1. Kan inte stänga av min Vespa p200e (-83) med tändningsnyckeln. Det kan man ju leva med, men den går också att starta utan nyckeln i, vilket inte är så bra, ju...

2.Glödlampan till strålkastaren pajar ideligen, och nu har baklamporna börjat ge upp. Har försökt hitta något fel, men inte lyckats.
<br />Ständigt denna Vespa... Det var ett tag sen men nu behöver jag hjälp igen.

1. Kan inte stänga av min Vespa p200e (-83) med tändningsnyckeln. Det kan man ju leva med, men den går också att starta utan nyckeln i, vilket inte är så bra, ju...

2.Glödlampan till strålkastaren pajar ideligen, och nu har baklamporna börjat ge upp. Har försökt hitta något fel, men inte lyckats.
[quote]<i>Originally posted by fritte</i>
<br />[quote]<i>Originally posted by statuestalker</i>
<br />Ständigt denna Vespa... Det var ett tag sen men nu behöver jag hjälp igen.

Q1. Kan inte stänga av min Vespa p200e (-83) med tändningsnyckeln. Det kan man ju leva med, men den går också att starta utan nyckeln i, vilket inte är så bra, ju...

Q2.Glödlampan till strålkastaren pajar ideligen, och nu har baklamporna börjat ge upp. Har försökt hitta något fel, men inte lyckats.
A1, förbindelsen mellan t-lås & t-spole, grön kabel, plint längst ut på t-spolen, är bruten....Tändningslåset är en "kortslutningsknapp" som du bryter då du "slår på" tändningen.
A2. spänningsregulatorn har pajat så strömmen går till lamporna oreglerad. Kolla spänningsregulatorns jord.
<br />[quote]<i>Originally posted by statuestalker</i>
<br />Ständigt denna Vespa... Det var ett tag sen men nu behöver jag hjälp igen.

Q1. Kan inte stänga av min Vespa p200e (-83) med tändningsnyckeln. Det kan man ju leva med, men den går också att starta utan nyckeln i, vilket inte är så bra, ju...

Q2.Glödlampan till strålkastaren pajar ideligen, och nu har baklamporna börjat ge upp. Har försökt hitta något fel, men inte lyckats.
A1, förbindelsen mellan t-lås & t-spole, grön kabel, plint längst ut på t-spolen, är bruten....Tändningslåset är en "kortslutningsknapp" som du bryter då du "slår på" tändningen.
A2. spänningsregulatorn har pajat så strömmen går till lamporna oreglerad. Kolla spänningsregulatorns jord.
-
- Drömmare
- Posts: 8
- Joined: Mon 07 Nov 2005, 16:37
- Location: Sweden
Okej. Tack! Tror jag fattar. Men jag måste fråga en grej till. Och det här är lite pinsamt... att avslöja sin totala okunskap om ett fordon man ägt 22 år...
men okej... Är spänningsregulator och CDI-box samma sak? Och funkar det med gummiklubba eller blyslägga?
Jag tycker det kan vara nog så krångligt med det mekaniska, men jag kan bli fullständigt galen på det elektriska...


<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Vet ej, spänningregulatorn är den stora prylen på vänster sida, bakom reservhjulet. Lilla prylen är blinkrelät.
CDI tror jag hänvisar till T-spolen.
Leif:)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Just så. Tändspole och CDI är ingjutna i samma box.
Federico
<br />Vet ej, spänningregulatorn är den stora prylen på vänster sida, bakom reservhjulet. Lilla prylen är blinkrelät.
CDI tror jag hänvisar till T-spolen.
Leif:)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Just så. Tändspole och CDI är ingjutna i samma box.
Federico