Vilka trim skall jag välja...

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Vomitsquad
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Vilka trim skall jag välja...

Post by Vomitsquad »

Har en standard V50 med ET3-avgas. Den gör väl strax över 40 nu. Jag kommer skaffa 10" fälgar till våren.
Jag vill ha lite mer acc och framför allt styrka i uppförsbackar. 50-55 räcker gott som topphastighet i nuläget. Vill gärna bli av med så mycket vibrationer som möjligt.
Vad skall jag välja att uppgradera? Blir nästan sugen på att byta allt när man ändå håller på men jag vill faktiskt inte ha en hoj som gör uppåt 100.
Är det inte lite overkill att slänga på en 75cc? Hur stor är risken att lagen hugger en såvida man inte drar på på olämpliga ställen? Är det safe att trimma en veteranhoj när man är närmare 30? Man tilhör ju inte målgruppen för polisens moppespanare om man säger...:wink:
Chainsaw Kid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Chainsaw Kid »

Känsligt och välbekant ämne. Jag har den något naiva tesen att att "höga varv i en plåtmoppe röjer en trimmare", så lågvarvig cylle är nog ett plus. Men en D.R 85:a kan kanske även den låta suspekt för en rutinerad konstapel. Har dock inte träffat någon än. (Kör som folk, och ofta i grav motvind).:oops:

/Snart 40- kanske dax för kort-vespa ?
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

Heisan!

Jeg har en V50S som jeg har montert DR75-kit på... Kjørte først med en Leovince-potte, men det gikk for fort:oops: og bråkte for mye!:cry:

Så nå kjører jeg med origianl 16/16-forgasser med 74-mainjet og original eksos. Da går alt så mye bedre da jeg ikke tiltrekker meg for mye oppmerksomhet og scooteren ser original ut... :D
Men det er fullt mulig å kjøre på bakhjulet om det skulle behøves!:twisted::twisted::twisted:

Gjør 55-60 på flaten, alt etter vind.:wink:

Men med ET3-eksos vil du nok oppnå bedre effekt enn meg, men det oppdager du selv..

Ellers så finns det jo 50ccm-kit. Har ingen erfaring med dem, men en viss effektøkning er vel realistisk?

Lykke til!

Hilsen Øyvind
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Byta till 10" hjul ger ju knappast mer styrka i uppförsbackar. Kör med 10" själv samt hela kittet med 75cc. Min gör ca 85km när den är som gladast, och jag har kört förbi (inte i 85km såklart) och varit närgången med farbror blå en väldans massa gånger. Men dom verkar inte bry sej om mej alls. Så länge man kör ansvarsfullt så är i alla fall min erfarenhet att de inte bryr sej om 30-åriga gubbar på veteranmopeder. Tror dom är mer ute efter fjårtisar på EU-moppar. Men det är som sagt bara min erfarenhet...
Post Reply