Vespa 150 cc-56

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
vespa150cc
Drömmare
Drömmare

Vespa 150 cc-56

Post by vespa150cc »

Hej,
har nu fått tag på en vespa 150 cc troligtvis runt 55 årsmod:oops:.
motornummret är vl3m, 121285, så om nån snäll här på forumet kan titta efter vilken modell/årsmodd det är så säg till ( har tittat runt men blir inte riktigt klok på det där med numren:shock: )
Jag behöver hjälp med om det är några speciella saker vi bör tänka på när vi renoverar en vespa, saker som bör kollas/ bytas?
vart det finns mest med reservdelar?
Hjälp mig gärna lite allmänt om vespor,
så ni som har kunskap om sånt här svara .

Förlåt om tråden blev lång men är väldigt ivrig över att starta med projektet så ville få med så mkt som möjligt.:D
:?::?:

// Philip
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

You have a 1956 Vespa 150 motor,
kolla
http://www.scooterhelp.com/tuning/motor ... rrels.html
Leif
vespa150cc
Drömmare
Drömmare

Post by vespa150cc »

Tack för det :D då är det genast mkt enklare , nu är det bara resten av frågorna. :P

// Philip
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Borde vara en i sverige kallad "Vespa Super 150", i lbland "Super S". Det här med super är ett Svenskt påhitt innan piaggio själva började kalla sina modeller Super. I Piaggios egna listor brukar den bara kallas Vespa 150 VL3.

Störst utbud på reservdelar i Sverige har www.emscooters.se , dom har också väldigt bra koll på din modell. Sedan finns det några utländska butiker, de hittar du under länkar på SSK webben.

Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

God morgon,

Det är en Super 150cc du har, en mycket trevlig modell tycker jag själv (hade en sådan tidigare och grämer mig fortfarande att jag sålde den).
Motorn är ganska lättrenoverad http://www.emscooters.se kan fixa de vanligaste detaljerna som behöver bytas i motorn som: Ramlager (2st), packboxar vid ramlager, kolvringar, bussning i vevstaken till kovbult, möjligen kolv och uppborrning, kopplingslameller, kondensator, brytarspetsar, etc.
Om du behöver tips och råd om motorrenoveringen är det bara att fråga, har renoverat 'för många' sådana.

Till ramen är det inget speciellt bara vanliga saker som vajer och sådant (finns hos emscooters).
Framgaffeln är ganska lätt att fixa, byt svinglager om det är glapp där och byt ALLTID framhjulslager (dom som gör att framhjulet snurrar).

VH/Calle
vespa150cc
Drömmare
Drömmare

Post by vespa150cc »

Tack för alla svaren, Tror jag får iväg en beställning idag eller under helgen och då blir det att beställa nya lammeller och tändkabel/hatt. <font color="red">är det nått mer jag bör beställa</font id="red">? Tar kaross jobbet senare :P
calle, tar nog kontakt med dig eftersom du hade renoverat en sån här förut. finns på msn : hey_ho4@hotmail.com om du använder msn messenger vs.

// Philip
Post Reply