Tips till vinterscooterist?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Terraplane Blues

Tips till vinterscooterist?

Post by Terraplane Blues »

Hej alla!

Någon här som kör scooter året runt? Hur funkar det?

Av olika skäl anser jag mig nödgad till att sälja min bil inom kort. Jag planerar istället att låta min Primavera transportera min kropp över vinterhalvåret. Därför är jag tacksam för alla bra tips som kan göra livet som vinterscooterist lite drägligare. Ikväll var första kvällen jag verkligen upplevde hur kallt det kan vara att åka Vespa i sandaler och ingenting på händerna...

Ni som kör scooter på vinterhalvåret: vad har Ni på Er? Bra tips på något plagg för kroppen, fötterna och händerna emottages tacksamt!

Vänliga hälsningar

/ Fredrik Olsson a. k. a. Terraplane Blues
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Jag körde tidigare året runt men slutade efter en olycka i 80km/h på underkylt regn.
Men visst erkänner villigt, kör en del långturer i minusgrader nu också.

Det finns ganska bra tjocka fodrade MC-handskar (t.ex. i Lomma eller Staff*nstorp), ett billigare alternativ är att trä över fodrade arbetshandskar över dom som du kör med nu.

På fötterna brukar jag i kyla köra med mil-tech kängor (kopia av http://www.magnumsweden.nu/)

Kronans M90 underställ och värmetröja funkar utmärkt under läderjackan.

Om du är på långtur och det blir kallare än du förväntat dig är ett tips att ta på dig regnstället även om det inte regnar.

/Calle
Chainsaw Kid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Chainsaw Kid »

Jag har endast 6-7 km till jobbet, men de kallaste dagarna i vintras (-20 i Lund) funkade det med någon gammal bedrövlig 70-tals grön skidoverall (med knytskärp), fleecetröja, fodrade mc-handskar och integralhjälm. Men det var ju bedrövligt vad man såg ut -tur man kör småvägar.

Annars är det "vanliga kläder" som gällt, alltid med ett schysst regnställ den bistra årstiden. Regnställ är suveränt både för blöta och blåst, och så får man ju en extra luftspalt emellan. Skånskt vinterväder är ju vanligtvis +2, och horisontellt regn, vilket är jägarns mycket kallare än -20 och torrt, anser jag. Minns för övrigt hur jag entusiastiskt pälsade på sig inför första lagliga moppeturen på 15-årsdagen, då det var -43. (helt sant)

Skall för övrigt bli intressant att se hur Conti-3 10:orna tar sig fram i vinter, jämfört med mina gamla bakelitHyland 2.75-9 från i fjol.

Men sandaler är väl för optimistiskt i snödrev ?
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Hej!

Tackar allra ödmjukast för tipsen! Hade sandalerna på mig till jobbet i morse, men nu hade jag åtminstone vantar på händerna och en duffel runt kroppen. Betydligt bättre! En polare tipsade mig om en en kombinerad skoter- och flytoverall, vilken är vattentät och dessutom funkar som en flytväst (kan vara praktiskt vid extremt regniga dagar...). Fast dyra som ocker är de:

http://www.byggplast-batprylar.se/websh ... elNr=73429

Vänliga hälsningar

/ Fredrik Olsson a. k. a. "Sandalmannen"
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Glöm inte att det är viktigt att se snygg och cool ut när du kör scooter, Även på vintern.

(i.o.f.s. är alla som kör klassisk plåtvespa snygga, scooterns vackra drag är klart skönhetsförhöjande för vilken scooterist som helst, Lambretta SX's drag höjer även... http://lambrettaclub.mille.nu/galleri/s ... appeal.jpg)
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Dag »

Bilema i Höör säljer fjorårsmodellen av Fladens flytoverall för under 900:- (om dom har kvar några), Coop på Burlöv center har dem oxå för under tusenlappen. Duger såklart till torskturen på Sundet också. Coolt = kallt, brrr!

Dag
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Försök få tag på Kronans gamla mc ordonans vante med krage. Funkar att köra i vid tempraturer runt -35 grader :D. Det är dom bästa jag testat och jag har testat en hel hoper:).
Finns massa moderna "superbra" vinterhandskar och vantar som faktiskt är ren s**t, men dom är uppbyggda av olika fräcka matrial så det låter bra.
Var noga med att klä dig enligt flerskikts principen, leder tar mycket stryk om man blir kall och ledgångsreumatism är ingen höjdare.
Kolla överskottbolaget om dom har Mc ordonans stället (nallestället), det är riktigt bra när det är kallt ute.
Öppen hjälm, rodneyhuva och tratt är en mycket bra kombination om man vill undvika kylskador i ansiktet, inte så snyggt men mycket bra.

MVH
Patrik Grann

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
Post Reply