Passande motor till Touring

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
fat_mac
Entusiast
Entusiast

Passande motor till Touring

Post by fat_mac »

Hallå,
Nu verkar det som om min touring-motor har slagit för sista gången. Vilka motortyper passar direkt i ramen?

Helst skulle jag vilja slippa batteri. Tacksam för hjälp,

// Mackan

(vet attt detta dividerats förut på forumet men hittar inte tråden)
Tok-vespa
Nybörjare
Nybörjare

Post by Tok-vespa »

Hej
Jag har just bytt från orginal VGLA1T (Touring 3 vxl 1959) motor till en px 125 som passar direkt i ramen.
Från 59 och framåt så passar de flesta PX motorer (80, 125, 150), antagligen passar också 200 cc, någon som vet?
Det man får pilla lite med är elen annars är det inga större överraskningar.
/martin
SoulBoy
Lärling
Lärling

Post by SoulBoy »

Hej

Jag har en p200 motor i min touring. Den passade utan några större problem.

/Ronny
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Motorer som passar i:
P-PX80/125/150/200, GTR, Rally180/200, Sprint, GL.
Det finns dessutom ett otal olika indiska som passar, nya är ganska billiga t.ex. Bajaj Chetak, LML Star/Stella/Select etc.
GS160 och SS180 passar också i men lär ta i motorkåpan.
Pop och Super 59- passar också men dom har 8" hjul.
Även Cosa 125/150/200 passar men då blir det lite meck med broms och växling,

VH/Calle
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Några saker att tänka på om du ska byta motor:

1. Elsystem; det är bra om du får med så mycket som möjligt till elsystemet för den nya motorn. Tändspole/cdi och regulator är dyra att köpa, se till att priset på utbytesmotorn är satt efter vad som ingår i köpet.

2. Bromstrumma/avgasystem: även dessa delar bör vara med utbytesmotorn. piratavgassystem är väl inte svindyra, men räkna med en femhundring, touringens gamla går inte att använda på nyare motorer. Bromstrumman är också annourlunda på nyare motorer, och betydligt dyrare om du måste köpa en ny. fälgen från touringen passar på den nya trumman.

det är ju inte svårt att hitta delar till exempelvis PX om något saknas, ville bara uppmärksamma på att kolla en gång extra vad som ingår om du hittar en lös motor till salu.

3. Estetik; om du byter till en PX motor i Touringen så kommer kicken att sitta helt fel. Kickaxeln på PX motorn är vinklad på ett annat sätt och så är själva kicken mycket fulare än touringkicken. Detta löser man genom att köpa en kickaxel från Rally/sprint/T5. sedan måste du byta kicken till en halvsplinesad typ Sprint.

lycka till!

Federico
fat_mac
Entusiast
Entusiast

Post by fat_mac »

OK, tack för alla inlägg! Bra notis Federico om detta med avgassystem. Jag har ett Sito Plus som har passade till polini 177. Kan detta användas för alla typer (P/PX 125, 150, 200)?

Vad kan en orenoverad men fungerande motor (P/PX 125, 150, 200) kosta?

Tack,
// Mackan
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Ditt Sito+ passar till P/PX125 och 150 ej 200.

PX200-motor brukar begagnad gå på knappt 5000:-, 125/150 billigare.

Skicka ett e-postmedd. om du vill ha kontakt för beg. motor.

VH/Calle
fat_mac
Entusiast
Entusiast

Post by fat_mac »

Hallå igen,
Nu har jag köpt mig en praktfull P200-motor, totalrenoverad! Funkade över förväntan när jag satte dit motorn idag. Dock hänte det /märkte jag följande:

- Tutan, min orginal är ju för 6V, måste jag köpa ny eller kan man pilla dit nåt motstånd (U=I*R)??
- Det kommer ju en fasansfullt massa kablar från styret och så som jag fattar det så ska alla utom röd dras till regulatorns "ut-gula". Kan detta stämma??
- Kommer det inte oxå en svart/gul från styret? Den borde vara jord och i så fall koplas ihop med svart från CDIn...?
- Jag upplever avståndet mellan förgasarlocket och ramen ytterst litet. Kan få för mig att dessa kommer att slå ihop vid fjädring. Måste jag förlänga fjädringen?
- Jag lyckades givetvis dra av den räfflade tappen (där bensinslangen fäster under tanken) på bensinkranen. En tjusig orginalkran med glas o allt. Kan man svetsa, limma eller foga ihop delarna så att orginal fortfarande kan användas, eller måste jag köpa en ersättningsmodell?

Lika tacksam som vanligt för hjälp,
// Mackan
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Hej!
Om bensinkranen spruckit, är det bara o slänga den. Svetsa går inte, och inte limma heller.
Jag har ett sito+ för en P200, intresserad?
Leif:)
fat_mac
Entusiast
Entusiast

Post by fat_mac »

Egentligen har ju bara tappen som man trär soppaslangen på gått av. Kvar finns ca 10mm tapp, men med slangklämma är det svårt att få fast slangen på det lilla som finns kvar. Synd på en annars så bra fungerande orginalkran.

Några tips, eller nån som har en begagnad till salu? Behöver ej glasburk, filter eller vridkran, endast huvuddelen med tappen på.

/ Marcus
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Då kanske det går att nödlaga den med en rörstump som precis går på?
Har f.ö. en hel låda liggande med gamla bensinkranar där vredet/ventilen är kass men huset OK... e-posta om du är sugen.
(ursäkta att jag skriver detta halvt reklamartade direkt i forumet men e-postfunktionen är inte aktiverad på Fat Mac)
/C
fat_mac
Entusiast
Entusiast

Post by fat_mac »

OK, nu har jag kommit fram till att koppla elen. Så som jag har fattat det så ska jag koppla:

- Svart från motorn till NERO på regulatorn + att jorda denna
- Blå från motorn till en av de gula på regulatorn.
- Från den andra gula på regulatorn drar jag ut el och kopplar samman denna med befintiliga (från orginal på Touring) blå, gul, gulsvart och grön.
- Jord från styret (grå) kopplar jag till NERO på regulatorn
- Röd från styret (dödaren) kopplar jag till den yttersta gröna på CDI:n.

Skulle detta kunna funka?? Mycket tacksam för tips!

//Mackan
Post Reply