Sänningsregulator ?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Tok-vespa
Nybörjare
Nybörjare

Sänningsregulator ?

Post by Tok-vespa »

Hej
Jag har monterat in en px motor i en touring, men det är ju lite skillnad i el-delen.
Ur motorn kommer det en svart och en blå kabel, jag har införskaffat en regulator från duells 12v ~140watt, på den sitter två kablar en gul och en brun samt att jorden är i chassit. Jag får det inte att fungera. Några bra idéer någon?

Mellan blå och svart är det från 20v och uppåt beroende på varvtal samt mellan blå och motorblock.

/martin
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Prova blå kabel från motor till gul, jorda svart från motor, jorda sp. regulatorns chassi. Mät spänning mellan brun och jord. Om det inte funkar, koppla loss omedelbart och växla gul mot brun.
Leif
Tok-vespa
Nybörjare
Nybörjare

Post by Tok-vespa »

Jag har provat de flesta kombinationer utan att få någon spänning mellan chassit och gul eller brun.
Jag får försöka mer i morron

/martin
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tok-vespa</i>
<br />Jag har provat de flesta kombinationer utan att få någon spänning mellan chassit och gul eller brun.
Jag får försöka mer i morron

/martin
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

jag använder duells box till ett 12v PX system
den blå är spänning från motorn alltså den som ska kopplas till regulatorns ena kabel.
den svarta från motorn är jord.

nu kommer jag inte ihåg vilken av kablarna från regulatorn som är jord, men det f*nns väl med en beskrivning i påsen? annars kan jag ta reda på det.
Regulatorn har två kabar varav den ena är jord och den kan kopplas direkt till regulatorns jordade chassie. den andra ska kopplas till spänningen från motorn (den blå). givetvis ska regulatorn jordas i både ramen och motorn.

gör såhär: koppla motorns jord till jord på kabelstammen och även till jordkabeln på regulatorn, dra sedan en tredje från regulatorns chassie till jordkopplingen i ramen. man kan alltså sätta regulatorns jordkabel i ett flatstift med hål och fästa direkt i samma skruv som regulatorchassiet (alltså behövs det egentligen inte två kablar från regulatorn)

koppla sedan den blå från motorn till kabelstammen via regulatorns kabel nummer två (den som inte är jorden)

oklart? låter kanske komplicerat, men tänk att du ska koppla in regulatorn på elsystemet precis som att du skulle koppla in en glödlampa...

... glömde, om du inte får elen att fungera (om du har en tidig 60-talare) så kolla följande:
1. tutan kan vara av den brytande typen som måste konverteras till en nyare genom att byta ljusomkopplare
2. bromsljuset är också av den brytande typen som kan ställa till problem, koppla isåfall ur bromsljuskontakten och testa utan.

på äldre maskiner är det två spänningskablar i stammen (gul och grön tror jag att det var....) du behöver bara koppla din el via en av dessa. anledningen till detta är att man hade två separata spolar på de gamla elsystemen.

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Fråga Duells, innan du bränner sönder regulatorn.
Leif
Tok-vespa
Nybörjare
Nybörjare

Post by Tok-vespa »

Ingen beskrivning i påsen...
Blå är spänning från magneten, så långt är jag med.
Regulatorn har två kablar en gul, en brun.
Jordning i metallhöljet. Jag jordade höljet, kopplade blå till först brun mätte spänning mellan gul och jord, ingen spänning. kopplade gul till blå mätte mellan brun och jord, ingen spänning.....

Provade precis vad du sa: gul till blå och brun till svart och vipps så hade man drygt 10 volt över kablarna på tomgång.

Jag tackar och bugar!

MVH/martin
Post Reply