Markering på tändplattan?

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Tok-vespa
Nybörjare
Nybörjare

Markering på tändplattan?

Post by Tok-vespa »

Hej
Jag håller på och bygger en lite snabbare motor till min Touring 59, 177 cc Polini mm.
När jag kollar på tändplattan (modern CDI från en PX) så är det två märken med 3-4 mm avstånd, vid det ena så står det i.t , någon som vet vilken tändinställning dessa märken står för?

/martin
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tok-vespa</i>
<br />Hej
Jag håller på och bygger en lite snabbare motor till min Touring 59, 177 cc Polini mm.
När jag kollar på tändplattan (modern CDI från en PX) så är det två märken med 3-4 mm avstånd, vid det ena så står det i.t , någon som vet vilken tändinställning dessa märken står för?

/martin
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

IT är standard 24grader

A (advance) är väl 18-19grader (tror jag)

ska du använda PX plattan i touringmotorn?

Federico
Tok-vespa
Nybörjare
Nybörjare

Post by Tok-vespa »

Tack för svaret!
Nej det är en nyare PX 125 motor med filade kanaler och upptagen vev.

/martin
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tok-vespa</i>
<br />Tack för svaret!
Nej det är en nyare PX 125 motor med filade kanaler och upptagen vev.

/martin

jahaja! då är den redan fixad! härligt. men mät upp tändningen med strob-lampa så du vet. i.t på PX 125 är nog inte 24grader (säkert 21 eller vad som nu när standard på 125cc).

Om du köpt cylindern på ett billigt ställe så är det en bra idé att grada portarna som är knivskarpa från fabrik, de ska vara mjuka för att spara kolvringar och så att oljefilmen inte klipps av. titta hur originalcylindern ser ut.

Federico
Tok-vespa
Nybörjare
Nybörjare

Post by Tok-vespa »

Hej
Det var EM som mot ekonomisk ersättning försåg mig med trimdelar och råden fick jag gratis.
Japp portarna är avgradade, kallare stift, större munstycken till förgasaren, jag hoppas jag inte har glömt något viktigt, glada tillrop och bestyckningsförslag för SI 20/20 mottages glatt.....
/martin
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<br />Hej
Det var EM som mot ekonomisk ersättning försåg mig med trimdelar och råden fick jag gratis.
Japp portarna är avgradade, kallare stift, större munstycken till förgasaren, jag hoppas jag inte har glömt något viktigt, glada tillrop och bestyckningsförslag för SI 20/20 mottages glatt.....
/martin

kul, då har du fått proffshjälp. hoppas den komer att gå bra nu. det som kan vara en modifiering för framtiden är lite högre utväxling, PX125 är ganska lågt växlad och du kommer att varva ur 4:an utan problem

Federico
Tok-vespa
Nybörjare
Nybörjare

Post by Tok-vespa »

Hej!
Efter några timmar i garaget så sitter äntligen motorn i ramen....
Tummen för insuget och två kickar (har inte kopplat in choken än) tredje kicken vaknade motorn till liv.....låter inte som en vespa direkt.....men tusan så kul!
Recept: Polini 177 cc, upptagna portar i blocket, öppnad vev, filat insug, CDI tändning från PX, SI20/20 förgasare, polini avgas.
Saknas: spänningsregulator dvs inget ljus och ingen tur i kväll aghh....

Tackar för hjälpen med tändlägena!

MVH/martin
Post Reply