Hej!
Har nyligen köpt en Touring -57 i delar som skall fixas till och monteras ihop. Min första Vespa efter många års önskan om att ha en. Alla plåtdelar + kaross är inlämnat för blästring och lackering. Någon som vet en färgkod på den ljusblå metallicen?
Volvo 140-serien 70-tal trodde dom på EM.
Nu till mitt dilemma. Om motorn varit oanvänd i ca 10 år, koppling renoverad, men inte körd, kan man köra den eller har packboxar och packningar torkat ut? Skall jag klyva motorn och byta ut allt för att vara på den säkra sidan?
Tacksam för hjälp.
/Hans
Starta upp motor som inte gått på 10 år
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by hark</i>
<br />Hej!
Har nyligen köpt en Touring -57 i delar som skall fixas till och monteras ihop. Min första Vespa efter många års önskan om att ha en. Alla plåtdelar + kaross är inlämnat för blästring och lackering. Någon som vet en färgkod på den ljusblå metallicen?
Volvo 140-serien 70-tal trodde dom på EM.
Nu till mitt dilemma. Om motorn varit oanvänd i ca 10 år, koppling renoverad, men inte körd, kan man köra den eller har packboxar och packningar torkat ut? Skall jag klyva motorn och byta ut allt för att vara på den säkra sidan?
Tacksam för hjälp.
/Hans
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej! Grattis till Touringen!
Kan tyvärr inte hjälpa dig med den blå färgen, vet bara att det finns flera olika blå på Touring, 57-58:orna brukar ha en lite mörkare färg än de som kom 59-62. Vad jag vet så var alla svenska Touring (VGL,VGLA,VGLB) blåmetallic. Har hört olika namn på den; Como-blå eller Poly-kromatisk blå.
Vad gäller motorn så skulle jag låta den vara och testa om den fungerar, det är inte ovanligt att de gör det. Se bara till att hälla i ny växellådsolja.
De gamla Touringmotorerna är inte lika lättmekade som de senare (från 59->). Det är också begränsat med reservdelar.
Två anledningar att låta den vara. Vill du ändå se över den så räkna inte med att det går över en helg att meka isär och ihop, gamla vespamotorer kan sitta ihop rättså ordentligt. ta god tid på dig och märk upp alla delar så du vet var de satt (digitalkamera är ett oslagbart sätt att minnas hur delarna satt ihop.
lycka till
Federico
<br />Hej!
Har nyligen köpt en Touring -57 i delar som skall fixas till och monteras ihop. Min första Vespa efter många års önskan om att ha en. Alla plåtdelar + kaross är inlämnat för blästring och lackering. Någon som vet en färgkod på den ljusblå metallicen?
Volvo 140-serien 70-tal trodde dom på EM.
Nu till mitt dilemma. Om motorn varit oanvänd i ca 10 år, koppling renoverad, men inte körd, kan man köra den eller har packboxar och packningar torkat ut? Skall jag klyva motorn och byta ut allt för att vara på den säkra sidan?
Tacksam för hjälp.
/Hans
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej! Grattis till Touringen!
Kan tyvärr inte hjälpa dig med den blå färgen, vet bara att det finns flera olika blå på Touring, 57-58:orna brukar ha en lite mörkare färg än de som kom 59-62. Vad jag vet så var alla svenska Touring (VGL,VGLA,VGLB) blåmetallic. Har hört olika namn på den; Como-blå eller Poly-kromatisk blå.
Vad gäller motorn så skulle jag låta den vara och testa om den fungerar, det är inte ovanligt att de gör det. Se bara till att hälla i ny växellådsolja.
De gamla Touringmotorerna är inte lika lättmekade som de senare (från 59->). Det är också begränsat med reservdelar.
Två anledningar att låta den vara. Vill du ändå se över den så räkna inte med att det går över en helg att meka isär och ihop, gamla vespamotorer kan sitta ihop rättså ordentligt. ta god tid på dig och märk upp alla delar så du vet var de satt (digitalkamera är ett oslagbart sätt att minnas hur delarna satt ihop.
lycka till
Federico