Felsökning - Tips önskas!!! (Primavera)

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Pellegrino
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 40
Joined: Thu 25 Sep 2003, 17:44
Location: Saint Croix

Felsökning - Tips önskas!!! (Primavera)

Post by Pellegrino »

Tjenixen!!!

Har problem att få min Vespa Primavera 133cc, -82 att gå ordentligt...

Den startar fint och känns ok när jag drar iväg. Trycker in choken helt efter 30 m och drar iväg ytterligare 200 m och allt känns bra. Den är ju inte varm än men går fint. Så kommer jag till en korsning och måste frikoppla, släppa på gasen, bromsa och växla ner. Då dör den!!! Med den lilla fart som finns kvar kan jag oftast bara släppa på kopplingen och rulla igång den på 2:an. Sen fortsätter den att bete sig så här även när den blivit varm (alltså att den dör när jag sänker varvtalet och frikopplar, ibland bara sänker varvtalet). När den är varm förekommer även förgasarsmällar!!
Det lustiga är att den inte alls betedde sig så här förra sommaren då 133cc-kittet var nymonterat. Då var mer problem på riktigt höga varvtal (efter inkörning, alltså). Den ville då inte varva ut ordentligt på 4:an utan hackade/ströps på toppfart.

Vad kan det vara som spökar???

Jag har
*satt på 133cc-kit (men originalförgasare)
*ställt tändning till 19 grader (hoppas jag! Eller kan det vara detta som spökar???)
*ny tändspole
*ny konding
*kollat bränsletillförsel (rengjort förgasare, bensinfilter, kört med flaska)
*testat olika stift (6,7,8)
*Testat olika huvudmunstycken (78-85, 74 är original)
*Skruvat på luft/bränsleskruven utan framgång
---
*Inte bytt lågfartsmunstycke utan original sitter
---

/Pellegrino
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Händer det bara då du bromsar kanske?
Isåfall kan det vara bromsljuslampan, ngn av bromsljuskontakterna och/eller kablarna till dessa.

Testa isåfall att jorda blåa kabeln som kommer ut från tändplattan.

Om nu inte luft/bränsleskruven gör ngn skillnad borde du gå upp ngn storlek i lågfartsmunstycke.

/Calle
Pellegrino
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 40
Joined: Thu 25 Sep 2003, 17:44
Location: Saint Croix

Post by Pellegrino »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Händer det bara då du bromsar kanske?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hmmm... måste testa ikväll. Jag bytte faktiskt hela baklampan nu i somras...!

Men förgasarsmällar - varför smäller det? Rent teoretiskt alltså.
Pellegrino
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 40
Joined: Thu 25 Sep 2003, 17:44
Location: Saint Croix

Post by Pellegrino »

Ja, du hade rätt!! :)
Den dör när jag bromsar :oops::)

Gäller f.ö. både för hand- och fotbroms. Tror att det sitter bakljuslampa även för bromsljuset då lokala affären inte hade annat.
Är det alltså petigt med Watt-talet? Vad ska det vara för lampa till bromsen?

/P
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Javisst är det crazy!

Det är petigt med watt-talet till bromsljuslampan på denna modell...
Elsystemet skadas inte av att jorda den blå kabeln från tändplattan så du kan gasa runt lite tills du lokaliserat orsaken till felet.
För att göra dett räcker det att du i kopplingsboxen under motorn flyttar den blå kabeln från tändplattan till de båda svarta kablarna i kopplingsboxen, den blå kabeln från ramen låter du vara ensam.

Kopplingschema finns här: http://www.vespa-archiv.de/schaltplan/p ... ersion.htm
(dock utan kontakten i styret, men den är i serie med fotbromskontakten)

VH/Calle
Pellegrino
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 40
Joined: Thu 25 Sep 2003, 17:44
Location: Saint Croix

Post by Pellegrino »

Ok, tack! Provar detta med jordningen.
Post Reply