Tjenixen!!!
Har problem att få min Vespa Primavera 133cc, -82 att gå ordentligt...
Den startar fint och känns ok när jag drar iväg. Trycker in choken helt efter 30 m och drar iväg ytterligare 200 m och allt känns bra. Den är ju inte varm än men går fint. Så kommer jag till en korsning och måste frikoppla, släppa på gasen, bromsa och växla ner. Då dör den!!! Med den lilla fart som finns kvar kan jag oftast bara släppa på kopplingen och rulla igång den på 2:an. Sen fortsätter den att bete sig så här även när den blivit varm (alltså att den dör när jag sänker varvtalet och frikopplar, ibland bara sänker varvtalet). När den är varm förekommer även förgasarsmällar!!
Det lustiga är att den inte alls betedde sig så här förra sommaren då 133cc-kittet var nymonterat. Då var mer problem på riktigt höga varvtal (efter inkörning, alltså). Den ville då inte varva ut ordentligt på 4:an utan hackade/ströps på toppfart.
Vad kan det vara som spökar???
Jag har
*satt på 133cc-kit (men originalförgasare)
*ställt tändning till 19 grader (hoppas jag! Eller kan det vara detta som spökar???)
*ny tändspole
*ny konding
*kollat bränsletillförsel (rengjort förgasare, bensinfilter, kört med flaska)
*testat olika stift (6,7,8)
*Testat olika huvudmunstycken (78-85, 74 är original)
*Skruvat på luft/bränsleskruven utan framgång
---
*Inte bytt lågfartsmunstycke utan original sitter
---
/Pellegrino
Felsökning - Tips önskas!!! (Primavera)
-
- Nybörjare
Hej!
Händer det bara då du bromsar kanske?
Isåfall kan det vara bromsljuslampan, ngn av bromsljuskontakterna och/eller kablarna till dessa.
Testa isåfall att jorda blåa kabeln som kommer ut från tändplattan.
Om nu inte luft/bränsleskruven gör ngn skillnad borde du gå upp ngn storlek i lågfartsmunstycke.
/Calle
Händer det bara då du bromsar kanske?
Isåfall kan det vara bromsljuslampan, ngn av bromsljuskontakterna och/eller kablarna till dessa.
Testa isåfall att jorda blåa kabeln som kommer ut från tändplattan.
Om nu inte luft/bränsleskruven gör ngn skillnad borde du gå upp ngn storlek i lågfartsmunstycke.
/Calle
-
- Nybörjare
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Händer det bara då du bromsar kanske?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hmmm... måste testa ikväll. Jag bytte faktiskt hela baklampan nu i somras...!
Men förgasarsmällar - varför smäller det? Rent teoretiskt alltså.
<br />Händer det bara då du bromsar kanske?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hmmm... måste testa ikväll. Jag bytte faktiskt hela baklampan nu i somras...!
Men förgasarsmällar - varför smäller det? Rent teoretiskt alltså.
-
- Nybörjare
Javisst är det crazy!
Det är petigt med watt-talet till bromsljuslampan på denna modell...
Elsystemet skadas inte av att jorda den blå kabeln från tändplattan så du kan gasa runt lite tills du lokaliserat orsaken till felet.
För att göra dett räcker det att du i kopplingsboxen under motorn flyttar den blå kabeln från tändplattan till de båda svarta kablarna i kopplingsboxen, den blå kabeln från ramen låter du vara ensam.
Kopplingschema finns här: http://www.vespa-archiv.de/schaltplan/p ... ersion.htm
(dock utan kontakten i styret, men den är i serie med fotbromskontakten)
VH/Calle
Det är petigt med watt-talet till bromsljuslampan på denna modell...
Elsystemet skadas inte av att jorda den blå kabeln från tändplattan så du kan gasa runt lite tills du lokaliserat orsaken till felet.
För att göra dett räcker det att du i kopplingsboxen under motorn flyttar den blå kabeln från tändplattan till de båda svarta kablarna i kopplingsboxen, den blå kabeln från ramen låter du vara ensam.
Kopplingschema finns här: http://www.vespa-archiv.de/schaltplan/p ... ersion.htm
(dock utan kontakten i styret, men den är i serie med fotbromskontakten)
VH/Calle
-
- Nybörjare