Funderar på att köpa en vespa som har ett trasigt styre. Hjulet följer inte styrets rörelser vilket kan vara irriterande...
Problemet uppstod vid ett stöldförsök och blev gradvis värre och värre. Är det någon som vet vad det kan vara, hur svårt det kan vara att ordna eller vart jag kan vända mig med mina frågor?
Mvh
Markus
Problem med styrningen
-
- Drömmare
- Posts: 2
- Joined: Wed 24 Aug 2005, 10:11
- Location: Sweden
-
- Drömmare
- Posts: 2
- Joined: Wed 24 Aug 2005, 10:11
- Location: Sweden
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Hej!
Vad är det för Vespa?
Troligen är det styret som är spräckt men det går att svetsa, dock är ett begagnat eller nytt styre att föredra säkerhetsmässigt.
Det är ganska jobbigt att fixa för alla vajrar och kablar måste ut för att fixa det.
VH/Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vet inte så mycket om den mer än att det är en 125cc:http://www.blocket.se/view/5830554.htm? ... city=0&c=1
Vet du var man kan hitta ett beg/nytt styre eller var man kan lämna in den i stockholmsområdet?
/Markus
<br />Hej!
Vad är det för Vespa?
Troligen är det styret som är spräckt men det går att svetsa, dock är ett begagnat eller nytt styre att föredra säkerhetsmässigt.
Det är ganska jobbigt att fixa för alla vajrar och kablar måste ut för att fixa det.
VH/Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vet inte så mycket om den mer än att det är en 125cc:http://www.blocket.se/view/5830554.htm? ... city=0&c=1
Vet du var man kan hitta ett beg/nytt styre eller var man kan lämna in den i stockholmsområdet?
/Markus
Hej!
Det är en PK125A...håll dig ifrån den om du kan, 'A' står för att den är variomaticväxlad.
Den tillverkades endast i en begränsad upplaga och är vissa delar är omöjliga att få tag på.
När väl allt funkar så är den trevlig men om inte har du stora problem, ytterst osäkert om du kan få tag på nytt styre men det kanske går att använda styret från en PKS?
VH/Calle
Det är en PK125A...håll dig ifrån den om du kan, 'A' står för att den är variomaticväxlad.
Den tillverkades endast i en begränsad upplaga och är vissa delar är omöjliga att få tag på.
När väl allt funkar så är den trevlig men om inte har du stora problem, ytterst osäkert om du kan få tag på nytt styre men det kanske går att använda styret från en PKS?
VH/Calle
Nä, styret är annorlunda än på vanliga PK. På vänstersidan har du, istället för växel och koppling, dels bakbromsen (i "kopplingshandtaget", som vanligt på automater) dels växling (medelst vridning som vanligt) mellan friläge och drivning.
Det kanske går att koppla bakbromsen till kopplingshandtaget och att klara växlingen med det vanliga växelhandtaget men jag tvivlar, det var mycket special på den scootern! Gaswiren går t ex ner UNDER motorn och förgasaren styrs medelst en axel som går upp genom motorn och styr ett gasspjäll typ bilförgasare.
Det var ett elände att hitta delar 1992-94 då jag ägde en och det har säkert inte blivit enklare sedan dess. Tag varning! Fast samtidigt är maskinen tillverkad i få ex och först ut med massor av ny teknik. Man borde kanske behållit den som samlarobjekt?
Hälsn
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Det kanske går att koppla bakbromsen till kopplingshandtaget och att klara växlingen med det vanliga växelhandtaget men jag tvivlar, det var mycket special på den scootern! Gaswiren går t ex ner UNDER motorn och förgasaren styrs medelst en axel som går upp genom motorn och styr ett gasspjäll typ bilförgasare.
Det var ett elände att hitta delar 1992-94 då jag ägde en och det har säkert inte blivit enklare sedan dess. Tag varning! Fast samtidigt är maskinen tillverkad i få ex och först ut med massor av ny teknik. Man borde kanske behållit den som samlarobjekt?
Hälsn
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst