Baklampa som iderligen pajjar
Baklampa som iderligen pajjar
Har problem med tublampan i baklyset på min Touring 1960. Sist (för nån månad sen) köpte jag 4 lampor av EM. Nu är alla trasiga. Tror mig sakna nån lampa nånstans så att just baklampan får lite för mycket kräm. Dock vet jag inte vilken lampa som saknas. Erik nämnde nåt om hastighetsmätarlampa, men nån sån kan inte jag hitta. Nån som har erfarenhet eller nyttiga tips?
Kanske kan man byta upp sig och pilla dit en lampa som klarar högre spänning/strömstyrka?
// Mackan
Kanske kan man byta upp sig och pilla dit en lampa som klarar högre spänning/strömstyrka?
// Mackan
God morgon!
Har för mig att Touring har haft två olika typer av positionsljuslampa, den ena av spoltyp på ovansidan av främre lampan och den andra liten med bajonettfattning på undersidan av lamphållaren.
Visst kan man testa med 12V, men om du sätter 12V där bak så använd 10w då den belastar systemet likamycket som en 6V 5w.
Om du har en voltmeter kan du ju alltid testa att spänningen inte överstiger 7,5V vid fullgas när du testar fram rätt styrka på glödlamporna.
/Calle
Har för mig att Touring har haft två olika typer av positionsljuslampa, den ena av spoltyp på ovansidan av främre lampan och den andra liten med bajonettfattning på undersidan av lamphållaren.
Visst kan man testa med 12V, men om du sätter 12V där bak så använd 10w då den belastar systemet likamycket som en 6V 5w.
Om du har en voltmeter kan du ju alltid testa att spänningen inte överstiger 7,5V vid fullgas när du testar fram rätt styrka på glödlamporna.
/Calle
Hallå
Den som sitter på min är en stor klotlampa (ca 6cm lång) med två glödtrådar. Jag antar att dessa är för hel/halvljus. Måste meka isär o kolla.
Calle: Du menar asså att det ska finnas en speciell lampa för hastighetsmätaren?? Då måste den sitta inne i mätaren... Min mätare är inkapslad i ett metallhölje och uppåt till finns bara glaset. Har jag annan mätare än orginal månne??
// Mackan
Den som sitter på min är en stor klotlampa (ca 6cm lång) med två glödtrådar. Jag antar att dessa är för hel/halvljus. Måste meka isär o kolla.
Calle: Du menar asså att det ska finnas en speciell lampa för hastighetsmätaren?? Då måste den sitta inne i mätaren... Min mätare är inkapslad i ett metallhölje och uppåt till finns bara glaset. Har jag annan mätare än orginal månne??
// Mackan
Tar upp denna tråd igen efter att ha mekat lite el.
Har inhandlat en baklampa modell tub 12V 10W. Spännde på, men här börjar det bli lustigt. Jag konstaterade snart att halvljuset i klotlampan fram var trasig, men allt annat bortsett från hastighetsmätarlampan finns på plats. Till min förvåning ser jag att en av kontakterna på tändspolen går direkt till jord i motorblocket (den bakre kontakten). Så såg inte bilden ut i Handboken för Touring från Meshmen-sidan. Heller inte det diagram jag printat från scooterhelp.com, så vitt jag läser dom. Den enda jord som går från tändspolen är den via tändkabeln.
Vidare så kontrollerade jag reglagen fram - såg bra ut. Satte på allt igen och fick följande resultat:
- När helljus var på så lös inte baklampan (inte heller när det trasiga halvljuset var på).
- När Parkeringsljuset var på så lös baklampan, men inte parkeringsljuset fram (trots att lampan är hel).
Finns det nån logik i detta som inte jag fattar?? Kolosalt tacksam för lite hjälp.
// Mackan
Har inhandlat en baklampa modell tub 12V 10W. Spännde på, men här börjar det bli lustigt. Jag konstaterade snart att halvljuset i klotlampan fram var trasig, men allt annat bortsett från hastighetsmätarlampan finns på plats. Till min förvåning ser jag att en av kontakterna på tändspolen går direkt till jord i motorblocket (den bakre kontakten). Så såg inte bilden ut i Handboken för Touring från Meshmen-sidan. Heller inte det diagram jag printat från scooterhelp.com, så vitt jag läser dom. Den enda jord som går från tändspolen är den via tändkabeln.
Vidare så kontrollerade jag reglagen fram - såg bra ut. Satte på allt igen och fick följande resultat:
- När helljus var på så lös inte baklampan (inte heller när det trasiga halvljuset var på).
- När Parkeringsljuset var på så lös baklampan, men inte parkeringsljuset fram (trots att lampan är hel).
Finns det nån logik i detta som inte jag fattar?? Kolosalt tacksam för lite hjälp.
// Mackan
Ser att du skriver att halvljuset är trasigt.
När jag meckade el på morsans Primavera fick jag helt sjuka värden. Jag tog isär allt(tom lödningarna), och blev bara en del klokare.
Vad som löste problemet var att jag bytte den trasiga halvljuslampan, att den kunde göra så mycket...
Bella R200 -55
Bella R204 -60
När jag meckade el på morsans Primavera fick jag helt sjuka värden. Jag tog isär allt(tom lödningarna), och blev bara en del klokare.
Vad som löste problemet var att jag bytte den trasiga halvljuslampan, att den kunde göra så mycket...
Bella R200 -55
Bella R204 -60
På bilden nedan tycker inte jag att det ser ut som om nån kabel skall gå direkt från tändsolen till jord, eller misstolkar jag bilden??
PDF-länk till läsbar bild: http://www.scooterhelp.com/electrics/wi ... _VGLB1.pdf

Tacksam för tips/hjälp!
/ Mackan
PDF-länk till läsbar bild: http://www.scooterhelp.com/electrics/wi ... _VGLB1.pdf

Tacksam för tips/hjälp!
/ Mackan
Jag har svårt att veta bara på bilden, normalt mäter man. Så om jag gissar så tror att det där är bara lågspänningssidans(primär) jordkabel, andra sidan högspänning/sekundärsidans går via fästet. Du måste nog ha båda tyvärr.
För de som inte är så kunniga än:
En tändspole är en transformator* bara, inget komplicerat. Den har en spole på ena sidan(elektriskt sett) om en järnkärna, och en till spole på andra sidan.
Så då har man två anslutningar per sida, alltså fyra totalt.
Så här kan den se ut på en ritning

* En transformator(ofta kallad trafo) funkar som elektricitetens växellåda. Istället för varvtal/moment(RPM/Nm) är det här spänning/ström(V/A). På primärsidan tar man den spänning man har(man tar vad man har =) ), alltså vad generatorn går på(6V, 12V eller 24V).
Järnkärnan gör att det finns en magnetisk ihopkoppling mellan spolarna, ungefär som momentomvandlaren i en automatlåda.
På sekundärsidan växlas upp spänningen till så mycket att gnistan orkar hoppa de där 0,5mm som det är i gapet på tändstiftet.
För de som inte är så kunniga än:
En tändspole är en transformator* bara, inget komplicerat. Den har en spole på ena sidan(elektriskt sett) om en järnkärna, och en till spole på andra sidan.
Så då har man två anslutningar per sida, alltså fyra totalt.
Så här kan den se ut på en ritning
* En transformator(ofta kallad trafo) funkar som elektricitetens växellåda. Istället för varvtal/moment(RPM/Nm) är det här spänning/ström(V/A). På primärsidan tar man den spänning man har(man tar vad man har =) ), alltså vad generatorn går på(6V, 12V eller 24V).
Järnkärnan gör att det finns en magnetisk ihopkoppling mellan spolarna, ungefär som momentomvandlaren i en automatlåda.
På sekundärsidan växlas upp spänningen till så mycket att gnistan orkar hoppa de där 0,5mm som det är i gapet på tändstiftet.
Hej!
Visst går det en kabel från tändspolen till jord på kopplingsschemat. Det är den svarta, den jordar på tändplattan. Den är dessutom (enligt schemat) i kopplingsboxen förenad med den grå kabeln som är båda framlampornas jord. Det kanske är det som är upphovet till ditt ursprungsproblem? Kolla under Schaltpläne oldtimer 150-200 på http://www.vespa-archiv.de/index1.htm, det syns kanske inte så särskilt mycket bättre där men jordinfästningen på tändplattan framgår tydligt. Hoppas att det löser sig!
Fredrik
Visst går det en kabel från tändspolen till jord på kopplingsschemat. Det är den svarta, den jordar på tändplattan. Den är dessutom (enligt schemat) i kopplingsboxen förenad med den grå kabeln som är båda framlampornas jord. Det kanske är det som är upphovet till ditt ursprungsproblem? Kolla under Schaltpläne oldtimer 150-200 på http://www.vespa-archiv.de/index1.htm, det syns kanske inte så särskilt mycket bättre där men jordinfästningen på tändplattan framgår tydligt. Hoppas att det löser sig!
Fredrik
OK, nu tror jag att jag fattat rätt. Den kabeln som går mellan tändspolen och fästet fläktskyddet på mitt foto är att likställa med kabel nr 3 på http://www.vespa-archiv.de/schaltplan/images/vba.gif. Tidigare ägare har alltså valt att jorda så istället för att dra in kabeln till tändplattan. Dock tror jag som du skriver Fredrik att kopplingen mellan grå och den jag nyss nämnde saknas. Då borde det bli nåt kajko med jordningen för strålkasaren... Ska testa o se.
Tack för all hjälp!
/ Mackan
Tack för all hjälp!
/ Mackan